Godt at være senior hos Bach & Pedersen Fragt A/S
SENIORER: - Jeg har altid elsket, at du kører selv, arbejder selv og selv skal finde ud af tingene. Jeg hører kun noget, når jeg selv ringer.
Sådan fortalte lastbilchauffør Henrik Boel Nielsen, da han tilbage i 2020 blev interviewet til e-bogen Den Glade Chauffør - frihed, fart og fælge, der var en kvalitativ fortælling om, hvad der er kernen i at være en glad og tilfreds chauffør.
Baggrunden for bogen var og er, at transportbranchen skriger på arbejdskraft, og at der alle steder skal kæmpes for at rekruttere og fastholde chauffører.
Og at netop Henrik Boel Nielsen, der har arbejdet som chauffør i 32 år, var en af bogens cases, var intet tilfælde. Lastbilchaufføren arbejder nemlig hos Bach & Pedersen Fragt A/S, der rager positivt op som CSR-virksomhed, og når det gælder at fastholde seniorer.
Dette har blandt andre CABI nu fået øjnene op for, og i en ny case på den selvejende videninstitutions website bliver det randrusianske transportfirma fremhævet for evnen og viljen til at fastholde seniorerne blandt sine i omegnen af 150 ansatte.
CABI, der er finansieret af Beskæftigelsesministeriet, er sat i verden for at udvikle og dele viden om, hvordan der skabes et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes.
Kernen i at fastholde seniorer
Ifølge CABI kan Bach & Pedersen Fragts succesrige seniorindsats skæres ind til følgende punkter (forkortet af redaktionen):
1. Finder værdi i erfaring
Ledelsen ser:
- at det er værdifuldt at fastholde seniorerne.
- at den viden og erfaring, de erfarne medarbejdere har, både gavner de øvrige medarbejdere og virksomheden selv.
- og at det også styrker dynamikken på arbejdspladsen, at hele aldersspektret er repræsenteret i staben.
2. Fastholder via seniorordning
Transportvirksomheden har en seniorordning og holder blandt meget andet løbende seniorsamtaler.
Ledelsen er desuden åben overfor, at arbejdslivet kan indrettes efter seniormedarbejdernes ønsker og behov - alt fra timeantal til omplacering.
3. Uddannelse og opkvalificering
Virksomheden fokuser vedholdende på at uddanne og opkvalificere medarbejderne, og det gælder også seniorer.
50 procent af de ufaglærte medarbejdere er for eksempel opkvalificeret. Der er både ungdoms- og voksenlærlinge, og chauffører og lager- og logistikmedarbejdere uddannes løbende.
Den bedste vognmand
Og så tilbage til lastbilchauffør Henrik Boel Nielsen, der i Den Glade Chauffør - frihed, fart og fælge sætter ord på noget af det, der efter hans mening er afgørende for et godt arbejdsmiljø - både når du er ny og erfaren i chauffør-branchen.
- Den bedste vognmand eller speditør har selv prøvet at arbejde som chauffør. Sådan en virkelighedsfjern type, der kommer lige fra skolebænken, kan være svær at have med at gøre, siger Henrik Boel Nielsen og uddyber:
- Vognmanden skal have en fornemmelse for køretøjet. Han skal forstå, hvad der kan lade sig gøre – og ikke dur – når man kører en stor lastbil. Ja, måske er ruten kun fem centimeter på kortet, men i virkeligheden er den bøvlet med utallige småveje og smalle broer. Sådan noget skal han have øje for.