Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Den arkitektuddannede virksomhedsejer Lars Bendix fra Randers har 13 patenter på en lang række  kafferelaterede produkter. Foto: Annelene Petersen

Få opskriften på at gøre god kaffe til god business

I mange år købte min mand og jeg kaffe i en butik på Frederiksberg, og da vi flyttede til Randers i 2007, fik vi sendt kaffen til Kronjylland.

Pakkerne med kaffe hentede vi hos Blockbuster på Østervold.

Men siden fik vi og mange andre øjnene op for de mange fine, lokale kaffebrands, og i dag er det ikke bare i Randers men i hele Danmark, at der kan købes tonsvis af god kaffe.

Overalt er kaffe blevet big business. Danskerne drikker i gennemsnit tre til fire kopper kaffe om dagen, og resten af verden følger efter.

Men du skal nu engang præstere langt mere end at servere damn good coffee, hvis du vil leve fornuftigt af at sælge kaffe.

Tag Randers' populære kaffe-iværksætter Lars Bendix, som vi fortæller om her i nyhedsbrevet. Han er langt mere end en passioneret kaffenørd, og derfor blev hans og medejerens virksomheds overskud da også mere end fordoblet i regnskabsåret 2020/21.

Han startede kaffefirmaet Farm Mountain i 2006 og har siden den spæde begyndelse haft fairtrade, social ansvarlighed, bæredygtighed og verdensmål som en del af sit DNA.

I 2014 fusionerede Farm Mountain med kaffeagenterne.dk under navnet Danish Coffee and Tea ApS. Medejeren Thomas Remmer blev dermed en del af forretningen, og den nødvendige nethandel fik et boost.

Brandet Iced espresso er kommet til, og så har Lars Bendix ikke mindst opnået en lang række patenter på kafferelaterede produkter. Hele 13 patenter er det blevet til, og via det svenske firma Liplid er hans seneste patent netop blevet værdiansat til 200 millioner kroner.

I nyhedsbrevet får du også det sædvanlige overblik med nøje udvalgte nyheder fra virksomheder i Randers.

Du er som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

God fornøjelse - og tak fordi du deler.

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
Til foråret skal Kim Dalsgaard, manden bag Dansk Affaldsminimering i Langå, stå i spidsen for at implementere en ny lovende kamerateknologi, der er udviklet i samarbejde med forskere fra Aarhus Universitet. Foto: Lars Rasborg

Det er også værd at vide om virksomhederne i Randers

Dansk Affaldsminimering ApS i Langå er med i et forskningsprojekt på Aarhus Universitet, der netop har offentliggjort epokegørende resultater for fremtidens genanvendelse af plast.

Med en ny kamerateknologi er det muligt at se forskel på hele 12 forskellige plasttyper, oplyser de forskere fra Institut for Bio- og Kemiteknologi, Aarhus Universitet, der har udviklet metoden i samarbejde med Vestforbrænding, Dansk Affaldsminimering og Plastix.

Teknologien, der allerede er testet i pilotskala, vil blive implementeret på industriskala i foråret 2022.

Forskningen er publiceret i det ansete videnskabelige tidsskrift Vibrational Spectroscopy.

Her får du udvalgte nyheder om navne, begivenheder og regnskaber i og fra det randrusianske erhvervsliv. Denne gang fremhæver vi en lovende forskningsnyhed, som Dansk Affaldsminimering ApS i Langå har andel i.

INNOVATION: Forskere fra Institut for Bio- og Kemiteknologi, Aarhus Universitet, har i samarbejde med Vestforbrænding, Dansk Affaldsminimering i Langå og Plastix udviklet en ny kamerateknologi, der kan se forskel på 12 forskellige plastiktyper, der tilsammen udgør langt størstedelen af de plasttyper, der anvendes i husholdningen.

- Vi ser frem til at få teknologien implementeret i produktionen og afprøve den i praksis, lyder det fra Kim Dalsgaard, ejer af og direktør i Dansk Affaldsminimering, der ser store perspektiver i de resultater, som Aarhus Universitet netop har offentliggjort.

