Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Randers er i top fem på listen over midtjyske kommuner, hvor flest nye virksomheder er startet op i 2021, viser en opgørelse, præsenteret af Vækstfonden. En af byens iværksættere, der etablerede sig i januar 2021, er Paul Damholt Mogensen. Via virksomheden O2Share ApS sælger han luftrensere, der vil gøre det sundere for os at trække vejret indendørs. Pressefoto ved Jakob Lerche

Randers i top-5 i Midtjylland: 444 nye virksomheder

Hvor der er mennesker, er der liv, og hvor der er randrusianere, bliver der skabt nye virksomheder. Og sådan har det også været under corona-pandemien.

Forleden kunne Vækstfonden således fortælle, at hele 7106 virksomheder startede op i Midtjylland i 2021, og at netop Randers er i top fem på listen over midtjyske kommuner med flest nystartede firmaer.

I Aarhus så 2374 virksomheder sidste år dagens lys,  og i Randers var det 444 virksomheder, der poppede op og nu lover godt for fremtiden. Det fortæller jeg i vores aktuelle nyhedsbrevs overbliksartikel med udvalgte korte nyheder fra og om virksomheder i Randers.

- Coronakrisen har ikke påvirket den stærke iværksætterlyst, der findes i hele regionen, som Jacob Christensen Flarup, direktør og ansvarlig for Vækstfondens aktiviteter i Region Midtjylland, siger det.

Et spændende erhvervsliv rummer både store og små virksomheder, og begge skal have en hånd i ryggen, så de kan vokse til glæde for os alle.

Et eksempel på lokale iværksættere, der startede op i 2021, er Paul Damholt Mogensen, som Erhvervsliv Randers før har fortalt om. Han sælger luftrensere, der vil gøre det sundere for os at trække vejret indendørs.

Hans virksomhed O2Share ApS startede i januar sidste år, og han har nu brug for, at flere siger ja tak til at prøve hans luftrensere af. Var det for eksempel ikke noget for flere af byens mange daginstitutioner?

En hånd i ryggen kan også handle om at få penge til at udfolde vækstambitioner. Tag Randers-smykkevirksomheden Sorelle Jewellery ApS, der i torsdagens DR-program Løvens Hule fik en investering med hjem.

I nyhedsbrevet får du også ledelsesinspiration fra en af de største og mest etablerede virksomheder i byen. Artiklen handler om Sparekassen Kronjylland, der har haft succes med sit strategiske fokus på både kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed.

Pengeinstituttet er både blevet kåret som Danmarks Bedste Arbejdsplads - og som den bank i Danmark, der har de mest tilfredse kunder.

Tydelige kundeløfter skaber retning, klare krav og bidrager dermed også til gladere ansatte, lyder det fra Lotte Østergaard Hougaard, der i november 2020 blev afdelingsdirektør i sparekassen og siden har haft ledelsesansvaret for HR Support og Udvikling.

Du er som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

God fornøjelse - og tak fordi du læser og deler.

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
I DR-programmet Løvens Hule, der blev vist torsdag, investerede Jacob Riisgaard 100.000 kr. for 10 procent af Randers-smykkevirksomheden Sorelle Jewellery ApS, der ejes af Camilla-Julie Skov Hansen(tv) og Trine Damborg. Pressefoto

Rundt om virksomhederne

Først fik smykkevirksomheden Sorelle Jewellery fra Randers nej fra alle investorer i DR-programmet Løvens Hule, der blev vist torsdag aften, men siden fik de to ejere alligevel en investering med hjem. Efter en bastant afvisning i studiet gik investor Jacob Riisgaard nemlig efter de to kvindelige ejere og tilbød dem 100.000 kroner for 10 procent af virksomheden. Det var angiveligt deres fantastiske energi og rørende historie, der fik ham til at ombestemme sig.

Midtjylland er fortsat helt i top, når det kommer til antallet af nystartede virksomheder i 2021. Med 7106 nye virksomheder er regionen kun overgået af hovedstaden, viser en ny opgørelse ifølge Vækstfonden, der også fortæller, at Randers er i top fem over de midtjyske kommuner, hvor flest har startet virksomhed. Hele 444 randrusianske virksomheder så dagens lys i 2021.

