Randers FC-direktør: Vi er Danmarksmestre i at håndtere krydspres
Det er ingen walkover at spille fodbold på europæisk plan, kan Randers FC’s administrerende direktør Henrik Jørgensen bevidne.
- Alene cirkulæret fra UEFA fylder over 1000 sider. Vi skal kunne svare på alt ned i den mindste detalje. Hvad er det for en græsslåmaskine, vi har? Hvad er mærket, og hvor gammel er den? Sådan lyder bare et enkelt af rigtig mange spørgsmål, fortæller fodbolddirektøren.
Kom med ind i fodboldledelsens maskinrum, hvor der er fokus på at skabe en sund fodboldforretning og tilgodese en uhyre bred vifte af interessenter.
KRYDSPRES: - Nu bliver økonomiministeren glad, erklærede Randers FC’s sportsdirektør Søren Pedersen i minutterne efter, klubben havde vundet pokalfinalen 2021.
Og glad var og er han, Henrik Jørgensen, Randers FC-topchefen, der med sin baggrund i den finansielle sektor har styret klubbens økonomi så sikkert, at han gør sig fortjent til internt at blive kaldt ”økonomiministeren.”
- Vi nyder da, at det går så godt lige for tiden, slår Henrik Jørgensen fast, da han inviterer Erhvervsliv Randers til en kaffesnak, hvor han fortæller om at navigere mellem forventninger og krav.
Kort om Randers FC
- Blev stiftet i 2003 som en overbygning til de lokale moderklubber Randers Sportsklub Freja, Dronningborg Boldklub, Kristrup Boldklub, Vorup Frederiksberg Boldklub, Hornbæk Sports Forening og Randers KFUM.
- Randers FC Holding A/S kom ud af regnskabsåret 2020/21 med et plus på 5,75 millioner kroner efter skat. Det var det første overskud i fem år. Egenkapitalen lyder nu på 28,5 millioner kroner.
- Ligger nummer fire i Superligaen, hvilket giver adgang til mesterskabsspillet.
- Vandt pokalfinalen i 2021 og har dermed været garanteret deltagelse i gruppespillet i Europa Conference League.
- Har cirka 67 fuldtidsansatte – og betaler hver måned løn til knap 130 medarbejdere.
- Har i omegnen af 300 virksomhedssponsorer.
- Både CSR og bæredygtighed er en del af klubbens strategi. Klubben har modtaget en lang række nomineringer og priser for sine CSR-aktiviteter og har netop indgået en partnerskabsaftale med titlen Bæredygtig Idræt i Randers.
Det kræver en særdeles god balance at håndtere alt fra detaljerede UEFA-manualer, virksomhedssponsorers VIP-krav, passionerede fans forventninger om evige fodboldsejre og tidsåndens generelle idealer om social ansvarlighed og bæredygtig adfærd.
- Kravene og forventningerne er utallige og mangeartede, og vi er sat i verden for på bedste vis at leve op til dem alle, slår Henrik Jørgensen fast.
Vi er pivstolte
For tre år siden tog han sammen med Søren Pedersen den øverste ledelse af klubben på sig, og i sin tid som topleder har han været ude i at skulle håndtere fyringsrunder, men lige nu tilhører sådanne heldigvis fortiden.
Selv om Henrik Jørgensen er en beskeden jyde, må han medgive:
- Vi klarer os på alle parametre fantastisk – og så har vi et særdeles velsmurt maskinrum, hvor vi på forbilledlig vis formår at navigere i et krydspres af forventninger og krav.
Præstationer til ug
Først og fremmest ligger klubben lige nu nummer fire i Superligaen, og så har Randers FC Holding A/S netop leveret et flot regnskab for 2020/21 med et plus på 5,75 millioner kroner efter skat. Det var det første overskud i fem år. Egenkapitalen lyder på 28,5 millioner kroner.
Randers-klubben vandt pokalfinalen i 2021 og var dermed garanteret deltagelse i Europa Conference League gruppespil. Pokaltitlen, deltagelse i mesterskabsspillet og især salget af Emil Riis til engelske Preston har både været en gave for selvtilliden og økonomien.
- Emil Riis er jo en spiller, vi selv har opflasket. Vi er blevet rigtig dygtige til at udvikle spillere, vi både kan bruge i vores egen Superligaklub og kan begynde at sælge. Han har netop været udtaget til det danske A-landshold. Det er noget, vi er pivstolte over, og som også rykker regnskabet i den rigtige retning, siger Henrik Jørgensen.
Hvorfor er klubben egentlig så fokuseret på at tjene penge?
