Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Lis Bilde fra Gardin Lis A/S er en af de lokale erhvervsprofiler, der bidrager til Randers' Verdensmålsfestival. Den finder sted i midtbyen 29. april. Foto: Lars Rasborg

Lokale virksomheder er klar til Verdensmålsfestival

Kompostérbare økologiske gardiner, der kan genanvendes.

Elektrificerede biler.

Indkøbskasser af genbrugspap.

Sådan lyder blot tre af de mange bæredygtige produkter, som lokale virksomheder viser frem og inspirerer med, når Randers Kommune og Randers Cityforening inviterer til Verdensmålsfestival fredag 29. april.

Det sker på Jens Otto Krags Plads klokken 14-21.30 og i resten af midtbyen mellem klokken 10 og 22.

Både frivillige, foreninger og dele af erhvervslivet deltager, og her i nyhedsbrevet fremhæver vi nogle af de virksomheder, der bidrager. Flest ord bruger vi dog på at fortælle om Lisbeth Grove Mikkelsen, ejer af Wallpipe ApS, der på overbevisende vis har bygget sin virksomhed på principper om genanvendelse og bæredygtighed.

Siden hun startede op i 2018, har flere og flere virksomheder fået øjnene op for verdensmålene, og det kræver i stigende grad en jætte-indsats at distancere sig fra, hvad man kunne kalde for de wannabe-bæredygtige konkurrenter.

Om nogen kan Wallpipe-ejeren inspirere andre til at håndtere verdensmål og klimahensyn, der ikke længere er til at komme udenom.

Som en leder-undersøgelse fra PWC med deltagelse af 80 danske topchefer netop har fortalt: I seks ud af 10 af de store danske virksomheder er der nu sat mål for udledning af drivhusgasser.

Fra Erhvervsliv Randers' side siger vi endnu engang tak, fordi du læser med.

Er du en af vores nye læsere, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev her.

Det er fortsat gratis at tilmelde sig og følge os på Linkedin.

God fornøjelse med læsningen.

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
Wallpipe med Lisbeth Grove Mikkelsen i spidsen giver spild- og restmaterialer nyt liv. Her afprøver Lisbeth holdbarheden af et bord af genbrugstræ. Pressefoto

Sådan giver Lisbeth baghjul til de wannabe-bæredygtige

Alt og alle har de seneste år talt om bæredygtighed, verdensmål og klimamål, og som virksomhed er det stadigt vanskeligere at skille sig ud ved at markedsføre sig som grøn.

Men nogle mestrer kunsten både at være og at brande sig som bæredygtig, og en af de virksomheder er Wallpipe ApS med firma-adresse i Randers.

Virksomheden positionerer sig med produkter, der er skabt på en bund af genanvendte materialer og innovative ideer.

I interviewet fortæller ejeren Lisbeth Grove Mikkelsen om, hvordan hun siden 2018 har gjort begreber som verdensmål og klimahensyn til andet og mere end tomme ord.

- Vi bliver ved med at fortælle om alt det, vi gør, og først og fremmest viser vi, hvordan vi giver nyt liv til spild- og restmaterialer, der ellers anses for værdiløse. Sådan fortæller Wallpipe-ejer Lisbeth Grove Mikkelsen, som giver inspiration til, hvordan man kan positionere sig på et marked, hvor alle er begyndt at smide om sig med begreber som bæredygtighed, verdensmål og klimahensyn.

INDSIGT: I ydmyge, hyggelige lokaler på Messingvej 36a har Wallpipe ApS til huse.

To hunde tager glad og gerne imod besøgende, men en enkelt kommando fra Lisbeth Grove Mikkelsen får straks dæmpet dem.

Ingen er i tvivl om, hvem der er bossen.

- Jeg er nok blevet vant til at bestemme det hele selv, og jeg ville sikkert blive et modbydeligt menneske, hvis jeg pludselig fik en meddirektør, siger Lisbeth Grove Mikkelsen med et bredt grin:

-Det her er så meget skabt af mig, at det hele ville stritte på mig, hvis der kom en person, der mente, hun var klogere end mig. Det er for sent at ændre konstruktionen nu. Men skulle jeg have gjort noget anderledes fra begyndelsen af, var det nu alligevel at have fået en ligestillet direktør.

