Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Randers FC rager positivt op, når det handler om at tage socialt ansvar. Her er det dog bolden, det handler om. Billedet viser Randers FC's Erik Marxen, der får en tår af pokalen efter sejren i pokalfinalen på Ceres Park i Aarhus, torsdag 13. maj 2021.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix.

Lær CSR af Randers FC - fodbold er ikke det eneste trumfkort

Verdensmål. Inklusion. CSR. Bæredygtighed.

Sådanne begreber kaster de fleste virksomhedsledere om sig med for tiden.

Ordene kan til tider virke hule og påtagede. Er der mere tale om hensigter og pæne ord end om reel handling? Mistanken ligger indimellem lige for.

Men så er der sportens verden, hvor vi i Randers har et særdeles inspirerende eksempel på ambitiøs og effektfuld Corporate Social Responsability.

Randers FC har således ikke kun vist sit vinderinstinkt på fodboldbanen, hvor klubben lige nu er nummer fire i Superligaen. Man har også i snart 10 år igangsat, ledet og driftet en bred vifte af solide CSR-aktiviteter.

I nyhedsbrevet lader jeg Henrik Jørgensen, klubbens administrerende direktør, fortælle om at navigere i ledelsens maskinrum. Og jeg lader ham sætte ord på Randers FC's CSR, der blandt andet er inspireret af en række af de engelske fodboldklubber.

Alene Everton’s CSR-datterselskab Everton in the Community har hele 240 fuldtidsansatte og 160 frivillige.

Det synes fuldt fortjent, at Randers FC de seneste år har fået mange priser og nomineringer for sin veludviklede evne til at inkludere byens sårbare og gøre trinnet ind til arbejdsmarkedet og fællesskabet lavere.

Ledelse og medarbejdere udviser en unik evne til både at tilgodese VIP-sponsorer og inkludere og udvikle mennesker på kanten af arbejdsmarkedet.

Opgaven må være vanskelig, men man fortsætter ufortrødent. Man kan vist slet ikke lade være! Heller ikke selvom klubben også skal leve op til mange andre krav og forventninger.

Du er som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve her.

God fornøjelse - og tak fordi du deler.


Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
Henrik Jørgensen er Randers FC's administrerende direktør og har internt den uformelle titel "økonomiministeren." Pressefoto.

Randers FC-direktør: Vi er Danmarksmestre i at håndtere krydspres

Det er ingen walkover at spille fodbold på europæisk plan, kan Randers FC’s administrerende direktør Henrik Jørgensen bevidne.

- Alene cirkulæret fra UEFA fylder over 1000 sider. Vi skal kunne svare på alt ned i den mindste detalje. Hvad er det for en græsslåmaskine, vi har? Hvad er mærket, og hvor gammel er den? Sådan lyder bare et enkelt af rigtig mange spørgsmål, fortæller fodbolddirektøren.

Kom med ind i fodboldledelsens maskinrum, hvor der er fokus på at skabe en sund fodboldforretning og tilgodese en uhyre bred vifte af interessenter.

Selv om Randers FC’s administrerende direktør Henrik Jørgensen er en beskeden jyde, er han med egne ord ”pivstolt” over klubbens præstationer: - Vi klarer os på alle parametre fantastisk – og så har vi et særdeles velsmurt maskinrum, hvor vi på forbilledlig vis formår at navigere i et krydspres af forventninger og krav.

KRYDSPRES: - Nu bliver økonomiministeren glad, erklærede Randers FC’s sportsdirektør Søren Pedersen i minutterne efter, klubben havde vundet pokalfinalen 2021.

Og glad var og er han, Henrik Jørgensen, Randers FC-topchefen, der med sin baggrund i den finansielle sektor har styret klubbens økonomi så sikkert, at han gør sig fortjent til internt at blive kaldt ”økonomiministeren.”

- Vi nyder da, at det går så godt lige for tiden, slår Henrik Jørgensen fast, da han inviterer Erhvervsliv Randers til en kaffesnak, hvor han fortæller om at navigere mellem forventninger og krav.