Morten Arnesen er på vej til at overtage rorpinden som direktør i Arena Randers, men først skal der siges et ordentligt farvel og tak til Gitte Nørgaard efter hendes 20 år på posten. Det sker ved en farvelreception 25. januar klokken 15.00 til 17.00 i Arena Randers i Fyensgade.

Og så er der ifølge Randers Amtsavis krig på kniven mellem det randrusianske husbådsfirma Zunshine Living og Grenaa Marina. Zunshine Living mener angiveligt, at bølgerne er for høje i marinaen, og at de er skyld i skader på en række husbåde. Men det afviser marinaen.

Her kan du læse kort nyt om begivenheder, navne og regnskaber i det randrusianske erhvervsliv.

RUNDT OM RANDERS:  Smykkevirksomheden Sorelle Jewellery ApS i Randers, der blev stiftet i august 2019, har netop fået en investering med hjem fra DR-programmet Løvens Hule.

Virksomheden er bygget op om ejerne Camilla-Julie Skov Hansen og Trine Damborgs kærlighed til ferskvandsperler.

Sammen importerer de perler og omdanner dem til håndlavede smykker, og nu har de haft succes i Løvens Hule, hvor Jacob Risgaard valgte at investere 100.000 kr. for 10 procent af smykkevirksomheden, der har planer om at udvide forretningen til Tyskland, Sverige, Finland og Holland.

I første omgang fik de to kvinder faktisk nej fra samtlige investorer, men så ombestemte Jacob Risgaard sig.

- Det er aldrig sket før. Jeg bryder alle regler i programmet, men jeg synes bare, at de havde så fantastisk en energi og rørende historie, sagde han efterfølgende.

Blandt andet beskrev den ene ejer Camilla-Julie Skov Hansen, at hun for to år siden fik konstateret angst, og at det i den forbindelse har hjulpet hende at fokusere på produktionen af håndlavede smykker.

Hele 7106 virksomheder startede op i Midtjylland i 2021, viser en ny opgørelse ifølge Vækstfonden, der også fortæller, at Randers er i top fem på listen over midtjyske kommuner med flest nystartede firmaer.

I Aarhus så 2374 virksomheder dagens lys, i Silkeborg (534), Horsens (504), Herning (481) og i Randers startede 444 virksomheder .

- Coronakrisen har ikke påvirket den stærke iværksætterlyst, der findes i hele regionen. Midtjylland viser endnu engang, at deres dygtige iværksættere er med til at sætte Danmark på verdenskortet, siger Jacob Christensen Flarup, direktør og ansvarlig for Vækstfondens aktiviteter i Region Midtjylland.

Der er vagtskifte på direktørposten i Arena Randers, og tirsdag 25.januar klokken 15.00 til 17.00 er der inviteret til farvelreception for Gitte Nørgaard efter hendes 20 år som topchef . Læs eller genlæs interviewet med hende i Erhvervsliv Randers, hvis du vil vide mere om, hvad der er for en "butik" den nye direktør Morten Arnesen overtager.

Morten Arnesen, der overtager rorpinden som topchef, har de seneste år været administrerende direktør i Dansk Hestevæddeløb, og i Randers har han førhen gjort sig bemærket med en lang række spændende og innovative projekter:

  • Han blev kåret som Årets Randersborger 2016.
  • Han stod i spidsen for at etablere og lede byens biograf på Thors Bakke.
  • Han var med til at brande Randers som Lysets By.
  • Han var formand for den forening, der kæmpede for at give Randers et havnebad.
  • Og han var i en periode kommerciel direktør hos Randers FC.

Konferencer, møder og events er noget af det, Arena Randers skal leve af fremadrettet, og ligesom andre af byens institutioner, kan han nu håbe, at corona-pandemien for alvor er ved at miste sit tag, så det bliver muligt igen at boltre sig med nytænkende initiativer.

Og så går bølgerne højt mellem Grenaa Marina og det randrusianske husbådsfirma Zunshine Living, der for et par år siden aftalte, at virksomheden kunne sælge 10 husbåde, som så ville få plads i marinaen.

