Undgå konkurs i en krisetid - 7 fokuspunkter, du bør holde øje med
KONKURS: Både på landsplan og lokalt var der en stigning i antallet af konkurser i 2022, og tendensen forventes at fortsætte i år.
Skifteretten i Randers, der behandler konkursbegæringer i Favrskov, Randers, Norddjurs og Syddjurs Kommuner, oplyser, at den sidste år behandlede 324 sager af slagsen, hvilket var det højeste antal de seneste fem år. Året før var tallet 279.
Men det behøver ikke altid at gå så galt. I hvert fald kan det hjælpe løbende at analysere sin forretning og handle på udfordringerne.
Forleden inviterede Erhvervshus Midtjylland til et webinar med titlen 7 forretningskritiske symptomer du skal holde øje med i en krisetid (og hvad du skal gøre, hvis du spotter dem), og her får du til din eftertanke og inspiration en redigeret, kort version af listens syv punkter.
1. Likviditetsdræn
Hvad kan du gøre, når kassen er ved at være tom, fakturaer ikke kan betales, og du frygter, at banken snart går ind og sætter tommelskruerne på?
Kig dybt i den konkrete likviditet og få overblik ved hjælp af en likviditetsplan med fakturaer med mere for de kommende seks måneder.
Kontakt og orienter banken før den kontakter dig. Dette giver banken tryghed og skaber uvilkårligt større velvilje.
Gå i tæt dialog med debitorer.
Søg at genforhandle aftaler med leverandører.
Skær alt "nice to have" væk.
Aktiver salget.
Skub eventuelt jeres investeringsplan.
Og sidste fif: Hvis man siger til de ansatte, at nu skal der spares, så har de færreste hænderne oppe. Hvis man i stedet spørger: "Vil I være med til at arbejde smartere?", så vil de fleste gerne være med.
2. Ordretørke
Hvad kan I gøre, når ordrerne ikke kommer ind i samme mængder som hidtil, og når kundernes indkøbsvaner ændrer sig?
Arbejd tæt med budgetter og sale forecast, kig på de historiske data, og hvis salgsbudgettet begynder at skride så handl.
Kom tæt på kunderne, tag en snak med dem: Hvad trykker? Hvorfor lægger de ikke ordrer? Er de trykket på likviditeten? Er det andre produkter end førhen, de ønsker og har behov for?
Ha' styr på jeres omsætningsflow, og er jeres sortiment fortsat det rigtige?
Er der mulighed for at sælge mere eller andet til de eksisterende kunder?
Er der nye kunder at aktivere? Har I de fornødne værktøjer og processer i salgsafdelingen?
3. Indkøbsmønstre
De to omsætningsdrivere er pris og volumen, og hvis det pludselig er nogle andre produkter, kunderne efterspørger, kan I blive presset på indtjeningen.
Ha' styr på sortimentet, og analyser data: Hvordan ser dækningsbidraget ud ved konkrete scenarier? Hvad er den nye situation, og hvordan kommer fremtiden til at se ud?
Opstil forskellige scenarier; både worst case og et mere realistisk, og hvordan handler i på de forskellige scenarier.
4. Omkostningseksplosion
Stigende omkostninger til råvarer, energi og finansiering kan betyde, at kalkuler må genbesøges for at sikre, at økonomien er på plads.
Grav i maskinrummet. Data er ofte til rådighed og skal bruges aktivt. Overblik er det vigtigste!
Kombinationen af faldende omsætning og stigende omkostninger kan betyde, at man må sadle om og for eksempel skære faste omkostninger væk.
Ligesom man kan være nødt til at lægge andre ordre hos leverandørerne.
5. Lagerkoks
Få overblik over lageret.
Hvis man er berørt at ændrede salgsmønstre, er det afgørende at kigge nøjere på, hvad der er på lageret, og hvad I køber ind.
Fjern døde varer på lageret - få dem omsat, der er typisk ingen grund til at se tiden an.
Bestræb jer altid på at få smidt øgede omkostninger over på kunderne, selvom det er en svær opgave.
Kig på værdiansættelsen. Før kunne I måske få 1000 kroner for en varer, men måske er prisen helt anderledes nu.
Brug også jeres køb som finansielt instrument - forhandl for eksempel om kontantrabatter og forlængelse af betalingsbetingelser.
6. Hverdagen dikterer alt
Når hverdage bliver mere trængt, kan det hele blive lidt for meget "fra hånden til munden!, og ledelsen kan begynde at agere meget operationelt - og sætte strategien på hold.
Men der er generelt et uforløst potentiale i at arbejde struktureret med strategien.
Søg for at tage den op kvartalsmæssigt: Hvor er vi henne? Mål på en række fremtidsscenarier? Hvor peger fremtiden hen? Beslut jer i den forbindelse for hvilke markører og signaler, I skal holde øje med den kommende tid.
7. Udsatte beslutninger
Er du i offerrollen eller ansvarsrollen?
Uanset blæsevejret er I stadig et produkt af de beslutninger, I træffer.
Ofte er der en tendens til at udsætte kritiske beslutninger, fordi man for eksempel kan føle sig afmægtig eller ikke har det fulde beslutningsgrundlag.
Men har vi et problem, er det ofte halvvejs løst, når vi taler om det.
Gør det til en god vane aldrig at stoppe med at vende og dreje en vanskelig udfordring, før det er besluttet, hvad der er næste skridt, og hvad I nu skal gøre.
Og husk så at følge op, følge op og følge op på beslutninger - dette skal foregår i en højere frekvens end normalt.