Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Når du engang er vendt hjem fra solsengen og din velfortjente ferie, er det måske en idé at kigge dine digitale løsninger efter i sømmene. Sommeren over præsenterer Erhvervsliv Randers en række digitale værktøjer, der måske kan gøre din ledelseshverdag nemmere. Arkivfoto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix

Ahrefs og Calendly: To værktøjsfif for ledere

Indrømmet.

Jeg er ikke den første til at tage nye digitale værktøjer til mig. Måske er jeg oven i købet en af de sidste.

Jeg kæmper for eksempel med næb og klør for at beholde min elskede, analoge papirkalender.

Meeen, også jeg må indrømme, at det digitale ind imellem kan noget, så nogle gange må selv sådan en træg type som mig overgive sig.

I sidste nyhedsbrev fortalte jeg om regnskabsprogrammet Dinero, som jeg er kommet til at holde af. Og nu får du indspark til endnu to værktøjer, der kan gøre ledelseshverdagen nemmere.

Vores søstermedie Erhvervsliv Odense fortæller om marketingværktøjet Ahrefs, der kan bruges til at pifte din virksomheds hjemmeside op, generere mere trafik og sikre, at I ikke falder bagud i forhold til jeres konkurrenter.

Og Erhvervsliv Trekanten fortælle om Calendly, der er et digitalt værktøj, der gør det nemt for kunden – og dig selv – at booke et online møde.

Læs og lad dig inspirere.

Og er du endnu ikke abonnent, så gør som hundredvis af Randers-virksomheder. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her. Og følg os på Linkedin.

God læselyst!

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
Direktør Casper Harlev og hans marketingansvarlige i Maturix bruger marketingværktøjet Ahrefs sammen. Uanset om man er B2B- eller B2C-virksomhed, kan man få værdi af at bruge værktøjet, mener han. Foto: Mathias Banke

Pift din hjemmeside op med Ahrefs

'Tre værktøjer til en lettere hverdag' er et gennemgående element i Erhvervsliv-medierne, hvor virksomheder anbefaler deres bedste værktøjer til hinanden, og hen over sommeren deler vi anbefalingerne på tværs.

Vi lægger ud med marketingværktøjet Ahrefs, der kan bruges til at pifte hjemmesiden op, genere mere trafik og sikre, at I ikke falder bagud i forhold til jeres konkurrenter.

Casper Harlev, direktør i Maturix i Odense, er fortaler for Ahrefs, og her deler han ud af sin viden og forklarer, hvilke fordele man kan få ved at bruge værktøjet. Ahrefs kan deles op i fem kerneområder, som den indsamler og præsenterer et væld af data om:

1) Site audit - finder fejl såsom døde links på en hjemmeside.
2) Site explorer - fortæller dig, hvordan dine konkurrenterne klarer sig i organiske og betalte søgninger.
3) Keywords explorer - gør dig klogere på, hvilke ord der kan få din hjemmeside i toppen af søgninger.
4) Content explorer - hjælper med at finde ud af, hvilke emner der er mest populære.
5) Rank tracker - rangerer dine nøgleord ud fra, hvor godt de klarer sig i søgninger.

Casper Harlev fra Maturix dykker ned i all-in-one marketingværktøjet Ahrefs og fortæller, hvad det kan give af fordele til din virksomhed.

MARKETING: Når det kommer til at få sin hjemmeside til at spille, sværger direktøren Casper Harlev fra Maturix til ét bestemt værktøj: Ahrefs.

For ham er det uden sidestykke det bedste all-in-one marketing og SEO-værktøj, der både holder styr på ens egen og konkurrenternes performance.

- Det er lige fra din placering i Google til, hvilke søgeord der får folk ind på din hjemmeside, siger Casper Harlev.

Det kunne næsten ikke være mere lige til at bruge.

- Opsætningen er absolut minimal. Man taster bare adressen på den side, man vil have analyseret, ind, og så er man i gang. Efter lidt tid fortæller programmet dig så de kritiske punkter, du skal have rettet, siger Casper Harlev.

Værktøjer til en lettere hverdag

"Tre værktøjer" til en lettere hverdag' er et fast element i Erhvervsliv-medierne, der hver især dækker virksomhederne i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Det sker, når vi beder lokale virksomheder om at dele nogle af de værktøjer, som hjælper netop dem, og hen over sommeren går vi spadestikket dybere ved at præsentere de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne inden for fem kategorier.

De fem udvalgte værktøjer er:

  • Marketing: Ahrefs
  • Møder: Calendly
  • Kommunikation: Slack
  • Økonomi: Dinero

Følg med i dit Erhvervsliv-nyhedsbrev i løbet af sommeren - eller saml op på videndelingen efter ferien.