Samarbejdet har lidt skibbrud, og både husbådsvirksomheden og Grenaa Marina mener, at den anden part har misligholdt kontrakten.

- Grenaa Marina har fortiet, hvor store bølgerne er, når det blæser fra nordøst. Ved stormen i december smadrede flydebroen ind i to af husbådene, og der kom skader på dem, siger direktør i Zunshine Living, Peter Poulsen til Randers Amtsavis.

Mens Grenaa Marina mener, at flydebroen er så dårlig og skrøbelig, at den er skyld i problemerne.

- Hvis vi bliver stævnet, så tager vi det med sindsro, og vi har dokumentationen i orden. Zunshine Living har leveret en meget mangelfuld flydebro, og det var slet ikke det, der var aftalen, lyder det fra formanden for Grenaa Marina. Læs hele artiklen her

Spændende ser Zunshine Livings husbåde ud, men der er kommet knaster i samarbejdet mellem Greenaa Marina og husbådsvirksomheden, der mener, at den anden part har misligholdt kontrakten. Foto: Anders Tilsted
Lotte Østergaard Hougaard har siden november 2020 været afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland og har ledelsesansvar for HR Support og Udvikling. Collage

Afdelingsdirektør: Kundeløfter skaber både gladere kunder og mere tilfredse ansatte

Hvordan har Sparekassen Kronjylland præsteret både at blive kåret som Danmarks Bedste Arbejdsplads og som den danske bank, der har de mest tilfredse kunder?

Dette spørgsmål giver sparekassens afdelingsdirektør Lotte Østergaard Hougaard til inspiration for andre lederes værktøjskasse en del af svaret på.

- Tilfredse medarbejdere er ganske enkelt en forudsætning for tilfredse kunder – og omvendt, siger afdelingsdirektøren, der beskriver, hvordan en grundig proces for år tilbage med at afdække og beskrive kundeløfter både har bidraget positivt til kundetilfredshed og arbejdsglæden.

Kundeløfterne har nemlig skabt en fælles retning og sammenhæng i organisationen. De gør det dermed tydeligt, hvad medarbejderne skal leve op til.

I 2019 og 2021 er Sparekassen Kronjylland kåret som Danmarks Bedste Arbejdsplads. Og målinger viser, at sparekassen har de mest tilfredse bankkunder. - Der er en tæt sammenhæng mellem tilfredse kunder og tilfredse ansatte, siger afdelingsdirektør Lotte Østergaard Hougaard.

LEDELSE: Er der noget mere opslidende end sure, brokkende kunder?

Nej, vel, og derfor giver det god mening, at afdelingsdirektør Lotte Østergaard Hougaard fra Sparekassen Kronjylland starter med at fortælle om den proces, der for år tilbage blev sat i værk for at skabe større kundetilfredshed, når hun bliver bedt om at pege på årsager til, at sparekassen i både 2019 og 2021 er kåret som Danmarks Bedste Arbejdsplads.

- Glade kunder giver gladere medarbejdere, mens sure kunder omvendt slider på arbejdsglæden, siger hun og uddyber:

- Der er vel intet mere frustrerende end at arbejde i en organisation, hvor ingen rigtig ved, hvad der er årsagerne til en lunken kundetilfredshed.

- Og skal jeg forklare, hvordan vi har opnået at blive Danmarks Bedste Arbejdsplads, må jeg da også starte med at fortælle, hvordan vi for år tilbage fik startet den proces op, der har ført til, at vi nu har de mest tilfredse bankkunder i Danmark.

At gøre kundeløfter til adfærd

Det var i august 2014, at Lotte Østergaard Hougaard startede som HR-konsulent i sparekassen med hovedsæde i Randers. Siden november 2020 har hun været afdelingsdirektør med ledelsesansvar for HR Support og Udvikling .

Kort om Sparekassen Kronjylland

  • Hovedsædet ligger på Tronholmen i Randers.
  • Har mere end 700 medarbejdere, 48 afdelinger og mere end 175.000 kunder.
  • Er både blevet kåret som Danmarks Bedste Arbejdsplads (Great Place To Work) og som den bank i Danmark med de mest tilfredse privatkunder (EPSI-analyse).
  • I forbindelse med det første halvårsregnskab for 2021 opjusterede sparekassen sine forventninger til et resultat før skat for hele året på mellem 420 millioner og 480 millioner kroner.
  • "Sparekassen for Randers By og Omegn" blev etableret tilbage i 1829. Den nystiftede sparekasse skulle være til gavn og glæde for borgerne og for samfundet, de levede i. Sparekassen har i alle årene været selvejende.