Kort om Randers FC

  • Blev stiftet i 2003 som en overbygning til de lokale moderklubber Randers Sportsklub Freja, Dronningborg Boldklub, Kristrup Boldklub, Vorup Frederiksberg Boldklub, Hornbæk Sports Forening og Randers KFUM.
  • Randers FC Holding A/S kom ud af regnskabsåret 2020/21 med et plus på 5,75 millioner kroner efter skat. Det var det første overskud i fem år. Egenkapitalen lyder nu på 28,5 millioner kroner.
  • Ligger nummer fire i Superligaen, hvilket giver adgang til mesterskabsspillet.
  • Vandt pokalfinalen i 2021 og har dermed været garanteret deltagelse i gruppespillet i Europa Conference League.
  • Har cirka 67 fuldtidsansatte – og betaler hver måned løn til knap 130 medarbejdere.
  • Har i omegnen af 300 virksomhedssponsorer.
  • Både CSR og bæredygtighed er en del af klubbens strategi. Klubben har modtaget en lang række nomineringer og priser for sine CSR-aktiviteter og har netop indgået en partnerskabsaftale med titlen Bæredygtig Idræt i Randers.

Det kræver en særdeles god balance at håndtere alt fra detaljerede UEFA-manualer, virksomhedssponsorers VIP-krav, passionerede fans forventninger om evige fodboldsejre og tidsåndens generelle idealer om social ansvarlighed og bæredygtig adfærd.

- Kravene og forventningerne er utallige og mangeartede, og vi er sat i verden for på bedste vis at leve op til dem alle, slår Henrik Jørgensen fast.

Vi er pivstolte

For tre år siden tog han sammen med Søren Pedersen den øverste ledelse af klubben på sig, og i sin tid som topleder har han været ude i at skulle håndtere fyringsrunder, men lige nu tilhører sådanne heldigvis fortiden.

Selv om Henrik Jørgensen er en beskeden jyde, må han medgive:

- Vi klarer os på alle parametre fantastisk – og så har vi et særdeles velsmurt maskinrum, hvor vi på forbilledlig vis formår at navigere i et krydspres af forventninger og krav.

Præstationer til ug

Først og fremmest ligger klubben lige nu nummer fire i Superligaen, og så har Randers FC Holding A/S netop leveret et flot regnskab for 2020/21 med et plus på 5,75 millioner kroner efter skat. Det var det første overskud i fem år. Egenkapitalen lyder på 28,5 millioner kroner.

Randers-klubben vandt pokalfinalen i 2021 og var dermed garanteret deltagelse i Europa Conference League gruppespil. Pokaltitlen, deltagelse i mesterskabsspillet og især salget af Emil Riis til engelske Preston har både været en gave for selvtilliden og økonomien.

- Emil Riis er jo en spiller, vi selv har opflasket. Vi er blevet rigtig dygtige til at udvikle spillere, vi både kan bruge i vores egen Superligaklub og kan begynde at sælge. Han har netop været udtaget til det danske A-landshold. Det er noget, vi er pivstolte over, og som også rykker regnskabet i den rigtige retning, siger Henrik Jørgensen.

Hvorfor er klubben egentlig så fokuseret på at tjene penge?

- Det spørgsmål får jeg ofte, og det handler dybest set om, at vi med vores nuværende økonomi slet ikke er berettiget til at klare sig så godt, som vi gør, svarer Henrik Jørgensen og gentager, hvad klubbens bestyrelsesformand Svend Lynge sagde, da han præsenterede det seneste regnskab:

- Det vil kræve en øget omsætning i det sportslige budget på 25 millioner kroner, hvis klubben fremadrettet skal kunne måle sig med femte-, sjette- og syvendepladsen i Superligaens budgetter.

Og hvor skal pengene så komme fra i årene fremover? Ja, klubben er stadig til salg – helt eller delvist. Og foruden tv-indtægterne, mesterskabsspillet og spillersalg er der løbende indtægter fra de cirka 300 trofaste sponsorer, lejeindtægter fra Randers FC Businesspark, ledelse af diverse CSR-aktiviteter og ikke mindst den flittige brug af klubbens konferencefaciliteter.

