søndag 8. maj 2022 kl. 18:02
Trine Wiese triwi@erhvervslivranders.dk
-Det er både en stor glæde og et kæmpestort ansvar at skulle bringe Randers Handsker sikkert ind i fremtiden, fortæller Rina Hansen, direktør for og medejer af den legendariske handskefabrik med 211 år bag sig. Rhanders er brandets navn, der ifølge direktøren har potentiale til at blive Danmarks svar på Gucci.
INDSIGT: Salgstallene fra butikkerne blev sendt med posten en gang om ugen.
Alt blev håndteret med papir og blyant.
Men til gengæld var Randers Handskefabrik med sine rødder tilbage til 1250 og officielt registreret i 1811 en af de allerfineste og ældste handskemagere i verden.
-Vi faldt pladask for den fantastiske kulturarv, de smukke designs og det unikke håndværk. Potentialet lå samtidig lige for, fortæller Rina Hansen, direktør i og medejer af Randers Handsker, om bevæggrundene for, at hun sammen med sin mand Thomas Bro valgte at købe Randers Handsker i 2019.
Erhvervsliv Randers møder hende i den nyåbnede Rhanders-butik i midtbyen, der netop er åbnet og på vej til at blive et oplevelsesunivers, hvor besøgende både kan svælge i designs, anekdoter og billeder fra virksomhedens stolte historie.
Siddende i en bred vindueskarm i et af de smukke petroleumsfarvede butikslokaler fortæller hun, om dengang generationsskiftet faldt på plads, og ægteparret 15. februar 2019 kunne sætte deres underskrift på købskontrakten:
- Vi havde et tilløb på 11 år. Det var allerede i 2009, at jeg første gang kontaktede Arne (den oprindelige ejer Arne Vejrum), der høfligt afviste min interesse og forespørgsel. Han ville absolut ikke overlade familieklenodiet til hvem som helst og havde i årevis afvist rigtig mange virksomheder og kapitalfonde, der ønskede at købe virksomheden.
Men Rina Hansen viste sig at være mere og andet end blot en tilfældig virksomhedsejer eller kapitalforvalter. Hun blev ved med at presse på, og da hun og familien flyttede til Randers i december 2016, bankede hun endnu engang på porten til den gamle handskefabrik.
- Denne gang havde jeg en julekurv i hånden, og herfra fik vi en rigtig god samtale om håndværket, om historien og om sjælen i virksomheden, mindes hun.
Det her er overhovedet ikke mit brand og ejerskab. Randers Handsker er vitterligt et stykke kulturhistorie, som rigtig mange familier har følelser for og historier og minder om.
Rina Hansen
I en periode på to år mødtes ægteparret og deres små tvillinger med Arne Vejrum.
-Vi mødtes hver anden fredag klokken kvart i fire om eftermiddagen. Arne skulle være helt sikker på, at vi forstod den dyrebare arv, vi overtog.
Stille og roligt blev tilliden opbygget. Og langt om længe blev ægteparret accepteret som den femte generation af ejere i handskefabrikken, der altid har været familieejet.
- Vi udviste den fornødne finfølelse og respekt for den kulturarv og det fine håndværk, som handskefabrikken repræsenterer, og vi var og er samtidig en garant for den nødvendige transformation, fortæller Rina Hansen, der har en ph.d. i omnichannel retail og mange års international erfaring som leder inden for high end-mode:
- Vi så og ser et helt fantastisk potentiale i at gøre Randers Handsker – denne traditionsrige håndværkerforretning - til ikke mindre end Danmarks svar på Gucci.
Hun havde set den ikoniske handskefabrik som et brand på linje med Georg Jensen og Royal Copenhagen, det vil sige en dansk virksomhed med en stolt historie og en flere hundredårig tradition for at præstere den ypperste design- og håndværkskvalitet.
Og ægteparret har en investor med sig, der deler ambitionen.
Med en ejerandel på 30 procent er Ketchup Invest blevet en del af virksomheden, og ved købet af virksomheden erklærede investoren sin støtte til at bringe et stykke af Danmarkshistorien til en ny tidsalder.
Verden har brug for færre, men bedre produkter, og her har vi i sandhed et kvalitetsprodukt, der bringer glæder år efter år, slog investoren fast.
En arv der forpligter
Lige fra begyndelsen var Rina Hansen og Thomas Bro klar over, at Randers Handskefabrik ikke var et hvilket som helst foretagende.
