Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Direktør Carsten Tønnes og smedelærling Magnus Jedig Sørensen modtog i 2021 nomineringen af Sekura Cabins A/S til Årets Læreplads. Carsten Tønnes er nu blevet administrerende direktør for Expedit Group A/S, og han fremhæver sine gode sparringspartnere i søgningen efter det nye toplederjob. Pressefoto

Få hjælp til at lande dit næste superjob

Der skal lyde en tak til alle de mennesker, som jeg har drukket kaffe med og haft en dialog med omkring min situation og min fremtid. En særlig tak skal lyde til Kim Holst for den sparring, jeg fik!

Sådan skrev Carsten Tønnes på sin LinkedIn-profil, da han forleden kunne fortælle, at han har landet jobbet som administrerende direktør for Expedit Group A/S med ansvar for produktion i Danmark og Letland samt salgskontorer i Norge, Sverige og Finland.

Kort tid før var den erfarne direktørprofil blevet fyret fra jobbet som topchef i Sekura Cabins A/S.

Og Carsten Tønnes’ hurtige, succesfulde jobskifte er alt andet lige et fint eksempel på, at det betaler sig at få hjælp til at komme godt videre i karrieren.

I nyhedsbrevet giver vi derfor mikrofonen til HowToWin A/S, der ejes af og har Kim Holst som direktør. Virksomheden er blandt andet specialist i forløb med outplacement, der hjælper opsagte ledere og specialister videre i karrieren.

Som jobkandidat skal du også huske at interviewe arbejdsgiveren ved jobsamtalen, lyder et råd med henvisning til fænomenet ”The Great Resignation”, der handler om den bølge af opsigelser, der i 2021 prægede den vestlige verden, og hvor medarbejdere begynder at stille endnu flere krav til deres arbejdsliv.

Kan du lide dagens nyhedsbrev, og er du endnu ikke abonnent, så gør som hundredvis af Randers-virksomheder. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her. Og følg os på Linkedin.

God læselyst.

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
Den anden onsdag i hver måned byder Underværket til stævnemøde mellem ledige og virksomheder. Mange arbejdspladser skriger efter medarbejdere, og jobkandidater kan som aldrig før stille krav til deres potentielt kommende chefer. Foto: Annelene Petersen

5 fokuspunkter i jagten på din (måske) kommende chef

”The Great Resignation” er et begreb, der handler om den bølge af opsigelser, der i 2021 prægede den vestlige verden.

Fænomenet blev første gang beskrevet af professor i ledelse ved May Business School i Texas, Anthony Klotz, der forudså en udvikling, hvor medarbejdere begynder at stille endnu flere krav til deres arbejdsliv.

Med andre ord er det også relevant for jobkandidater at forberede sig til jobsamtalen ved at finde rigtig gode spørgsmål til en potentielt kommende chef.

Men hvilke emner kan du spørge ind til og undersøge, når du overvejer et konkret job? Dette giver HowToWin A/S, der ejes af Kim Holst, en række indspark til.

Det er jobsøgers marked, og du kan som aldrig før stille krav til dit kommende job. Her får du gode råd om, hvordan du kan sætte dagsordenen ved en jobsamtale.

KARRIERE: I USA sagde hele fire millioner medarbejdere deres job op alene i april 2021. Og herhjemme viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at der i august 2021 var den største jobomsætning nogensinde.

- Arbejdsgivere er mere villige end nogensinde til at forhandle med dig om de aspekter af arbejdslivet, du synes er vigtigst. Du skal bare spørge.

Sådan lyder det fra Kim Holst, der er direktør i og ejer af HowToWin A/S, der også har et kontor i Randers FC Businesspark og blandt andet er specialiseret i forløb med outplacement for opsagte fagspecialister og ledere, der søger hjælp til at lande et nyt godt job.

I mere end 25 år har Kim Holst beskæftiget sig med ledelse inden for produktion, service, salg samt ledelse på CEO-niveau i internationale og danske virksomheder.

Han nævner et fænomen som ”The Great Resignation”, der er poppet op i kølvandet på corona-pandemien.

Fænomenet, der omhandler den bølge af opsigelser, der kom til at præge 2021 verden over, blev første gang beskrevet af professor i ledelse ved May Business School i Texas, Anthony Klotz, som forudså en udvikling, hvor medarbejdere begynder at stille endnu flere klar til deres arbejdsliv.

