Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Skiltet med den springende laks har været Hotel Randers’ logo siden 1929. Her sættes det op igen efter en renovering. Hotellet har netop modtaget en hæderspris for sine historiske logo-skilte. Foto: Anne Myrup Pedersen

Derfor er det vigtigt at hylde Hotel Randers for sine fine, gamle skilte

Vi er glade for virksomheder, når de skaber arbejdspladser.

Vi klapper, når de er sponsorer for lokale fodboldklubber.

Og lad os også huske at kippe med flaget, når virksomheder støtter og bevarer kulturen.

Nogle er sponsorer for Værket og Randers Teater. Andre køber kunst. Nogle får skrevet bøger. Andre renoverer omhyggeligt i stedet for bare at købe nyt.

I mine øjne er det således et uhyre vigtigt signal, at Hotel Randers forleden blev hyldet for sine fine, gamle skilte.

Det er Foreningen for by- og landskabskultur i Randers Kommune, der på foreningens generalforsamling har tildelt sit traditionsrige hædersdiplom til Hotel Randers.

Prisen gives for: Istandsættelse og bevaring af logoskilt med den springende laks samt garageskilt med bil, udført med stor respekt for facadernes arkitektoniske udtryk og fin forståelse for den historiske placering i Randers midtby'.

Ja, Hotel Randers er gennemsyret af historisk charme. Stedet er en kulturinstitution og skal have tak for at renovere og passe på det gamle i stedet for hovedløst at købe nyt.

Også på anden vis kan vi få inspiration fra det ikoniske hotel.

I nyhedsbrevet interviewer jeg denne gang Sven Eskildsen, der har været direktør for hotellet i sammenlagt 21 år. Især de seneste år har han vist ledelsesmæssige muskler.

Læs og lad dig inspirere af fortællingen om hoteldirektøren med sort bælte i kriseledelse.

Og så en lille anekdote til dig, der lige som jeg er lidt af en historie-nørd.

Tilbage i 2006 skrev jeg for magasinet Lederne og interviewede hotellets ejer Sonja Mathisen.

Interviewet fandt sted på hotellets Brasserie Mathisen, der netop var åbnet.

Den klassiske restaurant havde fået et designmæssigt tvist.

- Men det er nu ikke alt nyt, der er godt nyt, slog Sonja Mathisen fast.

Selv om klokken kun var 11, var der både plads til en cigaret og et glas hvidvin.

- Jeg holder først op med cigaretterne, når Dronning Margrethe stopper, lød det stålsat fra hotellets førstekvinde.

Du er som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve her.

God weekend - og tak fordi du deler.

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
Godt humør, en lys tro på fremtiden i kombination med en evne til at handle sikkert under pres. Sådan lyder nogle af ingredienserne i opskriften på en dygtig kriseleder. Sven Eskildsen, direktør for det legendariske Hotel Randers har vist, at han er en af slagsen. Først fik han ombygget Hotel Randers efter en voldsom brand, og senest har han fået hotellet godt igennem de barske corona-nedlukninger. Foto: Annelene Petersen

Hoteldirektøren med sort bælte i kriseledelse

Hvis nogen har ”det sorte bælte” i hoteldrift og kriseledelse, må det være Sven Eskildsen, direktør for det legendariske Hotel Randers.

I sammenlagt 21 år har han drevet og udviklet hotellet med respekt for historien og i samspil med det bedste fra nutidens trends.

Og så har han ikke mindst styret hotellet sikkert igennem to voldsomme kriser.

I 2015 brændte hotellet, 3.sal og tagkonstruktion blev ødelagt, og det meste af hotellet måtte ombygges.

Og i 2020 var det corona-pandemien, der var ved at rive den danske hotelbranche midt over.

Hotellet i Randers er nu tilbage i storform og kan se frem til 26.000 årlige overnattende gæster, utallige restaurantgæster, konferencer og arrangementer.

Sven Eskildsen er anerkendt som en dygtig hoteldirektør, der forstår at lede med et stort smil og holde en fin balance mellem at værne om hotellets sjæl og sikre en høj kvalitet i servicen. De seneste år har to voldsomme kriser desuden vist, at han også er en særdeles overbevisende kriseleder.

KRISELEDELSE: Torsdag 4. juni 2015 vil altid være printet i hoteldirektør Sven Eskildsens hukommelse.

