Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Jobdating i kulturhuset Underværket er et uformelt, tilbagevendende arrangement, hvor jobsøgende og lokale virksomheder får mulighed for at møde hinanden. På billedet byder Tine Arensbach, leder af Jobcenter Randers Erhverv, velkommen. Foto: Annelene Petersen

Mangler I medarbejdere? Her er 5 rekrutteringsfif

- Vi mangler folk, men sådan er det jo hos de fleste i denne tid.

Sådan lyder et typisk svar, når jeg har interviewet en lokal virksomhedsleder, og mit  afsluttende brede spørgsmål lyder: Hvad sker der ellers i jeres verden?

Ja, den udtalte mangel på arbejdskraft præger fortsat dansk økonomi. Både industri-, bygge- og anlægs- samt servicevirksomheder melder om mangel på arbejdskraft.

Alle kreative løsninger skal forløses, og heldigvis er der mange lokale tiltag.

Her er tre initiativer:

  • Hver anden onsdag hver måned er der Jobdating i kulturhuset Underværket, hvor lokale virksomheder og jobkandidater kan møde hinanden. HR-Industries, Vorup Tømmerhandel, McDonalds, Kildeberg og Thortrans er nogle af de virksomheder, der indtil videre har været med.
  • Hos Jensens Bøfhus får medarbejderne en bonus, når de anbefaler jobkandidater, der ender med at blive ansat.
  • En række af byens jern- og metalvirksomheder er i samarbejde med Tradium, Dansk Industri, dele af fagbevægelsen og Jobcenter Randers gået helhjertet ind i et nyt opkvalificeringsprojekt, hvor kandidater på blot 10 uger bliver klædt på til at varetage nye jobfunktioner. Hør mere hos virksomhedskonsulent Michael Kristoffersen fra Jobcenter Randers på mobil 5156 2115 eller mail mkr@randers.dk

Gode råd til rekruttering er der altid behov for, og i vores koncept Spørgehjørnet har vi bedt Lise-Lotte Berg fra konsulenthuset Berg's om at svare på følgende spørgsmål: Vi mangler medarbejdere og har behov for at gentænke vores måder at rekruttere på. Nogle idéer? Hvad skal vi være opmærksomme på?

Hun giver fem indspark til, hvordan I på sigt kan få en pulje af ansøgere, der er værd at vælge imellem - i stedet for at I begynder at impuls-reagere ved i flæng at sende jobannoncer ud på Facebook og på Jobindex. Det lønner sig naturligvis at være lidt mere grundig og strategisk.

Du er som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve her.

God fornøjelse - og tak fordi du deler.

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
Serieiværksætter Ulrik Juul fra Randers starter nu sin tredje virksomhed i løbet af blot halvandet år. Han er blandt meget andet tidligere Communication Manager hos Hummel og Creative Director i Lego. Pressefoto

Rundtur i Randers' erhvervsliv

Ingen kan vist beskylde randrusianeren Ulrik Juul for at sidde på hænderne. På halvandet år har han været med til at starte hele tre nye virksomheder. Den seneste er konsulentbureauet Widens, der har som ambition at tage livtag med, hvad trekløveret bag kalder en lidt "metaltræt" konsulentbranche.

Randers Tegl A/S har fået en ordre på 250.000 mursten til Danish Crowns kommende hovedkvarter i Sønder Borup, der er ved at blive bygget. Teglene reducerer CO2-aftrykket fra produktionen med knap 50 tons sammenlignet med tilsvarende traditionelle mursten.

Og så blev der i 2020 stiftet flere nye virksomheder end året før. I Randers Kommune steg antallet med 7,3 procent, oplyser regnskabsprogrammet Dinero.

Her får du en kort tur rundt i Randers' erhvervsliv. Du kan læse om både navne, begivenheder og regnskaber.