- 200 mennesker besøger os en gennemsnitlig dag, og så er der den lange række af store konferencer, matchdage og events, fortæller Henrik Jørgensen:

- Vi er anerkendt for, at servicen altid er høj, og at faciliteterne er i top. Vi er skarp i koordineringen og i detaljerne. Og så foretager vi løbende en opgradering. Loungeområdet står for eksempel overfor at blive shinet op.

150.000 plastikkrus skal genanvendes

Alle besøgende hos Randers FC vil også snart mærke klubbens nye strategi om bæredygtighed.

Det er Arena Randers,  Randers Kommune, Water & Wellness og Randers FC, der har opstartet et partnerskab, hvor de forpligter hinanden på at genanvende og at mindske klimabelastningen:

– Vi er og skal naturligvis være bæredygtige – så vidt det nu er muligt inden for de rammer, vi nu engang har. Vi er underlagt en lang række licensregler for, hvad vi skal opfylde. Og ikke alt kan være lige grønt.

Men der er en lang række lavthængende frugter, hvor klubben hurtigt og markant kan gøre en forskel. Henrik Jørgensen nævner tre :

  • Vores projektører levede ikke op til licenskravene, så de blev skiftet ud til energibesparende LED-pærer.
  • Vi begynder snart at affaldssortere. Vi bruger 150.000 plastikkrus per sæson, selvfølgelig kan vi selv og vores gæster ændre adfærd, så de kan indsamles og genanvendes.
  •  Og når nu man kan købe rengøringsmidler med Svanemærket, der stort set koster det samme, så har man da en forpligtelse til at gøre det.

- Måske er bæredygtighed ikke noget mange fans går op i, erkender Henrik Jørgensen:

- Men for de fleste samarbejdspartnere og sponsorer er det vigtigt. De bliver også selv mødt af stigende krav om at agere så bæredygtigt som muligt.

Hvilken græsslåmaskine har Randers FC?

Den grønne dagsorden skal dog, som tidligere nævnt, spille sammen med alle de andre dagsordener og krav, understreger Randers-klubbens direktør og nævner tre licenser, der hver især følges op af særskilte krav:

  • Fodboldlicensen: - Det er Frejas licens, og den skal vi søge hvert år. Der skal opfyldes en lang række økonomiske krav, og vi skal have nogle særlige stadionfaciliteter, sikkerhedssystemer, billetsystemer med meget mere. Meget af dette udvikler vi dog sammen med de andre Superligaklubber.
  • Ungdomslicensen: - Den skal kigges efter i sømmene et par gange om året. Der er detaljerede manualer, der tilsammen er på i omegnen af 500 sider, og det hele skal ligge elektronisk. Hver spiller har for eksempel sin egen profil, og vi skal have en hel stab af fuldtidsansatte, hvis vi skal være med her.
  • UEFA-licensen: - Alene cirkulæret fra UEFA fylder over 1000 sider. Vi skal kunne svare på alt ned i den mindste detalje. Hvad er det for en græsslåmaskine, vi har? Hvad er mærket, og hvor gammel er den? Sådan lyder bare et enkelt af de rigtig mange spørgsmål.

- Med de europæiske kampe følger utallige investeringer, der kræver en solid økonomi, understreger Henrik Jørgensen:

- Vi skal blandt rigtig meget andet flyve i eget fly til udekampene, og så er der tøjcirkulæret på 69 sider. Hvordan skal vores spillertøj se ud? Hvor skal reklamerne være på tøjet? Det skal vi dokumentere og sende til godkendelse i hovedsædet i Schweiz.

Randers FC-direktøren smiler:

- Ja, vi kan da ind imellem grine lidt til hinanden, men vi vælger at leve omhyggeligt op til det hele. For sådan er det nu engang, når man vil spille fodbold på europæisk plan, og det vil vi.

Via en partnerskabsaftale med Randers Kommune og i et tæt samarbejde med specialskolerne Vesterbakkeskolen og Firkløverskolen har Randers FC haft en række af skolernes elever i praktik. Fotoet viser Henrik Jørgensen og en af klubbens tidligere minipraktikanter. Foto: Randers FC

Derfor har Randers FC fokus på meget mere end fodbold

Randers FC er i front, når det gælder strategisk og handlingsorienteret CSR.