Det var den dag, det legendariske Hotel Randers i Randers’ midtby brød i brand.

En blyindfattet ledning fra 1927 var blevet så udslidt og varm, at den igangsatte en brand, der ødelagde hotellets 3.sal og store dele af tagkonstruktionen.

- Vi har de seneste år overvundet to voldsomme kriser på hotellet – først branden og herefter corona-pandemien. De har begge trukket tænder ud, men nu er vi kommet godt ud på den anden side, fortæller hoteldirektøren, der holder en kunstpause og tilføjer:

- De to begivenheder har givet nærmest urimeligt meget træning i at håndtere kriser. Og jeg vover nu at sige, at intet fremover vil kunne slå os ud. Som man siger: Hvad der ikke slår dig ihjel, gør dig meget stærk.

”Jeg tror, det brænder”

Erhvervsliv Randers møder Hotel Randers’ direktør Sven Eskildsen i hotellets Hornsleth Bar, hvor kunstneren Kristian von Hornsleths farverige malerier vækker sanserne, mens klassiske designs som en smuk art deco-lysekrone i loftet trækker tråde tilbage til det historiske hotel. Samme slags lysekrone hænger naturligvis i hotellets reception.

Kort om Hotel Randers

  • Er sammen med Randers Regnskov nok det stærkeste turist-brand i Randers.
  • Siden 1856 har hotellet ligget i midtbyen af Randers. Det er et af de ældste hoteller i provinsen.
  • Er med sine 30 faste medarbejdere midtbyens største arbejdsplads.
  • Hotellet har 84 værelser og i omegnen af 26.000 overnattende gæster om året.
  • Det firestjernede hotel blev nænsomt, med respekt for historien, færdigrenoveret i 2017. Det skete efter en brand, der ødelagde 3.sal og store dele af tagkonstruktionen.
  • Hotellet har en Green Key-miljøcertificering.
  • Brasserie Mathisen, der åbnede i 2006, er opkaldt efter Sonja Mathisen, der fra 1960'erne og frem til sin død i 2014 var hotellets ejer. Hun var også direktør for Hotel Imperial i København.
  • Sven Eskildsen har i sammenlagt 21 år været direktør for Hotel Randers. Han var hotellets direktør fra 1998 til 2017 – og igen fra januar 2019 og til nu. Han var desuden overtjener/restaurantchef på hotellet fra 1989 til 1992. Og han er uddannet tjener på hotellet.

Interviewet er blevet udskudt et par gange på grund af positiv travlhed. Men nu sidder vi godt bænket, og hoteldirektøren giver sig tid til at fortælle, om dengang flammerne var ved at tilintetgøre hotellet, der blev bygget tilbage i 1856.

- Det var en dag som så mange andre. Humøret var højt, og jeg stod og grinede lidt med den producer, der stod for en ”Talent 015”-koncert, der skulle finde sted samme aften i vores festsal. Pludselig kom en medarbejder småløbende, mens hun sagde ”jeg tror, det brænder”.

Hvad var nu det for noget? Så galt kunne det vel heller ikke være, var hoteldirektørens første indskydelse. Der var jo hverken noget at se, lugte eller høre.

Alligevel hastede han ud i receptionen. Brandvæsenet ankom, de gik i gang med brandslukningen, og en lynhurtig evakuering af gæster og personale blev påbegyndt:

- Den første del af branden blev slukket med det samme, og jeg nåede lige at tænke ”skønt, så kan vi vel godt holde talentshow i aften”. Men så fortalte brandfolkene, at det her ikke bare var en lille brand, men at hele loftet var omspændt af flammer. Situationen var særdeles alvorlig.

Sådan noget er vel det værste, en hoteldirektør kan blive udsat for, tænkte Sven Eskildsen flere gange i den følgende periode, og det mener han fortsat:

- Coronaen var også slem, men en brand slår alligevel alt, fordi den er så pludselig og voldsom.

Klar om 14 dage? Nej

I første omgang håbede han, at hotellet kunne være klar til gæster efter et par uger. Akkurat samme optimistiske vurdering havde han, da corona lukkede Danmark ned.

