Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Værtsparret Jonna Hvas og Evan Pedersen fra Fladbro Kro har altid været gode til at tage imod kvalificeret rådgivning. Blandt andet fik kroen, der tilbyder både gourmet-oplevelser og overnatning, med bistand fra Erhverv Randers et tilskud på 225.000 kroner fra den første runde af Omstillingspuljen. Denne giver bidrag til virksomheder med ønske om at tilpasse forretningen i lyset af Covid-19-krisen. Pressefoto

Få gode råd af lokale specialister om alt fra nethandel og SoMe til skat

Hvem skal du rådføre dig med som virksomhedsejer?

At finde et godt svar på netop det spørgsmål er altafgørende for, hvor godt din virksomhed klarer sig.

Men hvor kan det dog være svært at vide, hvem man skal lytte til. Det er ganske enkelt lidt af en jungle at finde vej i bunken af "eksperter". Prøv for eksempel at google ordene "generationsskifte" og "rådgiver", og du vil få hele 46.100 resultater.

I Randers har vi mange dygtige specialister, du som virksomhedsejere kan ty til, og i Erhvervsliv Randers præsenterer vi dem løbende.

Har du som rådgiver praktisk erfaring, er du vidende, og/eller har du gode referencer, vil vi rigtig gerne fortælle om dig.

I dette nyhedsbrev er det Grafikr A/S, der giver gode tips til, hvordan du skruer dit website sammen, så dit salg bliver optimalt. Og i næste uge kan du lære e-commerce bureauet endnu bedre at kende, når vi lader ejerne fortælle om virksomhedens vækstrejse.

Akkurat som vi tidligere har fortalt om BDO-revisorerne Pia Højlund Juul og Søren Busch. De to rådgiver-profiler svarer på spørgsmål i Spørgehjørnet, der er vores "brevkasse" for virksomhedsejere.

I det aktuelle nyhedsbrev minder BDO-revisorerne os om, at der i år er basis for at give medarbejderne endnu større julegaver.

Vi har brug for gode gaver i en vanskelig corona-tid!

Du er som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

God fornøjelse - og tak fordi du deler.

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
GrafikR A/S blev startet af Kiranan Luxmy og Erik Holflod Jeppesen i 2016. Virksomheden har både en afdeling i København og i Randers. Billedet er fra Randers Business Award 2018, hvor de to ejere modtog prisen som Årets Iværksætter. Virksomheden fik sin første Gazelle-pris i 2021. Foto: Annelene Petersen

Grafikr A/S: Få flere til at købe via din webshop – 5 tips til konverteringsoptimering

Erik Holflod Jeppesen, medejer af Grafikr A/S, deler fem fif om, hvordan du kan konverteringsoptimere dit website. Det vil sige får flere til at besøge og handle via webshoppen.

- Nogle gange kan selv små ændringer gøre en kæmpe forskel, siger Erik  Holflod Jeppesen fra virksomheden, der har 30 specialister fordelt på afdelinger i København og Randers.

- Vores vækst har været støt stigende, og vi har dermed forstået at ride med på det generelle boom i nethandlen, fortæller medejeren, der henviser til den generelle vækst i onlinehandlen.

Alene for 1. halvår 2021 dokumenterede E-handelsanalysen, at stigningen i danskernes nethandel var på 26 procent, og at forbruget nærmede sig 100 milliarder kroner.

E-commerce bureauet Grafikr A/S giver indspark til, hvordan dit website kan få flere besøg og genere flere køb.

NETHANDEL: Er du ved at rive dig selv i håret over, at ingen gider at kigge på dit website, eller at besøgende blot surfer rundt og aldrig ender med at købe? Hvis ja, er det måske Grafikr A/S, du skal have fat i.

- Vi hjælper mode- og livsstilsbrands med at få et effektivt online salg. Nogle gange kan selv små ændringer gøre en kæmpe forskel, siger Erik Holflod Jeppesen.

Han startede Grafikr i 2016 sammen med sin forretningspartner Kiranan Luxmy. Virksomheden har nu 30 medarbejdere og afdelinger i både Randers og København.

- Vores vækst har været støt stigende, og vi har dermed forstået at ride med på boomet i nethandlen, fortæller Erik Holflod Jeppesen og henviser til den generelle vækst.