- Teknologien åbner op for, at vi både kan opnå en højere renhed på de enkelte plasttyper, højere genanvendelsesprocent i plasten og dermed en øget kapacitet på anlægget, da spildet minimeres, siger han.

De lovende resultater, der er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Vibrational Spectroscopy, viser, at det for første gang nogensinde er muligt at se forskel på en lang række plastiktyper og dermed sortere plast efter kemisk sammensætning.

- Dette er et gennembrud, som får kæmpe betydning for al vores plastsortering, forudser lektor Mogens Hinge, der leder projektet på Aarhus Universitet, som er en del af projektet Re-Plast, der er støttet af Innovationsfonden med 22,7 mio. kroner.

Teknologien er afprøvet i pilotskala og bliver efter planen implementeret hos Plastix og Dansk Affaldsminimering i foråret 2022.

Det kræver konstant produktudvikling at have en god business som "kaffesælger". Men det er også vigtigt for Lars Bendix og medejer Thomas Remmer (tv) at tage et socialt medansvar. Fotoet er fra Randers Business Awards 2019, hvor Danish Coffee and Tea ApS modtog prisen som årets CSR-virksomhed. Foto: Annelene Petersen

Kaffe-iværksætter Lars Bendix: Vi er begyndt at sætte alle sejl til for at forsvare vores patenter

Patenter er en væsentlig ingrediens i opskriften på Lars Bendix’ succes som Randers’ ubestridte kaffekonge.

Hele 13 patenter er det blevet til, og som medejer af det svenske firma Liplid har han netop fået et nyt verdenspatent på et bæredygtigt låg til kaffekopper. Den seneste værdiansættelse på låget lyder på 200 millioner kroner.

Men der skal i stigende grad kæmpes for at forsvare patenterne, fortæller Lars Bendix.

- Vi starter altid ud med at være venlige, men så møder vi konkurrenter, der er skruppelløse, og så sender vi vores advokater i byen, fortæller den arkitektuddannede kaffe-iværksætter.

Et bæredygtigt låg til to go-kaffekopper har potentiale til at blive et guldæg for Lars Bendix, Randers’ mest erfarne kaffe-iværksætter. Han ejer efterhånden hele 13 patenter, men han må i stigende grad kæmpe for at forsvare dem. - Vi oplever konkurrenter, der er skrupelløse, fortæller han.

PATENTER: - Har I modtaget den lille besked fra vores advokat? lød det fra Lars Bendix, stifter og medejer af Danish Coffee and Tea ApS og FarmMountain Global ApS, da han forleden mødte en konkurrent på en messe.

- Ja, og jeg krøllede straks brevet sammen og rev det i stykker, lød svaret.

- Så kan du regne med snart at få et mere, replicerede Lars Bendix.

Er der noget han og medejeren Thomas Remmer fra Danish Coffee and Tea er mere og mere trætte af, er det nemlig, at en række konkurrenter i stigende grad efterligninger deres patenter på alt fra designs til logoer.

- Mange forsøger at kopiere os, fortæller Lars Bendix og nævner, at konkurrenter senest er begyndt at stjæle det flaskedesign og navnet Iced, som de anvender i forbindelse med salget af deres Iced espresso, der er færdigblandede espressoshots i et hav af spændende smage.

Kort om Danish Coffee and Tea ApS

  • Kaffefirmaet Farm Mountain, der blev grundlagt af Lars Bendix i 2006, fusionerede i 2014 med kaffeagenterne.dk ved Thomas Remmer under navnet Danish Coffee and Tea ApS.
  • Udover Thomas Remmer og Lars Bendix har firmaet kun én anden fuldtidsansat, og det er salgschefen. Resten af medarbejderne er fleksjobbere.
  • Firmaets tre brands er Kaffeagenterne, Farm Mountain og Iced espresso. Sidstnævnte er en iskaffe med færdigblandede espressoshots i et hav af spændende smage.
  • I 2020 var næsten halvdelen af den kaffe, der sælges via kaffeagenterne.dk, uristede, grønne bønner.
  • Virksomhedens overskud blev mere end fordoblet i regnskabsåret 2020/21; fra 355.000 til 848.147 kroner før skat.
  • Hovedsædet er på Mysundevej, hvor risteriet også ligger.
  •  FN’s 17 Verdensmål er indarbejdet i forretningsmodellen. Blandt meget andet får de afrikanske kaffebønder en ordentlig pris for de modne og saftige kaffebønner fra Mount Elgons bjergsider i Uganda - Bududa - Sironko - Kapchorwa - Kenya og Malawi.
  • Virksomheden har altid været drevet af at skabe rigtig god, velsmagende kaffe og at dele viden og hjælpe de farmere, der samarbejdes med til en bedre hverdag.