De seneste år har superligaklubben modtaget utallige hædersbevisninger for sine CSR-aktiviteter og er fortsat i fuld gang med at udfolde sit sociale ansvar.

– Vi er rigtig stolte af, at vores brand og fællesskab går hånd i hånd med vores CSR. Og nu udvider vi indsatsen til at omfatte klimahensyn og bæredygtighed, fortæller Henrik Jørgensen, Randers FC’s topchef.

- Vi er hele byens hold og har plads til alle, der ønsker at bidrage. Vi hjælper mennesker med at se, at alle har en vigtig plads i fællesskabet, siger Henrik Jørgensen, administrerende direktør i Randers FC. De seneste ti år har superligaklubben arbejdet strategisk og konkret med en bred vifte af CSR-projekter. Nu skal klimaindsatsen også have et eftersyn.

CSR: Om han støder ind i topchefen fra en solid sponsorvirksomhed.

Om han går forbi en minipraktikant med Downs syndrom.

Eller om det er en dyrt indkøbt fodboldspiller, han passerer.

I alle tilfælde siger Randers FC’s direktør Henrik Jørgensen et venligt ”hej” og krydrer ofte sin hilsen med en imødekommende bemærkning.

- Selvfølgelig gør jeg mig umage med at hilse på alle, siger Henrik Jørgensen, der startede med at arbejde i klubben for syv år siden og for tre år siden overtog den daglige ledelse sammen med sportsdirektør Søren Pedersen:

- Hos os er alle en del af holdet. Ingen kan undværes. Fodbolden og vores vinderkultur er naturligvis omdrejningspunktet, og det er meget vigtigt for os, at vi bruger vores stærke brand og fællesskab til at gøre noget godt. Vi er hele byens hold og har plads til alle, der ønsker at bidrage. Og er der tale om mennesker uden selvværd og selvtillid, så hjælper vi dem til at se, at også de har en vigtig plads i fællesskabet.

Randers FC har utallige forventninger, retningslinjer og manualer at leve op til. Men alligevel har klubben prioriteret også at arbejde ambitiøst med at få en CSR-strategi til at leve på andet end papiret.

Det er snart hele ti år siden, at lokale ildsjæle begyndte at prikke til ledelsen. Med inspiration fra blandt andet engelsk klubfodbold så de et potentiale i at give Randers FC et CSR-ben at stå på.

Henrik Jørgensen fortæller:

- Vi servicerede jo også dengang vores sponsorer på en lang række områder, og havde en af dem behov for arbejdskraft, var det i mange tilfælde naturligt, at vi pegede på en af vores frivillige eller for eksempel en fan, der manglede et job.

- Ofte var der tale om sårbare ledige, vi fik matchet med virksomhederne. Vi indså hurtigt, at vi havde en styrke ved at have så mange virksomhedskontakter og en evne til at rumme og udvikle mennesker af enhver slags.

Også plads til eks-rockere og dømte i fodlænke

I 2017 indgik Randers FC en partnerskabsaftale med Randers Kommune. Klubben blev godkendt som virksomhedscenter, der ”jobtræner” randrusianere på kanten af arbejdsmarkedet i diverse praktikker og skånejobs.

- Vi har haft eksrockere tilknyttet, der efter en praktik hos os er endt i job og har fået et godt og indholdsrigt familieliv. Vi har også haft praktikanter med fodlænker, der er kommet videre. Vi tør godt tage de tunge opgaver på os. Vores fællesskab og værdier er så stærkt, at vi kan løfte selv de mest sårbare, siger klubbens administrative førstemand.

Randers FC Jobakademi har som underleverandør til Jobcenter Randers drevet en længere række af beskæftigelsesrettede forløb, hvor ambitionen er og har været at hjælpe ledige i job.