- At fokusere positivt og ikke helt at ville indse en krises omfang, kan vel være en måde at beskytte sig selv på. Du er jo nødt til at kunne handle i en krise, og det kan du kun, hvis du ikke lader dig vælte over ende af afmagt, reflekterer Sven Eskildsen, der efter slukningen af branden lynhurtigt gik i handlingsmode:

- Forsikring og skadesservice blev kontaktet, og utallige bookinger blev aflyst. Restaurant og selskabslokaler valgte vi dog at holde åbent, selv om der længe lugtede af røg og sod på hotellet. Brand-eksperterne gav os et overblik over krisens omfang, og det vigtigste var og er, at ingen kom til skade, og at ingen havde skylden for branden.

Det meste af hotellet var bevaret, men store dele af de øverste etager og taget var ødelagt. Først skulle der renses og ryddes op, og så kunne designerne begynde planlægningen af det nye hotel.

Ud af asken opstod nye muligheder.

- Den nødvendige ombygning viste sig at give mulighed for at tage kvalitet og design et step opad og i en ny retning, fortæller Sven Eskildsen:

- Det, der startede som en katastrofe, igangsatte en vanvittigt spændende proces med at bygge hotellet op igen. Sjælen skulle bevares, kvaliteten skulle fastholdes, vi skulle holde fast i vores DNA og samtidig blive relevante for flere slags gæster.

Stjernernes hotel

  • Diskretion er en æressag på Hotel Randers, men når nutidens musikere og kunstnere besøger Randers, er hotellet stedet at overnatte.
  • Mange samtykkede da også, da bestsellerforfatteren Leonora Cristina Skov for nylig skrev på Instagram, at hun havde været forbi Randers og indlogeret sig på sit YNDLINGSHOTEL, Hotel Randers, et par dage.
  • Store personligheder har i tidernes løb lagt vejen forbi hotellet: Fra eventyrdigteren H.C. Andersen og pianisten Victor Borge til statsminister Thorvald Stauning, videnskabsmanden Niels Bohr og rejsekongen Simon Spies.

Designernes forslag blev konstant syretestet af bestyrelse og hoteldirektør:

- Et er, at man gerne vi have noget, der ser rigtig smart ud. Men det skal også være praktisk. Gæsteoplevelsen er altid det vigtigste, og man skal kunne arbejde i det. Ligesom stilen og farverne skal holde over tid. Det skal ikke være sådan, at man efter tre år tænker, at det her da virker meget 2016-agtigt.

Efter 15 måneder kunne Hotel Randers tage imod hotelgæster igen. I 2017 var de nyrenoverede værelser klar.

- Det var en rigtig god følelse, da ombygningen var tilendebragt. Vi havde formået at skabe et lækkert kvalitetshotel med en unik stil og stemning.

Personligt måtte Sven Eskildsen imidlertid erkende, at processen med genopbygningen også havde været opslidende.

En tiltrængt pause

- Det var som at have løbet en maraton. Jeg var ganske enkelt drænet, mindes hoteldirektøren og besluttede sig for at sige op:

- Jeg havde brug for en pause fra hotellet, og hotellet havde brug for en pause fra mig. Jeg skulle have lidt luft. Jeg magtede nok heller ikke længere at tænke på gipsplader, skruer og tagdækning.

En ny direktør tog over. Halvandet år gik, og så blev Sven Eskildsen kontaktet af bestyrelsen.

- Jeg har jo altid syntes, at det her er et af de mest fantastiske hoteller i Danmark. Det er privilegeret at have en arbejdsplads, hvor du tænker ”wauw”, når du møder om morgenen. Efter nogle samtaler blev vi enige.

I 2019 begyndte Sven Eskildsen igen som direktør for Hotel Randers, og nu skulle der være fokus på en opgradering af service, kvalitet – og udvikling.

- Vi gik hurtigt i gang med en række nye tiltag, og det lykkedes rigtig fint.

Et af de første initiativer var åbningen af den nye Hornsleth-bar. Den åbnede i august 2019:

- Det var et meget synligt eksempel på, at vi ville noget nyt. Vi ville vise vores mangfoldighed. Stilen er vovet, vi ønskede at være lidt mere fremme i skoene. Der er fart på Hornsleth. Og der er bragt designelementer ind fra det historiske hotel, så der er en rød tråd. Samtidig er kvaliteten naturligvis høj.

