William Skilte-ejerne: - Der er intet højrøvet over os
Hvem pakker en Porsche Taycan ind i pink glimmer-folie? Det gør William Skilte, og siden starten tilbage i 1947 er der ikke den opgave, som den ikoniske skiltevirksomhed ikke har taget på sig.
- Vi er dygtige til vores håndværk og speciale, og så har vi begge ben solidt plantet på jorden. Der er intet højrøvet over os, og det var der bestemt heller ikke over Mettes forældre, som vi overtog virksomheden fra, fortæller Jeppe Arbjerg og Mette Brock, der i 2015 sammen købte virksomheden af Mettes forældre.
Og netop forståelsen og respekten for virksomhedens DNA har været i fokus de seneste år, hvor William Skilte har søgt at udvikle sig og følge med tiden uden at give køb på sit DNA.
Da de to ejere opkøbte Insign Skilte i 2019, stod de pludselig med 12 ansatte, og med et var der endnu mere at administrere og holde styr på. De efterlyste nogle ledelsesmæssige input, og de fik i den forbindelse blandt andet en ekstern bestyrelsesformand. Han tiltrådte i 2021, men han er nu fortid.
- I dag har vi virksomhedskonsulent Jens Kirk som det eksterne medlem af vores bestyrelse. Han kender vores historik, og kemien er bare god. Han har været med i hele vores proces. Han ved også, at der ikke skal være for mange regler hos sådan nogle som os. Vi er ikke til det meget bombastiske, der ligger nagelfast, siger ejerne af den ikoniske skiltevirksomhed, der i interviewet også fortæller om alt fra virksomhedens sællerter til fremtidsplaner.
EJERLEDER: Hvem pakker en Porsche Taycan ind i pink glimmer-folie? Det gør William Skilte.
Og hvem pakker indgangen til Randers Regnskov ind i et billede af et dovendyr? Det gør William Skilte også.
Ja, faktisk er der ikke den opgave, som den ikoniske skiltevirksomhed i Randers ikke har taget på sig, og det har den gjort siden 1947.
Synlighed med udtryk gør indtryk. Sådan lyder mottoet i virksomheden, der fortsat har sorte tal på bundlinjen, i 2022 kunne fejre sit 75-års jubilæum og samme år etablerede en professionel bestyrelse.
Det var Jeppe Arbjerg og Mette Brock, der overtog virksomheden i 2015. Makkerparret deler nu direktionsansvaret og udgør tredje generation af ejere i familiefirmaet. Mette er datter af de tidligere ejere, Anni og Torben Brock, og Jeppe startede som lærling i firmaet i 2005.
William Skilte – kort fortalt
- Er en randrusiansk skiltevirksomhed, der har eksisteret i over 75 år.
- Det var den maleruddannede William Andersen, der i 1947 grundlagde virksomheden i en lille lejlighed i Fabriksstræde ved siden af brandstationen, og i mange år var stifteren både brandmand og skiltemaler.
- I 1959 flyttede firmaet til Mariagervej 44, i 1985 flyttede det til Messingvej 50, og med opkøbet af Insign-Skilte A/S i 2019 flyttede virksomheden til Haraldsvej 45.
- I 1981 gik William Andersen gik på pension og overlod firmaet til sin datter og svigersøn, Anni og Torben Brock.
- Og i 2015 overtog Jeppe Arbjerg og Mette Brock virksomheden. Mette er datter af Anni og Torben, mens Jeppe var startet som lærling i firmaet. Sammen udgør de nu tredje generation af ejere i familiefirmaet.
- Vi købte William Skilte i 2015, og det tog os et par år at overtale banken til at være med, selvom vi havde et flot og solidt kundekartotek, og vi fik virksomheden til en rigtig god pris, fordi Torben jo gerne ville, at det hele røg videre til Mette. Efter et år eller to skyldte vi ikke banken mere, og vi skylder fortsat ikke banken noget.
Sådan fortæller Jeppe Arbjerg og Mette Brock blandt meget andet, da Erhvervsliv Randers kigger forbi og spørger ind til alt fra virksomhedens DNA og transformation til ambitioner.
Kan I sætte nogle ord på William Skiltes DNA?
- Vi er dygtige til vores håndværk og speciale, og så har vi begge ben solidt plantet på jorden. Der er intet højrøvet over os, og det var der bestemt heller ikke over Mettes forældre, som vi overtog virksomheden fra.