- Vi har som anden aktør nogle frihedsgrader, der betyder, at vi kan supplere, hvad Jobcenter Randers ellers tilbyder. Vores indsats kan være langt mere håndholdt, og så kan vi aktivere vores store sponsornetværk, når vi skal finde gode match mellem borger og virksomhed.

Socialt ansvar og klimahensyn er et must

I 2018 blev Randers FC som den første danske fodboldklub medlem af The European Football of Development Netværk EFDN. Det er en europæisk interesseorganisation for fodboldklubber, der arbejder dedikeret med CSR.

CSR-prisregn til Randers FC

  • I 2021 blev Randers kåret som Årets Veterankommune af Forsvarsministeriet. Siden 2017 har Randers FC været medkoordinator af kommunens veteranindsats.
  • I 2021 blev Randers FC og Randers Kommune sammen indstillet til Dansk Erhverv Prisen, hvor der blev lagt vægt på samarbejdet mellem private og det offentlige.
  • I 2020 blev Randers FC indstillet til videns-, netværks- og konsulenthuset CABI’s CSR People Prize.
  • I 2018 modtog Randers FC Dansk Handicap Forbunds arbejdsmarkedspris. Samme år supplerede Randers FC sine CSR-projekter med stiftelsen af Randers FC Fonden, der støtter økonomisk trængte familier i Randers med betaling af kontingent, fodboldudstyr og lign.
  • I 2019 blev Randers FC ved sportsdirektør Søren Pedersen tildelt DBU’s CSR-pris.
  • Også i 2019 satte UEFA spot på Randers FC’s sociale indsat. I en kampagne blev Randers-klubben fremhævet for sin evne til at sætte reel handling bag den tanke, at alle bør have mulighed for at spille fodbold og nyde det. Det var Randers FC-projektet ”minipraktikanterne”, som EUFA fortalte om i en web-dokumentar, der satte spot på klubbens CSR-initiativer.

Randers FC har desuden de seneste år modtaget en lang række priser og anerkendelser for et resultatstærkt CSR-arbejde.

- Naturligvis skal en professionel klub som Randers FC tage et socialt ansvar, ligesom vi nu også er med i partnerskabet ”Bæredygtig Idræt i Randers", siger Henrik Jørgensen og tilføjer:

- Det er da krævende for en organisation at arbejde med CSR, men vi har en velsmurt maskine og styrken til det, og kigger vi på internationale samarbejdspartnere og mulige investorer, så kræver de ganske enkelt, at vi ikke bare præsterer fodboldmæssigt og økonomisk, men at vi også arbejder strategisk og konkret med de såkaldt bløde værdier.

- Akkurat ligesom vores mange sponsorer kigger nøje på, hvad vi gør på CSR-fronten– især dem med udenlandske ejere.

Vi bruger vores brand – men udnytter det ikke

Den administrerende direktør slår endnu engang fast, at Randers FC bag ved scenen har en dygtig og meget robust organisation:

- Og så har vi et stærkt brand, som de fleste gerne vil være en del af. Mange nyder for eksempel at sige, at de arbejder hos Randers FC – i stedet for at sige, at de er i job på det lokale pizzeria.

Nævn tre konkrete eksempler på jeres håndholdte CSR?

- Det er svært at vælge mellem de utallige konkrete forløb og projekter, så disse er blot tre ud af rigtig mange, understreger Henrik Jørgensen:

  •  Vi har haft 28 borgere i IGU-forløb (Integrationsgrunduddannelsen), hvor mere end halvdelen er under ordinær uddannelse eller i job.
  • Vi har utallige praktikanter og medarbejdere i skånejob, der støttes med en bred vifte af udfordringer.
  • Og så er der et fritidsjobprojekt som Talents of Tomorrow, der har været støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond igennem fire år. Randers FC har haft projektledelsen, op mod 100 unge har deltaget, og lidt over otte ud af ti af dem har fået et fritidsjob i en lokal virksomhed. I 2022 bliver projektet ført videre i kommunalt regi.

- Vi bruger vores brand, men vi udnytter det ikke. Det opleves som attraktivt at være hos os, og vi har  mulighed for at give en helt praktisk og konkret hjælp til mennesker med udfordringer, siger Randers FC-direktøren.