Både når det går godt, og der er udfordringer, kan det være ensomt at stå i spidsen for en virksomhed.

Alle vigtige beslutninger ligger på Wallpipe-ejerens bord. Hun lytter naturligvis til gode ideer og indspark, men når en endelig beslutning om alt fra strategi til de utallige daglige udfordringer træffes, er hun ene om ansvaret.

Kort om Wallpipe ApS

  • Blev startet i 2018 af Lisbeth Grove Mikkelsen.
  • Har siden begyndelsen sat en markant dagsorden, både når det gælder genanvendelse, bæredygtighed og indsatsen for at gøre trinnet ind til arbejdsmarkedet lavere for udsatte medarbejdere.
  • De 14 ansatte arbejder primært på firmaadressen i et metal- og jern-, et tekstil/læder- og et træværksted.
  • Ambitionen er, at B2C og B2B skal fylde lige meget af omsætningen.
  • Ejes af Lisbeth Grove Mikkelsen (55 procent) og investor Christian Arnstedt (45 procent).
  • Fik et særdeles godt markedsføringsskub, da virksomhedens idé blev præsenteret i DR-programmet Løvens Hule, og Christian Arnstedt straks så et stort potentiale og investerede.


En enkelt mand har hun dog at læne sig op ad, og det er investor og medejer Christian Arnstedt, der beredvilligt stiller op, hvis der er behov for en sparringspartner – eller akut hjælp.

- For nylig gik min Facebook ned. Jeg kunne slet ikke få den til at makke ret, men så ringede jeg til Christian, som satte sine folk i gang. Og wupti var det hele i orden. Det var en kæmpe, uvurderlig hjælp, fortæller Lisbeth Grove Mikkelsen.

Historier booster salget

Støtte fra investoren får hun også, når det gælder fortsat at holde fast i beslutningen om at positionere sig med den brede vifte af produkter, der alle er skabt på en bund af genanvendte materialer og innovative ideer.

- Det kræver i stigende grad fokus og vedholdenhed at skilles sig ud ved at være bæredygtig, slår Lisbeth Grove Mikkelsen, der startede virksomheden tilbage i 2018, fast:

- Heldigvis er forbrugerne efterhånden blevet dygtige til at gennemskue de virksomheder, der blot er wannabe-bæredygtige. Dem vender de i stigende grad ryggen til, og vi andre med bæredygtighed dybt i vores DNA, kan så få det lys, vi har knoklet os til.

De gode historier er bærende i Wallpipe’s markedsføring. Alle ord og billeder bakker op om missionen, der handler om at udfordre de traditionelle produktions- og forbrugsmønstre.

- Der er et stigende pres, men vi har heldigvis tonsvis af gode historier at fortælle. Først og fremmest giver vi spild- og restmaterialer, som anses for værdiløse, nyt liv. Og det bliver vi ved med at give eksempler på. Vi viser, hvad vi gør og kan, fortæller Lisbeth Grove Mikkelsen og slår fast, at historierne med andre ord er den grund, som Wallpipe står solidt på:

- Når vi tager kontakten til nye kunder, starter vi altid med at fortælle vores historie. Et eksempel: Holmriis El har vi i et par år knoklet for at komme ind til. I stedet for at ringe til sælgerne ringede vi til ejeren Henrik Holmriis, der sagde ”det er ikke mig, I skal snakke med”. Og så svarede vi ”Jamen, du er den eneste, der tager telefonen”. Så grinte han, og efter halvandet år kom han på besøg og lagde en ordre.

5 hurtige til Lisbeth Grove Mikkelsen

1. Er det stadig sjovt at eje og drive Wallpipe?
- Ja, og så længe jeg vågner fem minutter, før vækkeuret ringer og tænker yes, så er det sjovt.

2. Hvordan håndterer du kriser?
- Vi har næsten kun eksisteret under corona. Det første år var virksomheden mest et hobbyprojekt, så var vi i Løvens Hule, der blev vist i januar 2020. Herefter kørte vi afsted et par måneder og så ramte corona. Så jeg ved ikke så meget om at lede, når der ikke er krise.

