Trine Wiese triwi@erhvervslivranders.dk
Direktør Bjarne Olsen har skabt det særdeles effektive hotelkoncept Motel X.
Selv under corona-pandemien har hotellet være lønsomt, og i juli har Motel X haft endnu en omsætningsrekord.
Som mangeårig TDC-salgschef og account manager – og uden at have baggrund i hotelbranchen – startede Bjarne Olsen hotellet op tilbage i 2009.
Med gode investorer i ryggen og sin egen ”hånd på kogepladen” satsede han på hotelkonceptet, hvor servicen er gedigen, men alligevel skåret helt ind til benet, og der er gjort op med en række af hotelbranchens ”dårlige vaner”.
Hvorfor er det for eksempel, at du som gæst altid skal bruge tid på at tjekke ud, når du forlader hotellet om morgenen?
Anno 2022 lever Bjarne Olsen rigtig fornuftigt af Motel X.
- Konceptet er effektivt, lige til at kopiere andre steder, og jeg har da fået en række henvendelser. Men jeg er rigtig glad og tilfreds i mit arbejdsliv lige nu. Vil andre opstarte et nyt Motel X, vil jeg dog gerne bidrage som konsulent, siger hoteldirektøren, der bor i Silkeborg.
onsdag 28. sep. 2022 kl. 22:21
Trine Wiese triwi@erhvervslivranders.dk
- Motel X-konceptet er effektivt, lige til at kopiere andre steder, og jeg har da fået en række henvendelser, fortæller Bjarne Olsen, direktør i, medejer af og idémanden bag det økonomisk succesrige Motel X. Her svarer han på 9 "hurtige" spørgsmål om alt fra opstarten til forretningsmodellen.
TURISME: Kører du på E45 og passerer Sønder Borup, vil du få øje på en diskret hvid bygning med skiltet Motel X.
Hotellet tilbyder en gedigen hoteloplevelse til lave priser, og hvor servicen er skåret helt ind til benet. Det meste i hotellet styres digitalt, på fysisk afstand via et skræddersyet software-system.
Motel X er det hotel i Randers, der præsterede det flotteste regnskab i 2021. Selv under pandemien har hotellet forstået at tjene penge, og i juli har det diskrete Motel X endda haft omsætningsrekord.
Idémanden bag og en af medejerne af hotelkonceptet er den nuværende direktør Bjarne Olsen, der her svarer på 9 spørgsmål om tanken bag, starten af og fremtiden for Motel X.
1. Hvordan fik du idéen til Motel X?
- I 25 år var jeg salgschef og account manager i TDC-koncernen. Jeg rejste Danmark og resten af Europa tyndt, boede på utallige hoteller og blev i stigende grad irriteret over, hvordan hotellernes service var skruet sammen.
- Et eksempel: Det var og er så irriterende, at man skal stå hver morgen og vente på at kunne tjekke ud og betale sin regning. Hos Motel X betaler man derfor, når man tjekker ind. Det er bedre for alle parter. Medmindre man er erhvervskunde og bare får sendt fakturaen.
- Jeg har skruet Motel X sammen ud fra, hvad jeg selv synes fungerer.
2. Hvordan gik du fra en løs idé til koncept?
- Det startede som en skør idé.
- Jeg har ingen baggrund i hotelbranchen og kan kun bidrage med, hvad jeg har prøvet på egen krop.
- Hotelkonceptet er skruet sammen helt fra bunden af og ud fra, hvad jeg selv er glad for som hotelgæst. Og hvorfor tilbyde noget, som gæster dybest set er ligeglade med?
- Og langt det meste kan vi klare på fysisk afstand fra en pc. Med vores software kan vi for eksempel lukke og åbne alle døre, tjekke gæster ind og give dem nøglekort.
- Jeg sad og puttede alle tallene ind på et regneark og fandt, at det her da godt kunne blive en god forretning.
3. Hvordan blev opstarten finansieret?
- Jeg var rundt for at høre, om jeg kunne låne penge til at bygge og etablere hotellet. Det var i 2007, og det kunne jeg godt. Men midt i processen kom finanskrisen, og så kunne jeg pludselig ikke låne en krone.