RUNDT OM: Widens er et nystartet konsulentbureau, der har blandt andre den tidligere Lego-direktør Ulrik Juul som en af initiativtagerne:

- Konsulentbegrebet er efter vores opfattelse blevet lidt metaltræt. Og vi ønsker at gøre op med alt, alt for lange konsulent-processer, pre-definerede planer for mer- og opsalg og bevidstløs ”Death by PowerPoint” automatik, lyder det fra initiativtagerne, der foruden Ulrik Juul tæller grundlæggeren Mads Bab, der er adfærdsekspert med speciale i organisationsudvikling, og den tidligere kommunaldirektør Klaus Liestmann.

På halvandet år har Ulrik Juul været med til at starte hele tre nye virksomheder. Den første var kommunikationsvirksomheden Feldskov & Juul, den næste var tøjbrandet Cikkel Copenhagen og senest er det Widens, der ser dagens lys.

Sidstnævnte har allerede, inden der er kommet ”skilt på døren”, haft kunder i butikken. De tæller blandt andre direktionen i Billund Kommune.

Byggeriet af Danish Crowns nye hovedkvarter på adressen Tulipvej 3 i Randers bygges op af blandt andet miljøvenlige, lokalt producerede mursten fra Randers Tegl A/S. Ordren løber op i cirka 250.000 mursten.

Murstenene skal bidrage til at indfri slagterikoncernens ambition om at bygge en administrationsbygning, der er så bæredygtig som muligt.

Både facaderne indvendigt og udvendigt bygges af mursten fra Randers Tegls nye Greener-serie. Byggeriet skal certificeres til DGNB Guld og DGNB Hjerte, og Greener-murstenene er valgt, da de mindsker CO2-aftrykket fra produktionen med knap 50 tons sammenlignet med tilsvarende traditionelle mursten.

Geografien spiller også ind på valget, oplyser Randers Tegl. De mange mursten skal nemlig produceres i kort afstand fra byggepladsen – på Vindø Teglværk i Hobro.

Og så er der kommet flere nye virksomheder i Randers. Trods coronakrisen blev der i 2020 stiftet flere nye virksomheder end året før. Alene i Randers Kommune steg antallet med 7,3 procent, viser tal fra CVR-registret, som regnskabsprogrammet Dinero har analyseret.

På landsplan steg antallet med en halv procent.

- En stigning er absolut positivt i et år, hvor det bare var svært at drive en virksomhed, siger Martin Thorborg, administrerende direktør i Dinero og tilføjer:

- Jeg er særligt imponeret over den iværksættergnist, som ikke blev slukket, men snarere antændt midt i coronakrisen. Antallet af enkeltmandsvirksomheder steg fra 11. marts 2020 til starten af december med 7 procent, og det er altså en virksomhedsform, som medfører, at man hæfter personligt ved konkurs. Det tyder på, at iværksætterne stadig har mod på og lyst til at starte egen virksomhed. Og det er virkelig vigtigt.

Lise-Lotte Berg stiftede konsulenthuset Berg’s i Randers i 2010 og har siden løst udviklings- og rådgivningsopgaver for en bred vifte af virksomheder. Her giver hun relevante rekrutteringsfif. Du er velkommen til at kontakte hende på Lise-lotte@berg-s.dk, mobil: 2088 8796

Vi mangler medarbejdere, hvad gør vi? 5 fif fra Lise-Lotte Berg

1. Lad medarbejderne være jeres ambassadører.

2. Vær en leder med mod og mening.

3. Hvad er den større mening med jer? Vær lidt idealistisk.

4. Vær åben for alternative kandidatprofiler.

5. Tilbyd gode ansættelsesforhold.

Sådan lyder overskriften på fem gode rekrutteringsfif, som lederkonsulent Lise-Lotte Berg står bag, når hun i vores spørg-svar-koncept Spørgehjørnet bliver bedt om at give gode indspark til rekruttering.

Her nævner hun også de utallige undersøgelser, der viser, at en dårlig chef er en typisk årsag til medarbejderflugt.

- Medarbejdere prioriterer ledere, der tør lede og leder meningsfuldt, siger hun.