-Vi er også Danmarks eneste heritage High end-brand inden for mode. Det var jo derfor, jeg overhovedet gik ind i virksomheden, men den arv, jeg dermed har sat mig for at løfte, har nok været tungere, end jeg på forhånd kunne forestille mig, erkender Rina Hansen og fremhæver tre situationer, hvor hun i særlig grad har mærket tyngden af den opgave, det er at skulle passe på og videreføre en så værdifuld kulturarv og håndværkstradition.
Overvældende reaktioner
- Da vi i 2018 offentliggjorde vores planer om generationsskiftet, blev jeg overvældet af alle de beskeder, hilsner og historier, jeg modtog fra overalt i Danmark. Her indså jeg, at det her overhovedet ikke er mit brand og ejerskab. Randers Handsker er vitterligt et stykke kulturhistorie, som rigtig mange familier har følelser for og historier og minder om.
Rina Hansen holder en kunstpause:
-Jeg kan ikke bare gøre, hvad jeg vil. Det lærte jeg med det samme. Jeg kører det videre og udvikler, men jeg skal gøre det med den største forsigtighed, respekt og finfølelse.
Den anden gang Rina Hansen mærkede tyngden af arven, var under corona-nedlukningerne.
- Det var ganske enkelt ubærligt. ”Det her sker ikke på min vagt,” råbte jeg. Men sådan var det nu engang, og vi lærte at leve med det. Og et stort innovationskridt tog vi faktisk under pandemien. Vi udviklede antibakterielle handsker, og salget af dem reddede næsten forretningen.
Rhanders-butik som oplevelsesunivers
I maj 2022 bruger Rina Hansen rigtig mange af sine vågne timer på at få sin nye butik i Torvegade 12, skråt overfor Hotel Randers, til at shine.
Planen er, at butikken skal omfatte et oplevelsesunivers, hvor besøgende kan lære handskefabrikkens 211 år lange historie nærmere at kende.
Hvordan så handskerne ud under den spanske syge, da vi havde den seneste store epidemi i verden? Hvad er kalmusblomsten, der har inspireret til logoet? Hvorfor er FBI-agenter så vilde med Randers Handsker? Hvilke dronninger har altid været vilde med handskerne fra Rhanders? Sådanne spørgsmål kan besøgende få svar på.
Den 260 kvadratmeter store butik ligger på akkurat den samme adresse, som Randers Handskers butik lå på fra slutningen af 1800-tallet og indtil for omkring 50 år siden.
- Vi er dermed rykket tilbage i de historiske lokaler. Det sjove er, at vi stadigvæk har brevpapir fra Torvegade 12, fortæller Rina Hansen.
Handsker syes igen i Randers
Men butiksindretning er ikke det eneste, direktøren bruger sin ledelsestid på. Og her kommer vi så til det tredje eksempel på, hvad der kan tynge, når en traditionsrig dansk håndværks- og designvirksomhed, som mange føler et ejerskab til, skal bringes ind i fremtiden.
- Vi har ganske enkelt besluttet at investere endnu mere i håndværket – i en dansk produktion. Og det er, skal jeg ærligt indrømme, lidt op ad bakke. For vores samfund er ikke indrettet så godt til, at vi kan producere herhjemme. Men vi er nu engang en håndværksvirksomhed i vores DNA, og du kan altså ikke påstå, at du er en handskefabrik, hvis du ikke har en produktion.
Det var i en P1-radioudsendelse, at Rina Hansen tilbage i 2019 erklærede ”Jeg vil så gerne, hvis nogle af de pensionerede handskesyersker kan komme tilbage”.
-Jeg vidste ikke, hvor de var, men efter udsendelsen stod der tre i døren, og de gik med til at være mentorer for en række lærlinge fra beklædningshåndværkeruddannelsen, og lige nu sidder de på vores nye handskefabrik i Strømmen i Randers. Og i efteråret supplerede vi ved at ansætte den første gamle handskesyerske. Det er et rigtig stort skridt for os, fortæller Rhanders-direktøren.
Handskefabrikken er ved at tage endnu flere produktkategorier ind på fabrikken. Men 100 procent dansk bliver produktionen nok aldrig. Samarbejdet med handskemagere i lande som Tyskland til Frankrig forventes at fortsætte. Og omvendt vil der fortsat være handskehuse, der får produceret hos Randers Handsker.
Hvad er en Kalmusblomst?
- Kalmusblomsten har inspireret til Randers Handskers logo.
- I 1700-tallet blev gylle brugt til garvning af læder og materialet stank.
