Norevent-ejer: Vi har slået vores egen rekord - og så har vi haft 3 ugers sommerferie
Vi sætter spot på Norevent ApS, der har eksisteret siden 2014 og nu har fået så godt styr på forretningen, at der både er en fornuftig økonomi, et fint flow i ordrerne og tid til at prioritere familielivet.
- Vi ønsker ikke at vækste for hver en pris, siger den kokkeuddannede Norevent-iværksætter Kevin Byrial Pindstrup, der i 2019 blev kåret som Årets Iværksætter ved Randers Business Awards.
- Vi har en rigtig god størrelse lige nu. Vi er en velsmurt maskine med en fyldt ordrebog – plads til tre ugers sommerferie, og vi har arrangementer af en kvalitet, vi kan stå inde for, siger han og svarer i historien på ni ”hurtige” spørgsmål om alt fra virksomhedsdrømme til work-life-balance.
IVÆRKSÆTTERI: Tatar af kronvildt med estragonmayo og hyldebærkapers. Ravioli af syltet selleri med plukket torsk...
Menuen hos Norevent ikke bare lyder godt, men smager fremragende, og efter otte år som catering-virksomhed er der for alvor kommet styr på ikke bare maden men også forretningen Norevent.
I perioden 2020-2021 voksede overskuddet før skat fra 236.076 til 402.054 kroner, mens egenkapitalen steg fra 1 til 1,3 millioner kroner.
Og virksomheden har gået mange lærerige skridt siden den spæde start i en lille, nedlagt slagterforretning på Nyvangsvej.
Nu er adressen delt på to, nemlig Alsikevej og Netværkshuset N1 i Over Hornbæk. Der er skabt en fornuftig økonomi, et godt flow i ordrerne og tid til familien, bekræfter ejeren Kevin Byrial Pindstrup, der i 2019 blev kåret som Årets Iværksætter ved Randers Business Awards.
I september 2022 er Norevents team på seks mand i fuld gang med at levere lækker tapas til utallige større selskaber, og midt i travlheden svarer Kevin Byrial Pindstrup på ni ”hurtige” spørgsmål om iværksætterrejsens mange facetter.
1. Hvordan var starten i 2014?
- Den var ikke mindre end flyvende. Randers tog rigtig godt imod vores koncept, der stemplede ind i den nordisk inspirerede madtrend. Kulminationen var, da vi i 2019 blev kåret som årets iværksætter, men så kom corona, og så ændrede spillereglerne sig for en tid.
2. I fik ingen corona-hjælpepakker?
- Nej, for i modsætning til andre dele af restaurationsbranchen lykkedes det os at skabe en succes midt i krisen.
- Som andre sad jeg klistret til skærmen, da statsministeren på pressemødet i marts 2020 indførte forsamlingsforbud og lukkede restauranter.
- Jeg var helt overbevist om, at nu ville vi få et alvorligt dyk. Men allerede et døgn efter pressemødet oplevede vi, at bestillingerne på små ordrer nærmest væltede vores indbakke.
- Vi kunne prise os lykkelige for, at vi var gearede til et take away-koncept.
- Vi var startet op med mad ud af huset, det vil sige catering og nordisk tapas til større selskaber og arrangementer. Men vi kunne ret hurtigt bygge konceptet om til to, fire eller seks kuverter.
- Dette krævede dog, at vi hurtigt gik ind og ændrede i vores webshop. Og vi måtte investere i engangsservice. Modellen skulle justeres, og det gjorde vi i løbet af ganske få dage, og så kunne vi gå amok i take away.
3. Hvordan ser ordrebogen ud i 2022?
- Juni var en rekordmåned for os, og så har der igen været drøntravlt i august, september og oktober. Blandt andet de mange bryllupper, der blev aflyst under corona, fylder godt op.
- Vores næste store rul kommer så med julen i november og december, og så er der vores nytårsmenu den sidste uge i december. Sidste år havde vi rekord med 1300 nytårsmenuer, nu er målet 1500 menuer, men vi stopper først ved 2000. Vi er gearet til det. Vi kan jo trække på medarbejdere fra begge vores afdelinger – den på Alsikevej og den i Netværkshuset i Over Hornbæk.
4. Hvad giver dig et sus af glæde?
- Jeg nyder, at vi for tiden har bryllupper og fester næsten hver weekend. Det er fantastisk med glade gæster og brudepar, der smiler over hele femøren.
- Og så er det aldrig business as usual. Det giver altid lidt sommerfugle i maven, når vi skal et nyt sted hen og skal klare det, vi dumper ned i. Vi kan stå med alt fra et flot, moderne køkken til tre kogeplader og en gammel lade med telt i haven. Når vi klarer udfordringen, giver det et sus.
5. Må I nogensinde sige nej til ordrer?
- Vi har fået en god struktur med menuer for hele året, og dem hopper de fleste på. De stoler på vores håndværk.
- Men i en periode måtte vi drosle ned for markedsføringen, da det var ærgerligt at skulle sige nej til for mange hold. Vi kunne ikke følge med på grund af mangel på arbejdskraft. Men nu er det heldigvis ved at flaske sig igen.
- Vi har for eksempel to elever, og det er nok en halv elev for meget. Men hellere dette end for få hænder. Og vi gør rigtig meget for at fastholde dem, vi har. Vi byder på gode arbejdsforhold og prøver at gøre det så hyggeligt som muligt med personalearrangementer og lignende.
6. Er du selvlært som virksomhedsejer?
- Jeg er udlært kok fra Hotel Randers i 2011, og jeg arbejdede i Frankrig og var i en periode hos Kählers restaurant i Tivoli i København, og da det var slut, følte jeg for at skulle i gang med mit eget. Men der skal jo rigtig meget mere end godt kokkehåndværk til at klare sig som selvstændig.
- Jeg har fået støtte fra mine forældre og opsamlet den viden, der findes rundt omkring – for jeg måttet lære alt fra at bygge et website til bilagshåndtering og SoMe-markedsføring. Nu er jeg langt klogere på, hvad der virker.
7. Har du en drøm for virksomheden?
- Vi har altid rigtig mange drømme og ideer om, hvad man kunne lave og udvikle. Og vi har en masse gode snakke med vores mentor Anna Hejlsberg. Men vi ønsker ikke at vækste for hver en pris.
- Vi har en rigtig god størrelse lige nu. Vi er en velsmurt maskine med en fyldt ordrebog – plads til tre ugers sommerferie, og vi har arrangementer af en kvalitet, vi kan stå inde for. Skulle vi vækste, skulle det være noget med at køre noget mere ud fra kantinen i hverdagen.
8. Hvad bruger I jeres mentor til?
- Vi mødes med Anna Hejlsberg en gang om måneden, og hun hjælper os med at få struktur i forretningen. Vi arbejder med et årshjul, og hun holder os fast på, hvad vi skal have fulgt op på.
9. Er I gode til work-life-balance?
-Ja, vi er blevet gode til at holde fri.
- Når jeg er på arbejde, er det fra morgen til nat. Men for første gang i otte år har jeg, som nævnt, holdt tre ugers sommerferie. Det har været helt perfekt, og det kommer vi også til at prioritere at gøre fremadrettet. Og så vil vi endda holde ferie en eller to uger i januar.