Objektiv vurdering af SEO

Ahrefs består af fem forskellige kerneværktøjer, der alle sammen tager udgangspunk i webadresser og søgeord:

  • Site audit, der finder fejl såsom døde links på en hjemmeside.
  • Site explorer, der kan fortælle dig, hvordan dine konkurrenterne klarer sig i organiske og betalte søgninger.
  • Keywords explorer, der kan gøre dig klogere på, hvilke ord der kan få din hjemmeside i toppen af søgninger.
  • Content explorer, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke emner der er mest populære .
  • Rank tracker, der rangerer dine nøgleord ud fra, hvor godt de klarer sig i søgninger.

Hver af de fem værktøjer samler store mængder data og præsenterer dem i et overskueligt vindue, som man kan sortere og filtrere efter behov, og de fungerer både for ens egne domæner samt konkurrenternes, så man kan lære af dem, der rangerer bedre end en selv på internettet.

- Baseret på en URL-adresse giver det uendelig mange typer af rapporter på kryds og tværs af alle mulige data, siger Casper Harlev og pointerer:

- Mange laver også den fejl, at de bare søger på deres virksomheds navn på Google og ser, at de "ligger nummer et", men det dur ikke, når man gør det fra sin egen computer, for Google tager højde for den personlige søgning. Her får du en tredjepart til at vise, hvordan det rent faktisk ser ud.

Hold øje med konkurrenterne

For en ung virksomhed som Maturix, der har udviklet en smart måde til at måle, hvornår beton er størknet, giver Ahrefs betydelige fordele.

- Vi får et helt unikt indblik i, hvor konkurrenterne skaber trafik fra. Hvilke links har de, hvilke søgeord gør de brug af, og er der noget der, vi kan gøre endnu bedre?, siger Casper Harlev.

Det er med til at sørge for, at Maturix øger den organiske trafik til virksomhedens hjemmeside, og samtidig sikrer man, at hjemmesiden spiller, så indlæsningstiden holdes lav, og der ikke er links til hjemmesider, der ikke længere eksisterer.

Maturix

  • Blev stiftet af Casper Harlev, Tobias Ejersbo og Tim Larsen i 2014. Sammen skabte de en trådløs sensor, der oprindeligt blev brugt til fugt- og temperaturmåling i gartnerier.
  • Nu fokuserer de imidlertid fuldt ud på betonbranchen, hvor virksomhedens tool kan overvåge tørreprocessen i beton. Dermed kan byggeprocessen optimeres.
  • Hed tidligere Sensohive.
  • Har sensorer i projekter i omkring 45 lande verden over og har efterhånden fået godt gang i det amerikanske marked. Europa er dog stadig virksomhedens største marked.
  • Har blandt andet været med på metrobyggeriet i København og skal nu i gang med virksomhedens hidtil største ordre omkring højhastighedsbanen HS2 i England.
  • Har omkring 20 medarbejdere og kom ud af 2020 med et underskud på knap 400.000 kroner. Forventer overskud i 2022.

Udnytter man dataene rigtigt i Ahrefs, kan det også gøre en klogere på, hvad der rører sig i ens branche, ligesom programmet i sidste ende sparer tid, for du bliver sikker på, at du lægger din energi der, hvor det har betydning.

- Det fortæller, hvor ens konkurrenter genererer deres trafik fra. Det kan næsten give dig en opskrift på, hvordan du mest effektivt skaber mere trafik. For os kan det være, at vi skal lave en artikel om vinterstøbning, fordi det er der, vores konkurrenter generer den største trafik, forklarer Casper Harlev.

Hvis ens konkurrenter ikke har styr på deres udgående links, kan man også bruge Ahrefs til at udnytte det.

- Hvis en af dine konkurrenter har et udgående link til en side, der ikke længere eksisterer, kan man jo bare købe den adresse, så linket henviser til ens egen virksomhed, så det kan også bruges lidt mere aggressivt.

Nemt at komme i gang

Ahrefs er abonnementsbaseret. Den billigste løsning, som giver adgang til de nævnte værktøjer, koster 712 kroner om måneden.

- Det er ikke helt billigt, men heller ikke sindssygt dyrt. De fleste kan få noget ud af det i perioder, så man kan jo afmelde efter en måned eller to. Det kan hurtigt være de 700 kroner værd, siger Casper Harlev.

Selvom det ifølge ham ikke kræver eksperterfaring at bruge Ahrefs, kræver nogle af rapporterne, programmet generer, at man kender noget til begreberne, der bruges i onlinemarketing.

Hos Maturix er det Casper Harlev og hans marketingansvarlige, der bruger Ahrefs og hiver den vigtige information ud af det.