- Rhanders brugte kalmusblomsten til at garve for dermed at give læderet en skøn duft og blødhed.
- Blomsten er oprindeligt en lægeplante fra Indien med en duft af citrus og kanel.
En produktion i Danmark er ikke økonomisk fornuftigt på kort sigt, slår Rina Hansen fast:
- Det er jo nærmest filantropi, og det er igen denne her opgave, vi har taget på os. Vi er her for at redde brandet og håndværket, og derfor skal vi have handskerne i hænderne og ikke bare sende produktionen til Østen, som det ellers er det typiske for modebranchen i dag. Det ville være alt for letkøbt.
Er handsker egentlig relevante?
- Ja, handsker er på mode igen. Du kan nærmest ikke se en catwalk, hvor modellerne ikke bærer handsker. Og i den kontekst er vores handsker uhyre interessante, fordi de ganske enkelt er verdens bedste og smukkeste. Og så suppleres vores handsker jo af en lang række andre designs og accessoires.
I udvikler fortsat nye produktkategorier?
- Ja, det er vigtigt, men også omkostningstungt. Et eksempel er vores tasker. De var sindssygt dyre for os at producere i starten og på kort sigt var det pinligt at kigge på det med forretningsmæssige briller. Men nu har vi så skabt efterspørgsel og fået lidt volumen på, og så begynder det at give økonomisk gevinst. Ved de første fem tasker tog det tre dage at lave bare en enkelt. Nu er vi så nede på, at det tager tre til fire timer at lave en enkelt, fordi vi laver hundreder ad gangen. Så begynder det at give mening.
Hvordan får du energi til at bære din ledelsesopgave?
- Det er ikke bare en, men flere oplevelser, der løfter mig. Først og fremmest giver det mig denne her wauw-fornemmelse at skabe og udvikle det her univers, der gennemsyrer alt fra gaveindpakning, fysiske butikker til webshop og profiler på de sociale medier. Når brandet vokser og lever, og når andre får fantastiske, værdifulde oplevelser ved at bære vores produkter, er det skønt. Godt design kan noget af det, som kunst kan.
I investerer massivt i Rhanders-butikken i Randers?
-Når man finder sådan en perle som denne her butik, skal den bare reddes. Akkurat lige som brandet skal. Og også fordi det her er vores gamle butiks adresse, giver det mening på så mange punkter. Ja, mange siger, at retail er outdatet og ikke er det vigtigste. Men når du har så fint et håndværk og design, som vi har, skal man også give folk mulighed for at opleve, røre det og forstå bredden i det. Online og fysiske butikker skal gå hånd i hånd. Derfor har vi både butikker i Aarhus, Randers og København. Og webshoppen.
Så jeres onlineunivers kan ikke stå alene?
-Mennesker vil altid have brug for at komme ud for at mærke og opleve. Jo mere digitalt, vi har i vores liv, jo mere søger vi noget low tech. Så jeg er overbevist om, at de fysiske butikker består. Men naturligvis skal det spille sammen med det digitale.
Hvordan prioriterer du din ledelsestid?
- Lige nu bruger jeg mest tid på produktionen og på at få de nye kategorier op at stå.
Jeg sætter et overordnet mål for året og bryder målene ned på uger– jeg prøver i hvert fald.
Og så deler jeg ganske lavpraktisk ugedagene op, så jeg for eksempel har mandag som intern mødedag på kontoret og arbejder hjemmefra hver fredag, hvor jeg har fordybelsestid og skriver blandt andet produkttekster.
Midt på ugen er jeg ude og omkring. Det hjælper mig at have en benhård opdeling af tiden.
Hvad er jeres ambition på sigt?
- Vi afviser ikke med tiden at få endnu en god finansiel samarbejdspartner. Jeg kan ikke løfte det her alene på sigt. Vi har givet os selv tre til fem år for at støve brandet af og for eksempel at give digitaliseringen det nødvendige boost. Vi skal have udviklet en solid brandplatform med nye produktkategorier. Og når vi føler, at vi står sikkert og godt. Når vi har den rigtige følelse i hjerte og sjæl, så kan vi begynde at træde på speederen. Og så kan endnu en investor komme på tale.
Ambitionen er at skabe Danmarks svar på Gucci. Randers Handsker skal bygges op som en forretning, der kan gives videre til næste generation som denne her perle i dansk mode og design. Det er ikke så interessant, hvordan forretningen udvikler sig i de nærmeste år, for jeg kigger 20 år frem, indtil jeg skal pensioneres.