Alene for 1. halvår 2021 dokumenterede E-handelsanalysen, at stigningen i danskernes nethandel var på 26 procent, og at forbruget nærmede sig 100 milliarder kroner.

Kort om Grafikr A/S

  • Et e-commerce bureau bestående af 30 specialister med afdelinger i København og Randers.
  • Hjælper ambitiøse brands i Skandinavien med at opnå øget salg og blive husket gennem digital design og webudvikling.
  • Blev startet af Kiranan Luxmy og Erik Holflod Jeppesen i 2016. De er fortsat ejere.
  • Blev nomineret til E-handelsprisen 2021 i kategorien ”bedste e-handelscase” for et samarbejde med herretøjsfirmaet Shaping New Tomorrow; kendt fra tv-programmet Løvens Hule.
  • Vandt i november 2018 titlen som Årets Iværksætter ved Randers Business Awards.
  • Fik i 2021 sin første Gazelle-pris.

Erik Holflod Jeppesen giver her fem tips til at konverteringsoptimere dit website. De skal ses som inspiration, da der aldrig er en opskrift, der “fits all”.

Målet med konverteringsoptimering er at få så mange som muligt til at besøge websitet og få de besøgende til at foretage en ønsket handling, det vil sige enten at købe, blive betalende kunder, udfylde en kontaktformular eller/og at tilmelde sig et nyhedsbrev.

- Grib fat i os, så kan vi sammen analysere jeres data og opsætte splittests, inden I begynder at implementere radikale ændringer.

I en splittest opsættes variationer af alt fra tekster til design, der bruges til at blive klogere på, hvad kunderne foretrækker.

1. Forsiden

Det første tip handler om fundamentet på din forside.

Dine besøgende danner sig et førstehåndsindtryk på et splitsekund. Det er derfor vigtigt, at forsiden er optimeret og giver de besøgende det ønskede indtryk:

  • Lav en enkel forside.
  • Fremhæv USP’er (unique selling proposition, det vil sige, hvad adskiller din virksomhed fra konkurrenterne).
  • Find ét skarpt budskab.
  • Tænk logisk: Placér for eksempel indkøbskurven i øverste højre hjørne.
  • Fremhæv udtalelser fra kunder og skab social proof (andre kunder kan overbevise potentielle kunder om, at produktet er værdifuldt).
  • Indsæt billeder.

2. Om os

Det er vigtigt, at du har en tydelig “om os ”-side på websitet.

Mange besøgende vil forlade din hjemmeside, hvis de ikke kan læse mere om, hvem der står bag. Troværdighed spiller en stor rolle, når man taler om konverteringsoptimering.

På din “om os ”-side, anbefaler vi:

  • Billeder af ansatte.
  • Links til Sociale Medier.
  • Tydelige kontaktoplysninger.
  • Historie/ tidslinje.

3. Nemt at navigere

Det skal være nemt for dine besøgende at navigere rundt på din webshop.

Her spiller navigationsbaren en vigtig rolle.

Har en besøgende først en dårlig oplevelse med et website, er sandsynligheden for genbesøg minimal.

Navigationen kan optimeres ved følgende simple trick:

  • Tydelig hover-effekt (menupunktet skifter farve, når man holder musen hen over det).
  • Vis tydeligt, hvilken side den besøgende er på.
  • Opsæt bread crumbs (en sekundær navigation, der viser den besøgendes placering på sitet).
  • Har din webshop mange produktkategorier, kan du anvende en venstrestillet sidebar til filtrering.
  • Gør ikke dine menupunkter for små, så man klikker forkert (husk, at størstedelen af din trafik højest sandsynligt kommer fra mobilen).

4. Webshop: Produktside

Er dine besøgende inde på et specifikt produkt, så viser de en interesse, og på denne side er målet at få dem til at klikke på “Læg i kurv ”-knappen.

Eksempler på, hvordan du kan optimere dine produktsider og forhåbentlig øge konverteringsraten:

  • Brug professionelle produktbilleder i høj opløsning – gerne fra flere vinkler og miljøer.
  • Skriv en god, levende og forklarende produktbeskrivelse.
  • Opsæt FAQ-sektion ved hvert produkt.
  • Hvis du sælger mode: Tydelig size-guide og produktspecifikationer: Størrelse, vægt, materiale med mere.
  • Anvend psykologiske triggers, for eksempel at vække nysgerrighed eller ”slå til nu for at få tilbuddet”.
  • Fremhæv dine USP’er: For eksempel: ”Køb 2 og få gratis fragt” eller “Fri returret”.