- Forbrugerne er begyndt at tage vores iskaffer til sig, og vi har design- og varemærke beskyttet både navn, flasker og logo. Men nogle konkurrenter vælger alligevel at bruge akkurat den samme type flasker og samme navn, og den går altså ikke, understreger Lars Bendix.

- Og nu er vi altså blevet så trætte af efterligningerne, at vores advokater er sat i stilling til at give den gas. Vi har forsøgt at være venlige, men når vi gang på gang ignoreres, må vi tage det lange seje træk, siger Lars Bendix fast og ryster på hovedet.

13 patenter – indtil videre

En god kaffesmag har altid været omdrejningspunktet for den arkitektuddannede Lars Bendix’ virke som kaffe-iværksætter.

I alle årene som virksomhedsejer har han også gjort sig bemærket ved at leve op til principper om bæredygtighed, socialt ansvar og FN’s Verdensmål. Og så har han ikke mindst formået at rage positivt op på kaffemarkedet med en lang række patenter -13 i alt indtil videre.

- Jeg har blandt rigtig meget andet patent på et hyldesystem, en elastisk afdækning af fødevarer og en kaffemaskine, fortæller han.

Hype om patent på et lovende kaffelåg

Det var i 2002, at han lavede sit første patent, som var en 'en-kops-løsning' og fik en række svenske investorer med sig. Iskaffe-brandet Iced espresso har han siden også fået patenteret, og senest har han via sit ejerskab af det svenske firma Liplid opnået et nyt verdenspatent på et smart kaffelåg, der er lavet i træfiber.

I oktober præsenterede Lars Bendix den første version af kaffelåget, der sikrer, at du kan drikke din to go-kaffe uden at brænde læberne og spilde på skjorten. Det skete i TV2 Østjylland, og låget blev dengang vurderet til at være 65 millioner kroner værd.

- Men siden har jeg finjusteret modellen. Jeg sagde, jeg havde set lyset i oktober, men med de allerseneste justeringer, er jeg kommet endnu mere i mål. Det er simpelthen en genial konstruktion, og det er den svenske investor helt enig i.

Låget er både design- og patentbeskyttet i alle de lande, hvor det er muligt, og forleden fik de endnu en vurdering af værdiansættelsen, og den er nu oppe på hele 200 millioner kroner, fortæller han:

- Vi oplever rigtig meget hype omkring dette lille paplåg. Vi har fanget rigtig manges interesse, og det handler jo også om, at vi har at gøre med et marked, hvor der bliver produceret omkring 300 milliarder låg om året.

- Jeg er blevet kontaktet af en lang række mulige investorer, og blandt andre indkøbschefen for Circle K i Europa har udtrykt interessere for prototypen, og det selv om produktet endnu ikke er helt færdigtestet.

Det skal ske via et nyt samarbejde med en investor fra Sverige, og Lars Bendix skal stå for produktionen af prototyperne af de bæredygtige låg af træfiber, som naturligvis er 100 procent genanvendelige.

- Folk vil købe produktet og investere i det, og de kontakter os for at få at vide, hvor de kan få fat i det, fortæller Lars Bendix, der personligt ejer 39 procent af virksomheden bag låget, Liplid.

Han regner med, at låget findes i butikkerne om et par måneder.