- Førhen havde sparekassen klang af at være en lidt gammeldags virksomhed, kundetilfredsheden var gennemsnitlig, og vores ambition var at hæve den, fortæller hun.

- Vi igangsatte derfor en proces, hvor vi spurgte kunderne om, hvad de ønsker af os. Hvad er et godt pengeinstitut? Hvad har de brug for og hvornår? Vi nedsatte fokusgrupper, vi ringede rundt til kunderne, og vi fandt, at de overordnet set ønsker noget ganske grundlæggende.

- Vores kunder ønsker hurtige svar, de ønsker mange muligheder, de vil høre fra os, og vi skal være nemme at få fat i. Hvis bare vi kan levere dette, skal kunderne nok være glade.

Resultatet af processen blev, at Sparekassen Kronjylland i 2015 nedfældede fire kundeløfter, som de garanterede at kunne leve op til. Siden er endnu et kommet til.

Kundeløfter styrker også arbejdsglæden

Før kundeløfterne blev kommunikeret ud, blev HR-afdelingen sat på den spændende opgave, at kundernes ønsker skulle gøres til adfærd, fortæller afdelingsdirektøren:

- Hvis vi ved, at kunderne ønsker at høre fra os, hvad betyder det så? Skal vi ringe til dem mindst en gang om året? Når en kunde ringer til os, hvornår skal hun eller han så høre fra os? Sådanne helt lavpraktiske spørgsmål fandt vi samme gode svar på.

Stærke kunderelationer trods covid-19

EPSI står bag det, der generelt bliver regnet som den mest anerkendte undersøgelse af bankkundernes tilfredshed, og Sparekassen Kronjyllands administrerende direktør Klaus Skjødt var naturligvis glad, da han i 2021 modtog analysen, som viser, at sparekassen for trejde år i træk har de mest tilfredse privatkunder.

- Tilfredse kunder er vores vigtigste strategiske mål. Derfor er vi utroligt glade for, at netop vores kunder er de mest tilfredse – ikke mindst når det nu har været tilfældet tre år i træk, sagde han og nævnte, at glæden også skal ses i lyset af, at det har været "specielt" at drive  sparekasse i en tid med covid-19.

- Netop relationerne til kunderne er så vigtige, og vi har ikke i samme omfang kunnet møde kunderne fysisk, forklarede Klaus Skjødt og slog fast:

- Netmøder og telefon har selvfølgelig været gode redskaber, men jeg ved også, at mange både kunder og medarbejdere er glade for, at vi igen kan tilbyde fysiske møder til dem, der ønsker det. Dog er videomøder naturligvis fortsat en mulighed.

Hver eneste afdeling fik også defineret, hvad de hver især var gode til, og hvad der skulle aflæres.

- Efter et halvt år kunne vi sige til kunderne: Vi lover det og det, og lige siden har løfterne været omdrejningspunktet for alle vores aktiviteter.

Et eksempel er løftet “ Vi giver hurtige svar”. Dette er et konkurrenceparameter, når en kunde for eksempel køber en bolig, investerer eller omlægger et lån.

Kunden bliver alt andet lige mere tilfreds og loyal, når hun kan få et møde indenfor 24 timer eller få et svar på et lån indenfor 48 timer. Og samtidig ved medarbejderen, hvad der betyder noget for kunden, og hvad han eller hun dermed skal leve op til.

- Med kundeløfterne er der blevet skabt en sammenhæng i organisationen, og der er blevet lagt en retning og nedfældet en række processer, hvilket har givet positive udsving i såvel kunde- som i medarbejdertilfredshed, slår afdelingsdirektør Lotte Østergaard Hougaard fast.

Prisregn til Sparekassen

Den såkaldte EPSI-undersøgelse af bankkundernes tilfredshed i 2021, viser, at Sparekassen Kronjylland for tredje år i træk har de mest tilfredse privatkunder.