- For ikke at måtte opgive det hele, var jeg derfor rundt hos en række private investorer i stedet for. Og jeg endte med at få opbakning. Så i dag ejer jeg 25 procent, mens for eksempel vores bestyrelsesformand Niels Skjødt Vinderslev ejer 40 procent.
4. Har du selv hånden på kogepladen?
- Ja, det har jeg haft hele vejen igennem. Det gør, at jeg er 100 procent engageret. Det er kun mig, der har ansvar for driften, og hvis jeg ikke gør det godt, så mærker jeg det også økonomisk.
- Jeg troede så meget på idéen og satsede alt. Vi var ganske almindelige lønmodtagere, så jeg satsede hus og hjem.
- Jeg var overbevist om, at det var en god forretning, og det har vist sig at være fint.
5. Hvordan tjente I penge under corona-pandemien?
- 2021 er stadig et corona-år, og faktisk har det økonomisk også været rigtig godt at være os under corona, hvor vi har tjent penge hvert år.
- Vores setup behøver ikke ret meget bemanding, så vores omkostninger kan holdes helt i bund.
- Et eksempel: Vi har normalt åbent fra 14–22, men under corona lod vi receptionisten sidde hjemme og passe telefonen. Morgenmaden lukkede vi også ned under det meste af corona. Kun om sommeren, hvor der var mange gæster, havde vi den åbent.
- Vi var kun forbi en gang om formiddagen, hvor bookinger via for eksempel Booking.com skulle lægges manuelt ind i systemet, og der skulle hænges nøglekort til værelserne op, ligesom der selvfølgelig var rengøring.
6. Hvem er jeres gæster?
- Vi har rigtig mange håndværkere, og 1-2 dages turister.
- De fleste er her i kort tid. Håndværkerne kommer typisk mandag eller tirsdag og tager afsted igen torsdag.
- Og så har vi også utroligt mange nordmænd, der både overnatter hos os, når de kører sydpå og er på vej hjem til Norge igen. De lander for eksempel med færgen klokken 23.30 i Hirtshals om aftenen, kører ned og sover hos os, inden de kører videre sydpå næste morgen.
- Folk kommer igen og igen, vi får gode anmeldelser, og det fungerer.
7. Hvordan er jeres bemanding?
- Vi er otte ansatte – de fleste på 15 og 20 timer, da det giver os større fleksibilitet.
- Jeg driver det meste selv. Jeg passer telefonen alle hverdage mellem 8 og 14, og så laver jeg de overordnede aftaler.
- En gang om ugen er jeg på hotellet i Randers, og det er mest for at lege vicevært og skifte vandhaner med mere. Vi bruger ikke ret mange penge på håndværkere, det meste klarer vi selv.
- Under corona gjorde vi rengøringen af værelserne mere fleksibel, og det har vi fastholdt. Nu kan vi bare lukke værelserne og samle rengøringen sammen til to dage. Og i de dårlige perioder uden så mange gæster kan vi nøjes med at komme hver anden eller tredje dag.
- I vores lavsæson fra sidst i november til omkring 1. marts lukker vi som hovedregel morgenmaden for ikke at tabe penge. Vi bor lige ved 7-Eleven, så må folk købe deres morgenmad dér.
8. Hvorfor er der ikke Motel X andre steder?
- Konceptet er effektivt, lige til at kopiere andre steder, og jeg har da fået en række henvendelser. Men jeg er rigtig glad og tilfreds i mit arbejdsliv lige nu. Vil andre opstarte et nyt Motel X, vil jeg dog gerne på de rette vilkår bidrage som konsulent.
9. Hvad er dine næste karriere-ambitioner?
- Jeg arbejder for at tjene penge. Men jeg vil ikke arbejde for at tjene så mange penge, at jeg ikke kan nå at bruge dem.
- Jeg vil nyde livet, og jeg ønsker ikke at knokle endnu mere bare for at bevise, at jeg kan det der med at etablere og drive en god forretning.