- Alle kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere bliver mødt i øjenhøjde. Selvom vi har en vis størrelse, er ingen finere end andre, og du kan også altid ringe direkte til en af os ejere.
- Vi flyttede ind her på Haraldsvej i 2019, da vi købte Insign-Skilte, som havde til huse på adressen. Dengang sad der en receptionist ved indgangen, men sådan er det ikke længere. Nu sidder hele administrationen sammen lige ved indgangen. Vi er de første, kunder og samarbejdspartnere møder, når de ankommer.
I købte virksomheden for otte år siden, hvorfor er I to ejere?
- Vi er begge rigtig glade for at have firmaet med en anden. Det er godt at være to om at træffe alle beslutninger.
- I forvejen vidste vi, at vi supplerer hinanden godt. Mette er i huset og i produktionen. Hun egner sig ikke til at sidde ved en computer hele dagen. Og Jeppe er ansigtet udadtil og god til kunder og netværkssammenhænge:
- Vi har aldrig skrevet arbejdsfordelingen ned, det har ikke været nødvendigt. Da vi overtog efter Mettes far og mor, var det os to, der havde ansvaret for at drive virksomheden, når de var ude at rejse. Og det fortsatte vi så med på fuld tid, da vi overtog det hele.
Hvad tænker I om work-life-balance?
- Vi er faktisk rigtig gode til at sige, at vi går på arbejde fra 7.30 til 16. Vi bruger som hovedregel ikke weekender og aftener.
- Vi søger dermed også at prioritere familien og fritiden og stræber efter at være et firma, der både tjener penge, og hvor vi kan prioritere at holde fri med god samvittighed og være et rart sted at være for medarbejderne.
- Vi vil da gerne vækste, men ikke for hver en pris. Det vigtigste for os er, at medarbejderne oplever arbejdsglæde, at vi ikke har et stift hierarki, og at vi chefer også er synlige i produktionen. Vi kan begge køre print på en plade, og medarbejderne sætter pris på, at vi er til stede.
Nævn en af jeres sællerter?
- 90 procent af vores salg går til erhvervskunder. Vi er specialiseret i fysiske reklamer, og vi lever blandt andet godt af dekoration af biler.
- Et eksempel: En bilsælger har en erhvervsafdeling, og når en maler- eller tømrermester leaser en bil, formidler bilsælgeren en kontakt til os. Vi giver et tilbud, og prisen for vores dekoration vil så typisk blive lagt oven i leasingydelsen, der kører over en årrække. Denne konstruktion betyder alt andet lige, at håndværkeren er mere tilbøjelig til at bruge flere penge på bildekorationen.
- Og så pakker vi da også biler ind for private kunder. Bilerne er hvide eller sorte, når vi modtager dem, og så får de et print. Mange Tesla-købere vil for eksempel gerne være unikke, og her kan vi tilbyde alt fra en mat grøn til en pink med glimmer. En Porsche Taycan i pink glimmer-folie har vi også leveret.
Hvordan har jeres salg udviklet sig de seneste år?
- Før corona gik det jævnt og fint.
- Under corona fik håndværkerne sindssygt travlt, mens andre døde helt hen, og her hjemsendte vi medarbejdere af to omgange. Men alt i alt kom vi ok igennem.
- Og da Mette Frederiksen sidste vinter ved denne tid sagde, at nu er der ikke corona mere, så fik vi helt vanvittigt travlt. Aldrig har vi haft så høj en omsætning.
- Men efter sommerferien og til efter jul har det så været lidt mærkeligt. Nogle dage ringer telefonen slet ikke og andre dage hele tiden. Vi har da noget i kalenderen, men det er blevet vanskeligere at aflæse, hvordan salget udvikler sig. Det er urolige tider.
Hvordan har jeres ordrer-flow ændret sig?
- Førhen var der mange små ordrer, mens der de seneste fire til fem år har været flere større ordre.
- Mange store virksomheder kontakter os for eksempel, fordi de skal have nyt logo og navn og ønsker at få sat nye lysskilte op på facaderne. Og vi er også underleverandør til virksomheder, der har større byggeprojekter eller har vundet større udbud.
- Vi tager os fortsat rigtig godt af både mindre og større kunder. Det handler om at levere skilte, der passer til kundernes behov.
Hvad er jeres baggrund for at lede virksomheden?
- Jeppe er uddannet skiltemaler, Mette er selvlært, og da vi i 2015 overtog virksomheden, stod vi to så og var mest koncentreret om håndværket. Vi skulle lære at administrere og lede medarbejdere.