- Det spørgsmål får jeg ofte, og det handler dybest set om, at vi med vores nuværende økonomi slet ikke er berettiget til at klare sig så godt, som vi gør, svarer Henrik Jørgensen og gentager, hvad klubbens bestyrelsesformand Svend Lynge sagde, da han præsenterede det seneste regnskab:
- Det vil kræve en øget omsætning i det sportslige budget på 25 millioner kroner, hvis klubben fremadrettet skal kunne måle sig med femte-, sjette- og syvendepladsen i Superligaens budgetter.
Og hvor skal pengene så komme fra i årene fremover? Ja, klubben er stadig til salg – helt eller delvist. Og foruden tv-indtægterne, mesterskabsspillet og spillersalg er der løbende indtægter fra de cirka 300 trofaste sponsorer, lejeindtægter fra Randers FC Businesspark, ledelse af diverse CSR-aktiviteter og ikke mindst den flittige brug af klubbens konferencefaciliteter.
- 200 mennesker besøger os en gennemsnitlig dag, og så er der den lange række af store konferencer, matchdage og events, fortæller Henrik Jørgensen:
- Vi er anerkendt for, at servicen altid er høj, og at faciliteterne er i top. Vi er skarp i koordineringen og i detaljerne. Og så foretager vi løbende en opgradering. Loungeområdet står for eksempel overfor at blive shinet op.
150.000 plastikkrus skal genanvendes
Alle besøgende hos Randers FC vil også snart mærke klubbens nye strategi om bæredygtighed.
Det er Arena Randers, Randers Kommune, Water & Wellness og Randers FC, der har opstartet et partnerskab, hvor de forpligter hinanden på at genanvende og at mindske klimabelastningen:
– Vi er og skal naturligvis være bæredygtige – så vidt det nu er muligt inden for de rammer, vi nu engang har. Vi er underlagt en lang række licensregler for, hvad vi skal opfylde. Og ikke alt kan være lige grønt.
Men der er en lang række lavthængende frugter, hvor klubben hurtigt og markant kan gøre en forskel. Henrik Jørgensen nævner tre :
- Vores projektører levede ikke op til licenskravene, så de blev skiftet ud til energibesparende LED-pærer.
- Vi begynder snart at affaldssortere. Vi bruger 150.000 plastikkrus per sæson, selvfølgelig kan vi selv og vores gæster ændre adfærd, så de kan indsamles og genanvendes.
- Og når nu man kan købe rengøringsmidler med Svanemærket, der stort set koster det samme, så har man da en forpligtelse til at gøre det.
- Måske er bæredygtighed ikke noget mange fans går op i, erkender Henrik Jørgensen:
- Men for de fleste samarbejdspartnere og sponsorer er det vigtigt. De bliver også selv mødt af stigende krav om at agere så bæredygtigt som muligt.
Hvilken græsslåmaskine har Randers FC?
Den grønne dagsorden skal dog, som tidligere nævnt, spille sammen med alle de andre dagsordener og krav, understreger Randers-klubbens direktør og nævner tre licenser, der hver især følges op af særskilte krav:
- Fodboldlicensen: - Det er Frejas licens, og den skal vi søge hvert år. Der skal opfyldes en lang række økonomiske krav, og vi skal have nogle særlige stadionfaciliteter, sikkerhedssystemer, billetsystemer med meget mere. Meget af dette udvikler vi dog sammen med de andre Superligaklubber.
- Ungdomslicensen: - Den skal kigges efter i sømmene et par gange om året. Der er detaljerede manualer, der tilsammen er på i omegnen af 500 sider, og det hele skal ligge elektronisk. Hver spiller har for eksempel sin egen profil, og vi skal have en hel stab af fuldtidsansatte, hvis vi skal være med her.
- UEFA-licensen: - Alene cirkulæret fra UEFA fylder over 1000 sider. Vi skal kunne svare på alt ned i den mindste detalje. Hvad er det for en græsslåmaskine, vi har? Hvad er mærket, og hvor gammel er den? Sådan lyder bare et enkelt af de rigtig mange spørgsmål.
- Med de europæiske kampe følger utallige investeringer, der kræver en solid økonomi, understreger Henrik Jørgensen:
- Vi skal blandt rigtig meget andet flyve i eget fly til udekampene, og så er der tøjcirkulæret på 69 sider. Hvordan skal vores spillertøj se ud? Hvor skal reklamerne være på tøjet? Det skal vi dokumentere og sende til godkendelse i hovedsædet i Schweiz.
Randers FC-direktøren smiler:
- Ja, vi kan da ind imellem grine lidt til hinanden, men vi vælger at leve omhyggeligt op til det hele. For sådan er det nu engang, når man vil spille fodbold på europæisk plan, og det vil vi.