- Det giver mening at bruge for B2B-virksomheder som os, men sælger B2C gennem en webshop, kan man også sagtens bruge det.

- Det er først og fremmest et salgsværktøj, hvor folk kan booke os i vores kalender, når det passer dem bedst, siger Stefan Schelde Hansen, der er direktør og medstifter af BetterBoard.  Arkivfoto: Henrik Kruse

Få salgsmødet i kalenderen i et hug: Det giver en kæmpe tidsbesparelse

"Tre værktøjer til en lettere hverdag" er et gennemgående element i Erhvervsliv-medierne, hvor virksomheder anbefaler deres bedste værktøjer til hinanden, og hen over sommeren deler vi anbefalingerne på tværs.

Denne gang skal vi forbi Calendly, der er et digitalt værktøj, der gør det nemt for kunden – og dig selv – at booke et online møde.

Stefan Schelde Hansen, direktør i BetterBoard, kan varmt anbefale andre virksomheder at bruge Calendly til at få online salgsmøder i kalenderen. Nogle af argumenterne lyder sådan her:

1. Det handler om at skabe convenience for kunden - og også for os selv.

2. Det kan også bruges, når du sætter et møde op med en leverandør.

3. Det er en stor fordel, at folk kan booke en tid direkte fra hjemmesiden.

VÆRKTØJ: Direktør og medstifter af BetterBoard, Stefan Schelde Hansen, fortæller om, hvordan Kolding-virksomheden bruger Calendly til at få salgsmøder i kalenderen uden for meget besvær. - Det handler i høj grad om at skabe convenience for vores kunder - og også for os selv, fortæller direktøren.

Salgsmøder: Allerede før corona havde direktør og medstifter af BetterBoard, Stefan Schelde Hansen, fået øjnene op for Calendly, der er et online værktøj, der gør det nemt at booke møder, og pandemien har betydet, at antallet af onlinemøder er vokset eksplosivt.

Løsningen betyder, at potentielle kunder selv kan bestemme, hvornår de er klar til et møde, hvor de kan høre om BetterBoard, der har udviklet en bestyrelsesportal som er en online platform for alt bestyrelsens arbejde før, under og efter bestyrelsesmøderne. Læs mere om BetterBoard her.


Værktøjer til en lettere hverdag

"Tre værktøjer" til en lettere hverdag' er et fast element i Erhvervsliv-medierne, der hver især dækker virksomhederne i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Det sker, når vi beder lokale virksomheder om at dele nogle af de værktøjer, som hjælper netop dem, og hen over sommeren går vi spadestikket dybere ved at præsentere de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne inden for fem kategorier.

De fem udvalgte værktøjer er:

  • Marketing: Ahrefs
  • Møder: Calendly
  • Kommunikation: Slack
  • Økonomi: Dinero
  • Kundeservice: Zendesk


Følg med i dit Erhvervsliv-nyhedsbrev i løbet af sommeren - eller saml op på videndelingen efter ferien.


Hvad bruger I værktøjet til?

- Det er først og fremmest et salgsværktøj, hvor folk kan booke os i vores kalender, når det passer dem bedst. Det kan være via et link, jeg sender, eller så booker de direkte på hjemmesiden. Når jeg sender et link i en mail, så skriver jeg, at de kan booke en tid, når det passer bedst.

- De klikker på linket, så åbner der sig en månedskalender, og så kan de se alle mine ledige tider. Så vælger man selv dag og tidspunkt. Når de så klikker på en tid, så kan de samtidig invitere flere gæster med til mødet. Når alle har bekræftet, så opretter systemet helt automatisk for eksempel et Teams-møde med en invitation og lidt om mødet. Det ryger direkte til deres og min kalender. Så er alt klart. Men det kan også være via Zoom eller et andet system. Calendly kan håndtere det hele.

Hvilke fordele giver det?

- Det handler i høj grad om at skabe convenience for vores kunder - og også for os selv. Der er en kæmpe tidsbesparelse ved at bruge systemet. Vi skal ikke bruge en masse tid på at maile frem og tilbage. ”Kan du på tirsdag? Hvad med onsdag? Nåh nej, der kan jeg ikke”. Pludselig er du oppe på mange mails, og det tager tid. Her kan kunden kigget direkte ned i vores kalender, fordi Calendly er koblet op på vores kalender.

- Det sparer en masse korrespondance, og der er også folk, der går direkte på hjemmesiden, fordi de gerne vil holde et møde. Det sparer også en masse tid på telefonen, når du skal sætte et møde op. Nogle gange bruger jeg også Calendly i samarbejde med leverandører. Lige nu har jeg et samarbejde med en GDPR-konsulent, og hun booker mig også over Calendly. Noget af det smarte er, at jeg selv bestemmer, hvilke "templates" jeg vil bruge. Udgangspunktet er en halv time, men det kan jeg lave om til en eller to timer, og vi bruger det også til det norske marked.