- Jeppe tog derfor en lederuddannelse hos Dania for fem år siden, og vi har begge taget en bestyrelsesuddannelse.
- I takt med vores vækst har vi måttet hive os selv op i helikopteren og er gået væk fra at kunne vide noget om alle opgaver i huset. Men det er jo en balance. Vi skal ikke miste følingen med alt, der sker.
I etablerede en professionel bestyrelse – hvorfor?
- Vi fik behov for noget mere rådgivning om, hvordan vi kunne styre økonomi og vækst. Vi søgte en god sparringspartner, og virksomhedskonsulent Jens Kirk hjalp os blandt andet i processen med købet af Insign Skilte i 2019. Han har siden 2022 været en del af bestyrelsen.
- Da vi overtog William Skilte i 2015, havde vi kun tre ansatte, og da vi købte Insign, stod vi med 12 ansatte. Pludselig var der endnu mere at administrere og holde styr på. Vi havde brug for nogle ledelsesmæssige input, og vi fik også en bestyrelsesformand ude fra i 2021.
Med flere ansatte har I vel fået behov for flere nedskrevne processer?
- Ja, da vi voksede, kunne vi mærke, at vi ikke er vant til store forkromede it-systemer, der kan administrere alt muligt. Og medarbejderne begyndte at efterlyse for eksempel CRM-systemer til at holde styr på kundehistorik og kundedata.
- Vi har en del tavs viden i sådan en virksomhed som vores. Vi kender forretningen og produktionen i alle ender og kanter, og når det hele bliver større og større, skal man sikre sig, at også nye medarbejdere bliver klædt på med, hvad der foregår, og hvordan vi gør tingene.
I har sagt farvel til jeres bestyrelsesformand – hvad skete der?
- Det var ikke helt, hvad vi regnede med, så vi opsagde samarbejdet, og nu er Jens Kirk det eksterne medlem af vores bestyrelse. Han kender vores historik, og kemien er bare god. Han har været med i hele vores proces. Han ved også, at der ikke skal være for mange regler hos sådan nogle som os. Vi er ikke til det meget bombastiske, der ligger nagelfast.
- Og så drømte den tidligere bestyrelsesformand nok lidt for stort i forhold til, hvad vi er til. Vi var ikke enige om ambitionen, men han hjalp os da med noget, da han var her.
- Vi har dermed ikke længere en forkromet udgave af en bestyrelse. Jens er ham, vi kontakter, når der er behov for det. Så indkalder vi ham eller ringer til ham. Vi kigger for eksempel på regnskaber hvert kvartal, og han holder os fast på vores beslutninger.
Hvad er jeres drøm for William Skilte?
- Vores nuværende ti ansatte er en god størrelse til os og huset. Vi overvejer dog endnu en montør. Vi har tre fuldtidsmontører og en lærling, der bliver færdig i sommer, og de er godt presset med opgaver.
- Mange gange føler vi, at vi kunne sælge mere, end vi gør, men vi har ikke hænder til at udføre ordrerne – medmindre kunden skal vente en måned. Men alt i alt har vi det godt med vores nuværende størrelse.
Kan I forestille jer en dag at sælge William Skilte?
- Alt kan sælges, hvis prisen er rigtig, og vi har da tænkt tanken.
- Mette har ikke børn, der kan køre det videre. Så på et tidspunkt stopper det familieejede. Men det vil da gøre lidt ondt, især hvis Mettes far eksisterer, hvis vi en dag sælger.
- Da Mette fortalte ham, at nu havde vi fået tilbud om at købe Insign Skilte, så havde han det lidt svært. Det betød jo, at vi skulle flytte fra vores hidtidige domicil på Messingvej. Den skulle lige sluges.
Hvad er vigtigt for jer i den lokale udvikling?
- Vi sælger mest i en radius af 50 kilometer, og lokalt skal der være et godt forretningsliv.
- Vi er altid meget opmærksomme på, hvad der sker lokalt, i både Randers og Aarhus. Vi er for eksempel på sidelinjen, når lokale virksomheder som Dan Dryer og Randers Arkitekten bygger nyt. Dem og andre lokale har vi et rigtig godt samarbejde med, og de giver os lov til at give tilbud.
- Det gør da lidt ondt, når butikker i midtbyen drejer nøglen om. Nogle lokale der har været her i mange år. De store kæder som Bilka og Jysk har jo selv grafiske afdelinger og kan selv producere skilte.