5. Webshop: Læg i kurv

Det er trist, at omkring halvdelen klikker på “læg i kurv”, men aldrig gennemfører selve bestillingen.

Det skal du have fokus på, hvis du driver en webshop.

Du kan gøre følgende for at optimere din konverteringsrate:

  • Gør det tydeligt, at kunden har lagt noget i sin kurv ved at lave en pop-op eller en lille animation ved kurv-ikonet
  • Redirect kunden direkte til kurven. Hvis du sælger få produkter per ordre, så er dette en god idé
  • Vis visuelt, at produkter “flyver” op til kurven i højre hjørne.
  • Vise købsbeløbet eller antal produkter ved siden af indkøbskurven.
Der er alt andet lige basis for at give medarbejderne en særligt flot julegave i år. Billedet er fra en af de gange, julemanden har besøgt Randers. Foto: Annelene Petersen

Medarbejderne kan få en ekstra stor julegave i år

Muligheden for at give en skattefri julegave suppleres i år af muligheden for at give et skattefrit corona-gavekort på op til 1200 kroner, oplyser BDO i Randers.

Det sker i Spørgehjørnet, der er Erhvervsliv Randers' "brevkasse" for virksomhedsledere - og ejere.

Corona-gavekort og julegaver til de ansatte - hvordan er reglerne, hvis virksomheden skal kunne trække udgifterne fra? Det svarer BDO i Randers på i Spørgehjørnet, der er Erhvervsliv Randers' "brevkasse" for virksomhedsledere - og ejere. Den er også sat i verden for at sætte spot på en række af byens mange dygtige eksperter.

PERSONALEGODER: Vi har allerede bestilt julegaver til medarbejderne. Men kan vi supplere det med Corona-gavekortet? Hvordan er reglerne?

Tak for spørgsmålet.

Ja, der er basis for at give en ekstra god julegave til medarbejderne i år.

Muligheden for at give en skattefri julegave suppleres nemlig i år af muligheden for at give et skattefrit corona-gavekort på op til 1200 kroner.

Tilbage i marts vedtog Folketinget et lovforslag, der giver arbejdsgivere mulighed for at give et skattefrit gavekort til deres medarbejdere. Både for at påskønne deres indsats under corona-krisen og for at støtte især restauranter og kulturliv i lokalområdet.

For de arbejdsgivere, der endnu ikke har givet deres ansatte et sådant corona-gavekort, eller som ikke har givet for det fulde beløb, kan dette nu gives som supplement til den almindelige julegave eller i stedet for denne.

Ordningen med de særlige corona-gavekort gælder for gavekort, der gives i kalenderåret 2021. Det er ikke et krav, at gavekortet skal være udnyttet inden årets udgang. Men det skal kunne anvendes til betaling for en eller flere af følgende specifikke ydelser:

  • Køb af mad og drikke: Gavekort til restauranter og caféer mv.
  • Køb af overnatning: Gavekort til for eksempel hoteller og kroer.
  • Køb af oplevelser: Gavekort til for eksempel koncertsteder og teatre.

Den almindelige julegave

Beløbsgrænserne for gaver fra en arbejdsgiver er uændrede. Også i 2021 er gaver op til en værdi på 1200 kroner skattefrie.

Håber, du kan bruge svaret -ellers er du velkommen til at kontakte os.

Venlige hilsener

Pia Højlund Juul, BDO i Randers, der kan kontaktes på telefon +45 41 96 16 21 eller på mail PIJ@bdo.dk

og

Søren Busch, BDO i Randers, kontaktes på telefon +45 41 96 16 51 eller på mail SOB@bdo.dk.

Søren Busch er BDO-partner og statsautoriset revisor. Pressefoto.
Fra fredag lukker nattelivet ned på grund af eskalerende corona-smitte, og på Tante Olgas FB-side bliver situationen betegnet som "frustrerende, utryg og svær at navigere i."  Leif Bressum, ejeren af MacAle og Tante Olga, appellerer om fuld kompensation for nedlukning og aflyste koncerter, arrangementer med mere. Foto: Frank Pedersen

Det er også værd at vide om Randers' erhvervsliv

Nattelivet bliver fra og med fredag lukket ned igen-igen på grund af stigende corona-smitte. Mens Rustik & Flamingo reagerer ved at invitere til nedlukningsfest torsdag, bruger blandt andre Tante Olga kræfterne på at argumentere for fuld kompensation for alle udgifter inklusive aflyste koncerter med mere.  