Lad dine nuværende medarbejdere være virksomhedens ambassadører frem for at bruge resurser på dyr markedsføring, lyder en af anbefalingerne fra ledelseskonsulent Lise-Lotte Berg fra konsulenthuset Berg's i denne udgave af Erhvervsliv Randers' Spørgehjørnet.

SPØRGEHJØRNET: Vi mangler medarbejdere og har behov for at gentænke vores måder at rekruttere på. Nogle idéer? Hvad skal vi være opmærksomme på?

Tak for spørgsmålet!

Rekruttering er en voldsom hovedpine for mange virksomheder i denne tid.

Det er fristende at impuls-reagere ved i flæng at sende jobannoncer ud på Facebook og på Jobindex, men det lønner sig at være lidt mere grundig og strategisk.

Hvordan får I på sigt en pulje af ansøgere, der er værd at vælge imellem? Her får I mine fem indspark.

1. Lad medarbejderne være jeres ambassadører

Når I skal sikre kompetencer og resurser i virksomheden, er det vigtigt, at I har blik for både at tiltrække nye medarbejdere og fastholde de gamle.

Overordnet set handler det om at gøre virksomheden så attraktiv, at jeres ansatte på eget initiativ er ambassadører for arbejdspladsen.

I stedet for at bruge resurser på dyr markedsføring, så lad medarbejderne holde det positive, I gør, frem i lyset.

Spørg blandt andet medarbejderne, om de kan pege på profiler i deres netværk, der er spændende jobkandidater.

2. Vær en leder med mod og mening

Vær en troværdig og tydelig leder. Det, jeg kalder, en leder med mod og mening.

Utallige undersøgelser viser, at en dårlig chef er en typisk årsag til medarbejderflugt, og at medarbejdere prioriterer ledere, der tør lede og leder meningsfuldt.

Et rigtig godt rekrutteringsredskab er, at du er en chef, som medarbejderne kan regne med, og at du er god til at formidle formålet med opgaveløsningen.

Dermed minimerer I ”svingdøren”, det vil sige, at de ansatte er hos jer i alt for kort tid.

Jeres formulerede værdier skal være genkendelige for jer, der er i virksomheden.

3. Hvad er meningen med jer - Vær lidt idealistisk

Det skader ikke, at I er lidt idealistiske.

De fleste medarbejdere (især yngre) kan godt lide at føle, at de bidrager til at gøre verden til et lidt bedre sted.

Det er er vigtigt, at ”den større mening” med jobbet er tydelig.

Hvad er meningen med jeres virksomhed? Hvad er jeres why? Udvikler I bæredygtige løsninger? Hjælper I sårbare mennesker? Har I landets bedste kreative løsninger? Er svaret ja, så er I alt andet lige bedre hjulpet, end hvis I blot er sat i verden for at få virksomhedsejerens pengekasse til at bugne.

4. Vær åben for alternative kandidatprofiler

Vær også villig til at kigge lidt bredere på hvilke profiler og kompetencer, der passer til hvilke jobfunktioner.

Hvad er det for opgaver, I skal have løst? Måske har den bedste jobkandidat en helt anden faglig baggrund, end I forestiller jer.

Eventuelt kan kandidaten varetage jobbet efter lidt sidemandsoplæring eller et opkvalificeringsforløb.

Kommuniker også gerne via videooplæg på sociale medier, så er I sikre på at nå bredt ud, og I kan udnytte muligheden for at give et godt førstehåndsindtryk.

5. Tilbyd gode ansættelsesforhold

Og så må I indstille jer på. at det nærmest ligegyldigt, hvad I gør, er vanskeligt at rekruttere medarbejdere lige for tiden.

Mange virksomheder er i samme båd, mange byder sig til, og jeres grundlæggende medarbejdergoder skal derfor være ikke bare i orden, men attraktive.

I skal have styr på ferier, afspadsering, lønforhold med meget mere.

Ligesom I skal sikre jer, at kollegerne har det godt sammen, og at arbejdspladsen grundlæggende er rar at være på.