Nysgerrige kemiingeniører er med til at drive Dermapharms vækst
En kvalitets- og udviklingsafdeling med et stigende antal kemiingeniører er en væsentlig motor i den vækst, Dermapharm A/S har oplevet de seneste år.
- Nu har vi et par og 20 ansatte i vores innovationsteam, hvoraf de otte er kemiingeniører. For seks år siden havde vi slet ingen kemiingeniører, fortæller hudpleje-specialistens fabriksdirektør Peter Bogh Lindgaard.
Virksomhedens hudpleje-specialister bruger i samarbejde med produktionen de fleste af døgnets vågne timer på at finde gode svar på, hvordan miljøskånsom og sund hudpleje går fra idé til virkelighed.
- Vores svar har gennem årene været så overbevisende, at en stadigt længere
række af danske hudplejebrands begynder at vælge netop os som samarbejdspartner og leverandør, ligesom flere og flere forbrugere på samme tid foretrækker vores mærker, siger fabriksdirektøren.
INNOVATION: Er det værdifuldt at tilsætte acaibær, håndplukket af lokale familier i Amazonas, til en hudcreme?
Hvordan kan en vildtvoksende plante som tundrapil gøre en creme sundere og mere eksklusiv?
Og hvordan kan en skånsom og effektiv solcreme være attraktiv for både børn og voksne?
Sådanne spørgsmål bruger et skarpslebet innovations- og kvalitetsteam hos Dermapharm A/S de fleste af døgnets vågne timer på at finde gode, sunde svar på.
Og svarene har gennem årene været så overbevisende, at en stadigt længere række af danske hudplejebrands begynder at vælge netop Fårup-virksomheden, når gode ideer til hudpleje skal gøres til virkelighed.
Kort om Dermapharm A/S
- Er en 100 procent dansk ejet virksomhed, der har eksisteret i mere end 40 år og fortsat er specialiseret indenfor miljøvenlig hudpleje.
- Har vundet adskillige priser for en række certificerede hudplejeprodukter, der alle er udtænkt, udviklet og produceret på virksomhedens 10.000 kvadratmeter store fabrik i Fårup.
- Beskæftiger over 120 medarbejdere.
- Solbeskyttelsesprodukter udgør en stor andel af produktionen udover hud- og hårpleje (både egne brands og privat labels for en bred vifte af kunder).
- Mens en tredjedel af den samlede produktion eksporteres, sælges to tredjedele i Danmark.
- Direktionen består af fabriksdirektør Peter Bogh Lindgaard og CEO Mikkel Egelund Jensen.
- Væksten har været lodret de seneste 10 år, og årsrapporten for 2021 viser, at selskabets overskud lå på 9,2 millioner kroner før skat, mens egenkapitalen var på mere end 39 millioner kroner.
- Udvidede i 2020 med en 7000 kvadratmeter stor, ny lagerhal. Året efter byggede Fårup-virksomheden et kølerum på ikke mindre end 30 kvadratmeter i grundplan og 5,5 meter i højden.
- Anno 2022 investerer virksomheden blandt andet i en ny digitaliseret flasketappelinje til i omegnen af 9,5 millioner kroner.
- Den strategi, vi besluttede for 10 år siden, holder fortsat vand. Vores berettigelse er fortsat at fokusere intenst på udvikling og kvalitet. Vi er langt mere innovative end vores konkurrenter, og det gælder både sol-, hud- og hårplejeprodukter, fortæller fabriksdirektør Peter Bogh Lindgaard og nævner, at sammensætningen af teamet i kvalitets- og innovationsafdelingen er et billede på udviklingen:
- For 10 år siden havde vi blot tre ansatte i kvalitetsafdelingen og to medarbejdere i udviklingsafdelingen.
- Nu har vi et par og 20 ansatte i vores innovationsteam, hvoraf de otte er kemiingeniører. For seks år siden havde vi slet ingen kemiingeniører blandt de ansatte, og det er et meget godt billede på det kvalitetsløft, der har været på området.
Fra spæd idé til forretningssucces
Det er i mere end 10 år, at CEO Mikkel Egelund Jensen og Peter Bogh sammen har ledet Dermapharm.
Vækstkurven har været opadgående, den er fortsat lysegrøn, ligesom nøgleordene for hudplejeprodukterne fortsat er miljøvenlig, allergivenlig og økologisk.
Dermapharm har både succes med egne mærker og er underleverandør til og samarbejdspartner for succesrige hudplejebrands i den eksklusive ende samt brands som grønlandske Inuacare og Änglemark.
- Vi har over årene løftet niveauet i både vores egne brands og i kundernes. Vi har rigtig mange eksempler på, hvordan det er lykkedes os at støtte kunder i at skabe succeser ud af små, spæde ideer, fortæller Peter Bogh Lindgaard, der samtidig slår fast, at virksomhedens succesfulde strategi også er båret af en bevidsthed om, hvad der IKKE er virksomhedens styrke.
- Vi er ikke så gode til at producere simple recepter i vildt store mængder. Vi har derimod et fleksibelt produktionsapparat, der kan levere den kvalitet i de recepter, som vores udviklingsafdeling står bag, siger han og fortsætter:
- Uanset om en kunde ønsker at lancere en helt ny hudplejeserie, eller blot skal have produceret sine produkter ud fra en allerede eksisterende recept, er vi en attraktiv samarbejdspartner. Vi har 40 år bag os med at udvikle og producere stærke allergi- og miljømærkede hudplejebrands - fra idé til færdigt produkt.
Peter Bogh Lindgaard slår fast, at det netop er synergien mellem udviklingsenheden og produktionen, der giver en konkurrencefordel:
- Der vil ikke være hensigtsmæssigt at fastholde innovationsenheden lokalt, og så rykke produktionen ud til et lavtlønsområde.