Morten Hartvig Jakobsen, topchef i og medejer af Projector A/S fyldte 60 år 21. juni, og nu får han en temmelig forsinket, men særdeles kærkommen fødselsdagsgave. Formuen i Randers-virksomheden stiger fra 6,5 millioner til 7 millioner kroner efter virksomhedens seneste regnskab, der netop er godkendt af Erhvervsstyrelsen.

Og så et lille pip om DAMRC, der er et forsknings- og udviklingscenter for avancerede produktionsteknologier. Randers Kommune har indgået et strategisk samarbejde med DAMRC, og som virksomhed i Randers kan du både få gratis rådgivning og inspiration fra centrets ingeniører, der er specialiseret i fræsning og drejning af emner i metal, plast og komposit.

Her kan du læse om navne, regnskaber og begivenheder i virksomheder i Randers.

KORTNYT:  Nattelivet lukkes ned på grund af stigende corona-smitte, og der kommer forbud mod at samle flere end 50 stående gæster ved indendørs koncerter og lignende.

Nedlukningen rammer naturligvis også i Randers, hvor et sted som Rustik & Flamingo reagerer ved at invitere til stor nedlukningsfest torsdag, mens Tante Olga og MacAle bruger krudtet på at argumentere for fuld kompensation for alle udgifter inklusive aflyste koncerter med mere.

- Ikke flere halve eller kvarte løsninger. Fuld nedlukning eller ingenting, skriver Tante Olgas og MacAles ejer Leif Bressum på stedets FB-side og fortsætter:

- Og ved nedlukning 100 procent kompensation for alle udgifter inklusive aflysninger af koncerter, julefrokoster, fester, arrangementer med mere.

- Ikke mere 60 procent eller 80 procent og underlige regler samt åbne- og lukketider... Vi har ingen regnskabsafdeling, bogholder og lignende selv, og vi orker ikke mere fedteri og uendelige dokumentationskrav fra myndighedernes side.

I andre dele af erhvervslivet er der til gengæld lysere tider. Morten Hartvig Jakobsen, topchef i og medejer af Projector A/S kan for eksempel glæde sig over, at formuen i Randers-virksomheden stiger fra 6,5 millioner til 7 millioner kroner efter virksomhedens seneste regnskab, der netop er godkendt af Erhvervsstyrelsen.

Overskuddet hos Projector A/S er vokset fra 1,3 millioner til 2,0 millioner kroner før skat i det seneste år. Virksomheden, der nu har 26 ansatte, har i perioden opnået en bruttofortjeneste på 15,4 millioner kroner.

I første omgang er det EJLER OG KENT JENSEN HOLDING ApS, PROJECTOR HOLDING A/S, der står som ejer. I sidste ende er Morten Hartvig Jakobsen den dominerende ejer. Han overtog posten som CEO og ejerskabet af virksomheden i 2014 efter en lang karriere indenfor togbranchen.

Og vidste du, at det er gratis for relevante Randers-virksomheder at få besøg af ingeniører fra forsknings- og udviklingscentret DAMRC, der er specialiseret i fræsning og drejning af emner i metal, plast og komposit. Randers Kommune har indgået et strategisk samarbejde med  ”Danish Advanced Manufacturing Research Center”, der har særligt fokus på at rådgive og inspirere til procesoptimering i produktionsvirksomheder.

Et forløb med DAMRC vil typisk foregå i  to dele: Ved første besøg får virksomheden mulighed for at præsentere sig selv og fortælle om produktionen. Og ved andet besøg arbejdes der med konkrete optimeringer over én til to dage. Der optimeres som udgangspunkt på eksisterende udstyr, hvorfor et eventuelt investeringsbehov vil være begrænset.

Hør mere hos Helle Bjerg Hellesøe, erhvervskonsulent i Randers Kommune. Hun træffes her: Helle.bjerg.hellesoe@randers.dk