Vidste du

  • At danskerne er det fjerde mest kaffedrikkende land i verden. I gennemsnit drikker hver dansker tre til fire kopper kaffe om dagen, kun overgået af Island, Norge og Finland som topper listen med fire til syv kopper i gennemsnit per dag.
  • At danskernes kaffeforbrug faldt i 2020 i takt med, at vi så mindre til hinanden på grund af corona-nedlukningerne. Danskerne drak i 2020 samlet 28.830 tons kaffe. Det var et fald på 1944 tons i forhold til året før. Omregnet til kopper giver det dog stadig 5,4 milliarder kopper kaffe.
  • At formalet kaffe fortsat er den kaffe, danskerne drikker mest af, og at den udgør mere end 50 procent af det samlede salg. Men to andre kaffevarianter er i kraftig vækst. De hele bønner er populære, og den hurtige instant kaffe er også i vækst.
  • At kaffe dyrkes i et begrænset antal lande omkring Ækvator, og at en stor del af arbejdet med kaffe foregår manuelt. Det skønnes, at cirka 30 millioner mennesker lever af kaffen. Produktionen påvirkes af klimaet, og dårligt vejr kan resultere i et dårligt høstresultat. Der går tre-fem år fra kaffen plantes, til der kan høstes.
  • At kaffe er en råvare, som handles på børsen, og det internationale kaffemarked er domineret af sorterne Robusta og Arabica.
  • At kaffepriserne er følsomme for spekulation, men først og fremmest sættes prisen af udbud og efterspørgsel. Da kaffen handles i dollars, har dollarens kursudvikling også indflydelse på den endelige kaffepris hos os i Danmark. Målt i værdi er kaffe verdens anden stærkeste handelsvare, efter olie.
Danish Coffee and Tea har adresse på Mysundevej i Randers. Her er det Lars Bendix, der holder et vågent øje med gourmet-kaffen. Foto: Lars Rasborg
Danish Coffee and Tea ApS i Randers har patentet på Iced espresso, der er en iskaffe med færdigblandede espressoshots i en bred vifte af smage. Foto: Annelene Petersen

Iskaffe fra Randers på vej til Kenya

Iced espresso er en iskaffe med færdigblandede epressoshots med smag af alt fra cool mint til mørk chokolade.

Danish Coffee and Tea ApS i Randers har patent på kaffedrikken, der efter foreløbige planer snart vil blive solgt til caféer, i butikker og på restauranter i Kenya.

Det afrikanske land har knap 54 millioner indbyggere, og planen er, at salgsfremstødet skal ske i et samarbejde med et datterselskab under Røde Kors.

En kundeanalyse har afdækket et kæmpe marked for Iced espresso i Kenya. Danish Coffee and Tea ApS og et datterselskab under Røde Kors er ved at opbygge et partnerskab om at sælge iskaffen i det afrikanske land.

EKSPORT: Iced espresso fra Danish Coffee and Tea ApS i Randers er på vej til snart at blive solgt på caféer, i butikker og på restauranter i Kenya.

Det fortæller Lars Bendix, der er medejer af Danish Coffee and Tea ApS og FarmMountain Global ApS.

- Vi har jo altid haft verdensmålene i vores DNA, og for fire år siden kom vi i kontakt med Røde Kors i Kenya, der via et datterselskab driver både hoteller, en tv-station og cafeer.

- 90 procent af de penge, hjælpeorganisationen anvender på hjælpearbejde, er nogle, de selv tjener, og de var meget optagede af, hvordan vi skruer vores forretning sammen, fortæller Lars Bendix og nævner, at Kenya jo er et kaffeland, hvor farmerne kæmper for at tjene penge nok.

- Jeg kunne så fortælle dem, at vi jo har en fabrik i Uganda, hvor vi efter planen ville starte en produktion af iskaffe op. Men så tilføjede jeg: ”Egentlig kunne I også godt lave iskaffe i Kenya”.

Det førte til en kundeanalyse, der afdækkede et kæmpe marked for netop Iced espresso i Kenya:

- Så vi sendte to paller iskaffe derned, som vi testede, og den test gik rigtig fint. Nu er vi derfor startet med at opbygge et partnerskab.

I disse dage sidder Lars Bendix og nærlæser aktionæraftalen igennem.

- Planen er, at vi er klar med strategien først i marts. Herefter træffes den officielle beslutning men det ser lovende ud, siger kaffe-iværksætteren fra Randers.