Og organisationen Great Place to Work har i både 2019 og 2021 kåret sparekassens medarbejdere som de mest tilfredse. Kåringen som Danmarks Bedste Arbejdsplads i de to år er baseret på anonyme trivselsmålinger og evalueringer af arbejdspladskulturen. Sparekassen vandt i kategorien store virksomheder med mere end 500 medarbejdere. I september 2020 blev sparekassen tilmed kåret som Europas bedste Arbejdsplads.

- Hvis prisen som årets bedste arbejdsplads stod alene, ville det måske virke som om, det bare var et udtryk for, at vi har fine overenskomster, men i og med vi også har prisen for at have de mest tilfredse bankkunder, giver det rigtig god mening, vurderer Lotte Østergaard Hougaard:

- Kundetilfredsheden taler med andre ord ind i arbejdsglæden. Begge dele handler om relationer, og både kunder og medarbejdere er for eksempel enige om, at den personlige rådgivning skal prioriteres.

- Vores medarbejdere er stærke på de relationelle kompetencer og synes, det er sjovt at finde løsninger med kunderne – de kan lide kreativiteten i opgaveløsningen og at være til stede, så vi ikke kun fungerer som en hotline.

- Vi investerer den tid, der skal til, når en kunde skal træffe de store beslutninger i livet. Det kan være at investere i den første bil, at købe et hus eller investere pensionsopsparingen. I alle sådanne tilfælde er det rart at sidde over for et andet menneske, og dette er både kunder og medarbejdere helt enige om.

I et år har Paul Damholt Mogensen ejet O2Share ApS, der vil "hjælpe os med at rense den luft, vi deler."  En af virksomhedens luftrensere, der skal gøre indeklimaet sundere, er netop blevet testet i en lokal børnehave. Foto: Jakob Lerche

5 hurtige til iværksætteren, der vil have os til at rense luften

I januar 2021 stiftede Paul Damholt Mogensen virksomheden O2Share ApS, der sælger luftrensere.

I december blev en af de certificerede luftrensere testet i en lokal børnehave, og testresultatet er endnu et argument, når han vil overbevise flere danskere om, at de luftrensere, han sælger, er svaret på, hvordan vi bedst renser den luft, vi indånder.

Her svarer han på fem "hurtige" spørgsmål om, hvorfor netop hans produkter er så vigtige at få ud over rampen.

Luftrensere vil gøre det langt sundere for os at trække vejret indendørs, argumenterer Paul Damholt Mogensen, der startede virksomheden O2Share ApS i januar 2021. En luftrenser er netop med succes blevet testet i en lokal børnehave.

IVÆRKSÆTTERI: Sådan noget som udendørs trafikforurening har vi i Danmark længe haft fokus på at bekæmpe. Men når det gælder at finde veje til at gøre indeklimaet sundere, er der plads til forbedring.

Det mener iværksætteren Paul Damholt Mogensen, der etablerede virksomheden O2Share ApS  i januar for et år siden.

Lige siden har han forsøgt at overbevise alt fra institutioner til arbejdspladser om, at et dårligt indeklima kan have stor negativ effekt på menneskers trivsel og sundhed, og at de luftrensere, han sælger er en nem og effektiv vej til at rense luften indenfor.

- I december testede vi en af vores luftrensere i en lokal børnehave, og kort fortalt var der op til fire gange så mange partikler, da der ikke var en luftrenser. Dermed har vi endnu engang dokumenteret, at luftrensere gør en positiv forskel, fortæller han blandt andet, når han får "fem hurtige" spørgsmål om hans iværksætteri, virksomhed og produkter.

Dårligt indeklima ER et problem

De seneste års forskning har påvist, at partikler i indeklimaet har stor negativ effekt på menneskers trivsel og sundhed, slår Realdania fast.

I en rapport sammenfatter organisationen en række gode råd, hvis man ønsker at forbedre sit eget eller andres indeklima.