De udmagrende nedlukninger

Fremtiden tegnede lys, men så kom corona-nedlukningerne, og selv om man ikke længere rigtig magter at tale om den pandemi, så mærkes konsekvenserne fortsat, så nævnes skal den selvfølgelig i nærværende artikel.

- Vi gik ind i 2020 med en tro på fremtiden. Det hele så rigtig fint ud, men så kom corona, og det var jo en forfærdelig, udmagrende periode.

Som dengang Hotel Randers brændte, tænkte Sven Eskildsen igen optimistisk, at krisen da måtte være hurtigt forbi. Men samlet set var hotellet lukket i seks måneder plus det løse.

Ingen havde troet, at den krise skulle vare så lang tid.

Hver gang Sven Eskildsen trådte på speederen, måtte han hurtigt træde på bremsen igen.

Under første nedlukning hjalp de lokale branding-eksperter Ulrik Juul og Lars Amby med at udvikle hotellet. Humor skulle være en del af det fremtidige koncept.

Den nye hotelgæst

Da Sven Eskildsen startede i hotelbranchen i 1980’erne, sagde personalet de og ikke du til gæsterne.

Dengang var det primært handelsrejsende og oversøiske turister, der overnattede på hotellet. Ellers var gæsterne velstående eller havde sparet længe op til et ophold.

- Der var en større klasseforskel dengang, mindes direktøren for Hotel Randers:

- I dag er det hele mere afslappet – de fleste har prøvet at bo på hotel før, og mange gange har været sydpå og boet på hoteller med fem og seks stjerner.

Hotelgæsten anno 2021 har en anden forventning end førhen, slår Sven Eskildsen fast:

- Tidligere havde mange hoteller toilet og bad på gangene. Sådan noget ville slet ikke fungere i dag. Men kernen i hoteloplevelsen er alligevel den samme. Vi sælger fortsat søvn, service og behagelige oplevelser.

Hotellet lancerede for eksempel Danmarks dyreste øl: For 1499 kroner kunne du få to overnatninger, en øl og morgenmad, og der blev produceret flotte etiketter og radioreklamer om tilbuddet:

- Vi solgte fint, men så kom nedlukning nummer to, og vi måtte give pengene tilbage, fortæller Sven Eskildsen, der under anden nedlukning nærmest sad alene på hotellet i tre måneder.

Hjælpepakkerne var kun et lille plaster på såret. Restauranten var tvangslukket og havde samme CVR som hotellet, og der var derfor ikke mulighed for 100 procent kompensation for faste omkostninger og lønudgifter.

Da hotellet langt om længe åbnede i sommeren 2021, var medarbejderne med Sven Eskildsen i spidsen klar til igen at give den fuld skrue.

- Men det var alligevel en tøvende start, for gæsterne skulle lige overbevises om, at det var og er sikkert nok at tage på hotel.

Bøjlekurserne er tilbage

Nu er hjulene heldigvis i gang igen, og uanset oplevelser med to store kriser, vælger Sven Eskildsen at tro og stole på fremtiden.

- Jeg tror, vi kigger ind i 2022, hvor vi er tilbage med 25.000-26.000 overnattende gæster. Det er, hvad vi stiler efter. Det hele er meget positivt. Vi har høj kvalitet i organisationen. Maskinrummet fungerer, og det er uhyre vigtigt. På et hotel skal der være denne her store velsmurte maskine, der sørger for, at alt er sublimt. Detaljerne skal sidde lige i skabet.

- Alt fra en høj rengøringsstandard til imødekommende, glade medarbejdere skal være til stede. Det hele skal være i orden og dejligt på hotellet, og det er det lige for tiden.

Når Sven Eskildsen begynder at beordre medarbejderne på ”bøjlekursus”, er det et tegn på, at den gode hverdag er tilbage på det ikoniske Randers-hotel.

- Ser jeg en garderobe, hvor bøjlerne hænger hulter til bulter, er det en ommer. Når gæster ankommer til hotellet, er det vigtigt, at bøjlerne hænger lige. Det giver ro og viser, at der er styr på tingene, fortæller hoteldirektøren og tilføjer:

- Men når medarbejderne beordres på ”bøjlekursus”, er det sagt med et glimt i øjet. De skal forstå, at detaljerne er afgørende. Men mit princip og min erfaring er, at de bedst kan lære det med lidt humor.