Grafikr A/S: Få flere til at købe via din webshop – 5 tips til konverteringsoptimering
Erik Holflod Jeppesen, medejer af Grafikr A/S, deler fem fif om, hvordan du kan konverteringsoptimere dit website. Det vil sige får flere til at besøge og handle via webshoppen.
- Nogle gange kan selv små ændringer gøre en kæmpe forskel, siger Erik Holflod Jeppesen fra virksomheden, der har 30 specialister fordelt på afdelinger i København og Randers.
- Vores vækst har været støt stigende, og vi har dermed forstået at ride med på det generelle boom i nethandlen, fortæller medejeren, der henviser til den generelle vækst i onlinehandlen.
Alene for 1. halvår 2021 dokumenterede E-handelsanalysen, at stigningen i danskernes nethandel var på 26 procent, og at forbruget nærmede sig 100 milliarder kroner.
NETHANDEL: Er du ved at rive dig selv i håret over, at ingen gider at kigge på dit website, eller at besøgende blot surfer rundt og aldrig ender med at købe? Hvis ja, er det måske Grafikr A/S, du skal have fat i.
- Vi hjælper mode- og livsstilsbrands med at få et effektivt online salg. Nogle gange kan selv små ændringer gøre en kæmpe forskel, siger Erik Holflod Jeppesen.
Han startede Grafikr i 2016 sammen med sin forretningspartner Kiranan Luxmy. Virksomheden har nu 30 medarbejdere og afdelinger i både Randers og København.
- Vores vækst har været støt stigende, og vi har dermed forstået at ride med på boomet i nethandlen, fortæller Erik Holflod Jeppesen og henviser til den generelle vækst.
Alene for 1. halvår 2021 dokumenterede E-handelsanalysen, at stigningen i danskernes nethandel var på 26 procent, og at forbruget nærmede sig 100 milliarder kroner.
Kort om Grafikr A/S
- Et e-commerce bureau bestående af 30 specialister med afdelinger i København og Randers.
- Hjælper ambitiøse brands i Skandinavien med at opnå øget salg og blive husket gennem digital design og webudvikling.
- Blev startet af Kiranan Luxmy og Erik Holflod Jeppesen i 2016. De er fortsat ejere.
- Blev nomineret til E-handelsprisen 2021 i kategorien ”bedste e-handelscase” for et samarbejde med herretøjsfirmaet Shaping New Tomorrow; kendt fra tv-programmet Løvens Hule.
- Vandt i november 2018 titlen som Årets Iværksætter ved Randers Business Awards.
- Fik i 2021 sin første Gazelle-pris.
Erik Holflod Jeppesen giver her fem tips til at konverteringsoptimere dit website. De skal ses som inspiration, da der aldrig er en opskrift, der “fits all”.
Målet med konverteringsoptimering er at få så mange som muligt til at besøge websitet og få de besøgende til at foretage en ønsket handling, det vil sige enten at købe, blive betalende kunder, udfylde en kontaktformular eller/og at tilmelde sig et nyhedsbrev.
- Grib fat i os, så kan vi sammen analysere jeres data og opsætte splittests, inden I begynder at implementere radikale ændringer.
I en splittest opsættes variationer af alt fra tekster til design, der bruges til at blive klogere på, hvad kunderne foretrækker.
1. Forsiden
Det første tip handler om fundamentet på din forside.
Dine besøgende danner sig et førstehåndsindtryk på et splitsekund. Det er derfor vigtigt, at forsiden er optimeret og giver de besøgende det ønskede indtryk:
- Lav en enkel forside.
- Fremhæv USP’er (unique selling proposition, det vil sige, hvad adskiller din virksomhed fra konkurrenterne).
- Find ét skarpt budskab.
- Tænk logisk: Placér for eksempel indkøbskurven i øverste højre hjørne.
- Fremhæv udtalelser fra kunder og skab social proof (andre kunder kan overbevise potentielle kunder om, at produktet er værdifuldt).
- Indsæt billeder.
2. Om os
Det er vigtigt, at du har en tydelig “om os ”-side på websitet.
Mange besøgende vil forlade din hjemmeside, hvis de ikke kan læse mere om, hvem der står bag. Troværdighed spiller en stor rolle, når man taler om konverteringsoptimering.
På din “om os ”-side, anbefaler vi:
- Billeder af ansatte.
- Links til Sociale Medier.
- Tydelige kontaktoplysninger.
- Historie/ tidslinje.
3. Nemt at navigere
Det skal være nemt for dine besøgende at navigere rundt på din webshop.
Her spiller navigationsbaren en vigtig rolle.
Har en besøgende først en dårlig oplevelse med et website, er sandsynligheden for genbesøg minimal.
Navigationen kan optimeres ved følgende simple trick:
- Tydelig hover-effekt (menupunktet skifter farve, når man holder musen hen over det).
- Vis tydeligt, hvilken side den besøgende er på.
- Opsæt bread crumbs (en sekundær navigation, der viser den besøgendes placering på sitet).
- Har din webshop mange produktkategorier, kan du anvende en venstrestillet sidebar til filtrering.
- Gør ikke dine menupunkter for små, så man klikker forkert (husk, at størstedelen af din trafik højest sandsynligt kommer fra mobilen).
4. Webshop: Produktside
Er dine besøgende inde på et specifikt produkt, så viser de en interesse, og på denne side er målet at få dem til at klikke på “Læg i kurv ”-knappen.
Eksempler på, hvordan du kan optimere dine produktsider og forhåbentlig øge konverteringsraten:
- Brug professionelle produktbilleder i høj opløsning – gerne fra flere vinkler og miljøer.
- Skriv en god, levende og forklarende produktbeskrivelse.
- Opsæt FAQ-sektion ved hvert produkt.
- Hvis du sælger mode: Tydelig size-guide og produktspecifikationer: Størrelse, vægt, materiale med mere.
- Anvend psykologiske triggers, for eksempel at vække nysgerrighed eller ”slå til nu for at få tilbuddet”.
- Fremhæv dine USP’er: For eksempel: ”Køb 2 og få gratis fragt” eller “Fri returret”.
5. Webshop: Læg i kurv
Det er trist, at omkring halvdelen klikker på “læg i kurv”, men aldrig gennemfører selve bestillingen.
Det skal du have fokus på, hvis du driver en webshop.
Du kan gøre følgende for at optimere din konverteringsrate:
- Gør det tydeligt, at kunden har lagt noget i sin kurv ved at lave en pop-op eller en lille animation ved kurv-ikonet
- Redirect kunden direkte til kurven. Hvis du sælger få produkter per ordre, så er dette en god idé
- Vis visuelt, at produkter “flyver” op til kurven i højre hjørne.
- Vise købsbeløbet eller antal produkter ved siden af indkøbskurven.