- Det er en stor fordel, at folk kan booke en tid direkte fra hjemmesiden og ind i min kalender. Jeg kan også indsætte et link, der er koblet op på et nyt produkt, så det er meget fleksibelt.

Hvordan kom I i gang?

- Der var en af vores store underleverandører, der brugte systemet. Vi var en potentiel kunde, og bookede selv et møde via Calendly, og jeg synes straks, det så smart ud. Siden er systemet udviklet meget mere. 

- Der er ikke tvivl om, at Calendly er vokset eksplosivt, fordi der er kommet flere onlinemøder. Det har corona sat skub i, og der rammer Calendly jo rent. Vi brugte som sagt systemet inden corona, og det er kun blevet smartere.

Kan du anbefale det til andre?

- Ja, bestemt. Der er aldrig fejl. Det virker bare, og folk synes, at det er dejlig nemt, og vi kan jo høre det på vores kunder, at de synes, at det er et interessant system, der er smart.

- Systemet kan mange andre ting, men vi bruger det mest til kundemøder. Det er min oplevelse, at der allerede er mange, der har fået øjnene op for systemet, og der findes jo også pendanter til Calendly.

Energipark Overgaard  har 26 vindmøller med en totalhøjde på 150 meter, og hvis det står til Eurowind Energy, skal de snart have selskab af en solcellepark. Foto: Annelene Petersen

Energipark Overgaard vil også have solceller, Randers to sidste møntvaskerier sat til salg, og grønne investeringer gav Makeen Energy et underskud i 2021

Her kan du læse og følge med i nyheder om og fra erhvervslivet i Randers.

Energipark Overgaard vil også have solceller

Eurowind Energy sætter navn på sine fem store landbaserede danske energicentre, og et af dem ligger i Randers Kommune. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Nu løfter Eurowind Energy sin landsdækkende ambition og sætter navn på de fem store landbaserede danske energicentre, som det nordjyske energiselskab arbejder for at realisere i de kommende år.

Det ene energicenter er Energipark Overgaard i Randers Kommune, der allerede har 26 vindmøller med en totalhøjde på 150 meter. Og de bliver ikke alene på grunden, for der er ansøgt om plangrundlag for mere end 700 hektarer solceller.

- Fælles for projekterne er, at de er meget mere end endnu en vindmøllepark. Det bliver store centre, hvor den grønne energi produceres og forædles i meget betydelig skala, siger Eurowind Energys administrerende direktør, Jens Rasmussen,i en pressemeddelelse.

Eurowind Energy planlægger efter, at alle fem projekter minimum skal indeholde vindmøller, solceller, batterier og PtX (brintproduktion).

Derudover arbejdes der på, hvordan biogas og forædling af brint kan blive en del af anlæggene.

Møntvaskerier sat til salg

Ole og Olga Pallesen kunne i maj fejre 50 års jubilæum som møntvaskeriejere, og nu har de sat deres møntvaskerier til salg. Det er Randers' sidste af slagsen. Foto: Anne Myrup Pedersen

Randers to sidste møntvaskerier er nu sat til salg.

Det er Møntvask & Rens på Nørrebrogade 55 og Mønt med adresse på hjørnet af Vestre Altanvej og Vilhelm Thomsens Plads, der stopper.

- Det kan ikke blive ved. Jeg er blevet 86, og min mand er 83, så det er ikke for tidligt, at vi stopper, siger  Olga Pallesen til Randers Amtsavis

Makeen Energy fik underskud i 2021

Makeen Energy er en af de mest profilerede grønne virksomheder i Randers. Fotoet er fra dengang, borgmester Torben Hansen afslørede,  at virksomhedens topchef Anders C. Anderson var årets Randersborger 2022. Foto: Annelene Petersen

Den profilerede energivirksomhed Makeen Energy er kommet ud af 2021 med et underskud på 36 millioner.

I Randers Amtsavis forklarer virksomhedens topchef Anders C. Anderson, at  millionunderskuddet bunder i investeringerne i at bygge et genanvendelsesanlæg på Randers Havn, der ved hjælp af varme omdanner affaldsplast til olie.

- Vi har investeret ret mange penge i at få projektet op at køre, og vi har blandt andet puttet noget mere avanceret teknologi i projektet, der har kostet os mere, siger Anders C. Anderson til avisen.

I alt har Makeen Energy brugt 150 millioner kroner på det, virksomheden betegner som "grønne investeringer" i løbet af 2021.