Nedenfor anbefaler HowToWin en række emner, som jobkandidater kan spørge ind til og have fokus på ved en jobsamtale.

Du kan læse en mere uddybende beskrivelse på virksomhedens website.

Har du brug for inspiration til din næste jobsøgning, er du også velkommen til at booke et uforpligtende møde her: www.calendly.com/hotowin/raadgivning

1. Hjemmearbejde

Spørg om mulighederne for hjemmearbejde.

Spørg om der er de samme muligheder for forfremmelser for medarbejdere, der arbejder hjemmefra, og om de virkelig forsøger at gøre det til et godt miljø for folk, der ikke altid er på kontoret.

Hver virksomhed har en holdning til hjemmearbejde, hvor nogle tillader virtuelt arbejde på fuld tid, andre skifter til en hybridmodel, og nogle virksomheder bringer medarbejdere tilbage til kontoret.

Hvis du er til samtale hos en virksomhed med fleksibilitet på denne front, så vær meget ærlig omkring, hvad du foretrækker.

2. Karrierebanen

Det klassiske spørgsmål “Hvor ser du dig selv om fem år?” kan gå begge veje.

Du kan spørge: "Hvor ser du denne stilling bevæge sig hen i de næste par år?”, eller "Hvor sidder folk, der tidligere har besat denne stilling, i dag?"

Dit mål er her at forstå og afklare potentialet for, hvordan netop dette job vil forme banen for din karrierevækst.

3. Kulturen og værdierne

Mange HR-medarbejdere vil fortælle dig om, hvilken fantastisk virksomhed du kommer til at arbejde i.

De kan endda gå så langt som at sige, at det er som at være en del af en stor lykkelig familie.

For at finde ud af hvordan det egentlig er at arbejde i virksomheden, kan det hjælpe at være lidt kreativ, når der spørges ind til virksomhedskulturen.

I stedet for at spørge "Hvad er det værste ved at arbejde her?", så spørg for eksempel "Hvis du havde en tryllestav og kunne ændre noget ved virksomheden, hvad ville du så ændre?"

Forhåbentlig vil chefens svar kunne hjælpe dig til at se, hvad der rent faktisk kan gøre livet svært for de medarbejdere, der arbejder i virksomheden.

4. Løn og personalegoder

Løn kan forhandles, men du vil generelt gøre klogt i at vente med at lægge et tal på bordet, indtil arbejdsgiveren har givet et tilbud.

Du har samtidig den bedste chance for at lande et modtilbud, hvis du undersøger lønninger for stillingen på forhånd.

Og det er passende at stille bredere spørgsmål tidligt i samtaleprocessen. Du kan for eksempel spørge: "Er det muligt at få information om, hvordan virksomheden griber fastsættelsen af lønninger an?"

Og hvad angår personalegoder: Mange potentielle medarbejdere fornemmer, at ikke alt, hvad de får at vide, vil vise sig at være helt sandt. De er skeptiske over for de løfter, virksomheden giver om fordele, frynsegoder og kultur.

Måske vil personalegoder kun eksistere midlertidigt? Dette gør du også klogt at spørge ind til, før du accepterer et tilbud.

5. Kig en potentiel arbejdsgiver efter i sømmene

Hvis noget virker for godt til at være sandt, er det en god idé at bede om det på skrift.

Pas på nogle røde flag. Det kunne være, at du får en masse generiske svar eller en masse ”Jeg er ikke sikker. Lad mig vende tilbage til dig”. De burde være informeret nok til at svare på dine spørgsmål, og hvis de ikke ved, hvordan tingene håndteres i virksomheden, er det et rødt flag.

Du kan muligvis få viden om en virksomhed ved et netværksmøde med tidligere ansatte eller ved at konsultere karrieresider med videre.

Du kan også tale med en nuværende medarbejder. Et af de spørgsmål, vi anbefaler folk at stille, er: ”Er der andre på holdet, jeg kan tale med for at høre mere om, hvordan tingene fungerer her?”. Hvis svaret er nej, er det også et rødt flag.

Det er ikke bare en hul påstand, at det overordnet set går rigtig fint for det randrusianske erhvervsliv. Det fortæller Torsten Westh, erhvervskonsulent hos Erhverv Randers, i et debatindlæg, hvor han sætter spot på rapporten ”Erhvervsudvikling i Randers Kommune”, der blev udgivet i maj. Fotoet er fra Sekura Cabins nybyggede domicil i Sønder Borup.  Foto: Annelene Petersen

Kæmpe legeland på vej, Randers' erhvervsliv er i en positiv udvikling, og så har lokal VVS'er landet et større overskud

Her kan du læse om begivenheder, regnskaber og profiler i Randers' erhvervsliv.