Her er en håndfuld af rådene:

  • Luft ud oftere end du tror! Luften påvirkes fra mange sider, og hyppig og grundig udskiftning af luften er helt essentiel. Har man ikke ventilationsanlæg, hedder det stadig mindst tre gange om dagen, og også gerne lige efter bad.
  • Indret dit køkken med omtanke! Undgå komfurer midt i rummet, tænd emhætten på max og adskil gerne køkken delvist fra stue. Og luk døren under madlavning! Kan man ikke lukke en dør til køkkenet, mens der steges og brases, bør man i hvert fald holde dørene til boligens sove- og børneværelser lukkede imens, og i mindst en time efter. Gennemventilér din bolig efter madlavningen.
  • Brug centralstøvsuger eller støvsuger med HEPA-filter. En centralstøvsuger kan eftermonteres i mange boliger og sikrer mod den findeling og udledning af partikler, som stort set alle normale støvsugere er årsag til. Alternativt køb en støvsuger med HEPA-filter, hvor gennemstrømningen af partikler er lav.
  • Lad et færdigt byggeri afgasse! Afgasningskurven for byggematerialer er eksponentielt aftagende. Det er vigtigt at sikre en god udluftning (naturligt såvel som mekanisk) i de første tre-seks måneder.
  • Stearinlys forurener boligen – hele boligen! Stearinlys frigiver 100.000-vis af ultrafine partikler i al den tid, lyset er tændt, og de farlige afbrændingspartikler kan vandre ned i lungerne og videre ud i blodbanen. Hold dørene lukket til soverum og luft ud efterfølgende.

1. Hvorfor startede du din virksomhed?

- Jeg har altid været en dygtig sælger, og jeg ønskede at arbejde for mig selv og fokusere på produkter, der bidrager til menneskers trivsel og livskvalitet. Jeg faldt over de mange undersøgelser, der dokumenterer, hvor skadeligt et dårligt indeklima kan være, og da jeg samtidig fandt en effektiv løsning på at rense den luft, vi indånder, ja så vidste jeg, at effektive, certificerede luftrensere skulle være det, jeg sælger i min virksomhed.

2. Hvad er idéen med en luftrenser?

- Effektive luftrensere kan rense luften i hjemmet, på arbejdspladsen, i skoler og daginstitutioner.

Vi indånder cirka 15.000 liter luft om dagen og trækker cirka vejret 20.000 gange.

I december testede vi en af  vores luftrensere i  en lokal børnehave, og kort fortalt var der op til fire gange så mange partikler, da der ikke var en luftrenser. Dermed har vi endnu engang dokumenteret, at luftrensere gør en positiv forskel.

Hele 90 procent af tiden opholder vi os indendørs, og en luftrenser med HEPA og molekylære filtre fjerner op til 99,97 procent af alle bakterier og vira. Ligesom den fjerner eventuelt fæle lugte.

3. Er det nemt at sælge luftrensere?

- Det kan være lidt op ad bakke at få os danskere til at forstå, hvor afgørende det er, at vores indeklima er sundt.

De typiske symptomer på dårligt indeklima er irritation i øjne, næse eller svælg, hovedpine, træthed og koncentrationsbesvær.

Men et dårligt indeklima er ikke altid noget, der mærkes lige her og nu. Symptomerne kan komme snigende.

Vi har generelt et stort fokus på det udendørs miljø, men mange har endnu ikke helt forstået det vigtige i, at vores indeklima ikke er skadeligt.

4. Kan vi ikke bare lufte ud?

- Selv om vi lufter ud regelmæssigt, er frisk luft ikke det samme som ren luft.

Det er både vigtigt at lufte ud og at filtrere luften.  Særligt i de store byer og bygninger, hvor vi lever og arbejder tæt sammen.

Den udendørs forurening fra virksomheder og biler trænger ind i de bygninger, vi opholder os i.

Og indendørs er det for eksempel partikler fra madlavning og afgasning fra møbler og byggematerialer, der forringer indeklimaet.

5. Hvad er dit håb for din virksomhed?

- Jeg er helt sikker på, at alle om få år vil have en luftrenser.

Vi vil både rense luften hjemme, i skoler, i institutioner og på vores arbejdspladser.

Mit håb er, at danskerne nogenlunde hurtigt indser det værdifulde i mine produkter, og at jeg ikke er alt for tidligt ude med mit fokus på ren indendørsluft og filtreringsløsninger.