Randers får nyt, kæmpe legeland

Leos Legeland åbner et kæmpe legeland i Randers på 3250 kvadratmeter, og Hanssen Ejendomme er samarbejdspartneren. Pressefoto

Den svenske legelands-kæde Leos Legeland åbner snart et kæmpe legeland i Randers på 3250 kvadratmeter, oplyser Hanssen Ejendomme, der står bag udviklingen af området ved siden af Bauhaus, Bilka og Randers Storcenter.

I første omgang er der etableret en ny restaurant Bone´s, og i løbet af efteråret 2023 vil Leos Legeland blive en del af området.

Legelands-kæden planlægger op til 10 nye legelande i Danmark, og Randers bliver det første i rækken. Herefter kommer Kolding og Esbjerg.

Hos Hanssen Ejendomme, der også har købt ejendommen, der i dag huser Danish Crowns hovedsæde, er topchef Michael Andersen glad for, at en stor international kæde har valgt netop Randers som en prioriteret destination.

- Vi oplever en rigtig spændende udvikling i Randers og en erhvervsvenlig kommune, der har fokus på udvikling, hvilket er helt afgørende for vores investeringer i Randers, siger Michael Andersen.

Erhverv Randers slår fast: Positiv udvikling i vores erhvervsliv

Torsten Westh har været erhvervskonsulent hos Erhverv Randers siden 2006. Pressefoto

Det randrusianske erhvervsliv har de seneste år været inde i en rigtig god udvikling.

Det slår Torsten Westh, erhvervskonsulent hos den selvejende institution Erhverv Randers, fast i en kommentar, hvor han kigger nærmere på data fra rapporten ”Erhvervsudvikling i Randers Kommune”, der blev udgivet i maj af Erhvervshus Midtjylland i samarbejde med Iris Group.

Den positive udvikling er:

  • At antallet af virksomheder i Randers Kommune er steget. Mens der i 2015 var 4418 virksomheder i den private sektor– var tallet i 2020 på 4867.
  • At antallet af beskæftigede i den private sektor i perioden 2015 til 2020 steg med 1613 fuldtidsjobs fra 20.127 til 21.740.
  • At nettotilflytningen af virksomheder i perioden var på 276, og at Randers i 2020 havde en etableringsraten for iværksættere, der var et mulehår bedre end landsgennemsnittet. Mens den i Randers lå på 6,1 procent, var den 6,0 procent for hele landet.

Panderynkerne kommer af:

  • At der mangler faglært specialiseret arbejdskraft.
  • At der er for få ansatte i IT-jobs: I Randers steg beskæftigelsen på IT-området fra 2015 til 2020 med 6 procent, mens stigningen for kommunerne i Region Midtjylland var 15 procent.
  • At den randrusianske andel af vækstvirksomheder faldt fra 9 procent i 2017 til 7,1 procent i 2020.

- Summa summarum har Randers' erhvervsliv overordnet set været i en særdeles god gænge de senere år. Men enkelte punkter er i særlig grad værd at arbejde med, og de retter sig mod IT-sektoren, rekruttering og udviklingen hos vækstvirksomhederne, lyder det fra Torsten Westh.

Læs hele rapporten her 

Større overskud hos HS VVS-montage ApS

Danskerne har bygget og renoveret løs i 2021. Der har været nok at rive i for mange VVS'ere, og det afspejler sig positivt i flere regnskaber. Foto: Katrine Becher Damkjær

VVS-Montage på Leopardvej i Randers har netop registreret sit regnskab for 2021 hos Erhvervsstyrelsen, og det viser, at overskuddet er vokset fra 182.786 til 1,2 millioner kroner før skat.

Virksomheden, der har to ansatte, havde i 2021 en bruttofortjeneste, der steg fra 1,5 millioner kroner i det foregående regnskabsår til 2,6 millioner kroner. Formuen steg i regnskabsåret fra 826.947 til 1,5 millioner kroner.

Firmaet ledes af en direktion bestående af Henrik Bæk Thomasen og Stephan Laursen, der også er virksomhedens ejere.