3. Hvad er salgsstrategien?
- I starten ville vi gerne have vores primære fokus på kontraktmarkedet. Jeg anså webshoppen som en biting, men da alt lukkede ned, viste den sig at være et guldæg. Dette har lært mig aldrig kun at satse på én hest. Under Corona var salget 10 procent B2B og 90 procent B2C. Min ambition er, at fordelingen bliver fifty fifty.

4. Jeres største krise?
- Vi så frem til at kunne deltage i EXPO 2020 Dubai og var rigtig glade for den eksport- og markedsføringsaftale, vi havde indgået med Danish Business Pavillon. Men det viste sig at være svindel, hvor vi blev lovet en masse, de ikke kunne levere på. Og der var intet, jeg kunne stille op. Vi stod til at få et særdeles pænt overskud i regnskabsåret 2021, men det blev så ædt af svindelnummeret. Man skal lige ryste sig efter sådan noget, men så er det bare op på hesten igen.

5. Hvad glæder du dig til lige nu?
- Nogle gange om året har vi såkaldte synergidage med alle de virksomheder, Christian Arnstedt har investeret i via Løvens Hule. Her mødes vi i hans domicil og diskuterer og inspirerer hinanden. Dette er uvurderligt. Men først og fremmest glæder jeg mig til alle de daglige udfordringer. Jeg er ganske enkelt vild med udfordringer.

- Det gør indtryk på ham og andre, at vi kan sige ”Køber I hos os, gør I en forskel med det samme. Køber I en lampe, sikrer I, at vandrøret ikke sendes til forbrændingen. Køber I en pude, bidrager I til, at læderet ikke smides ud, og så kan I på samme tid sørge for, at mennesker, der har svært ved at få job, kan få løn og arbejde.”

Wallpipes website er et lækkert univers bestående af skarpe produkter, der er lavet af genanvendte materialer. Lamper lavet af vandrør. Pudder lavet af udtjente lædersofaer. Og plantekasser bygget af udtjente paller. Og naturligvis er alle medarbejdere rekrutteret fra kanten af det danske arbejdsmarked.

- Vi bakker op om verdensmålene på rigtig mange parametre. Vi har for eksempel 14 medarbejdere med en bred vifte af udfordringer. Jeg har aldrig prøvet at være leder fra andre, så jeg ved ikke, at det kan være anderledes. Men i min ledelse har jeg naturligvis fokus på, at alle skal have det godt, at alle skal motiveres og rummes.

Verdensmålsfestivalen 29. april i Randers har som ambition at gøre borgere og virksomheder klogere på verdensmål og bæredygtig udvikling, så det giver mening for dem i både hverdagen og på arbejdspladsen. Grafik: Randers Kommune

Randers-festival sætter liv i Verdensmålene

Gardin Lis A/S, Pedersen & Nielsen Automobilforretning og VPK.
 
Det er tre af de Randers-virksomheder, der har valgt at bakke op om byens Verdensmålsfestival fredag 29. april.

På festivalen vil borgere og virksomheder få inspiration til at omdanne verdensmål og bæredygtig udvikling til konkret adfærd og produkter.

- Vi er stolte af at være en del af Verdensmålsfestivalen i Randers, lyder det blandt andet fra Pedersen & Nielsen Automobilforretning, der på festivalen 29. april vil vise et bredt udvalg af elbiler.

VERDENSMÅL: - Det er først, når verdensmålene bliver konkrete for os hver især, at vi kan være med til at gøre en forskel.

Sådan slår Randers-borgmester, Torben Hansen, fast i invitationen til Randers' Verdensmålsfestival 29.april, hvor ambitionen er via en bred vifte af oplevelser og aktiviteter at inspirere os alle til at blive klogere på verdensmål og bæredygtig udvikling.

Foreninger, frivillige og dele af det lokale erhvervsliv deltager, og her nedenfor kan du se, hvad tre af byens virksomheder vil bidrage med på dagen, hvor Randers mødes om FN's 17 Verdensmål, der forpligter alle 193 medlemslande til blandt meget andet at sikre en mere bæredygtig økonomisk vækst.

Skal du vælge en el-bil?

Elbil eller ej. På Verdensmålsfestivalen i Randers kan du blive klogere på el-, hybrid og plug-in biler. Pressefoto

Hvad kan el-biler, og hvordan bidrager de til at mindske CO2-aftrykket? Dette og andre spørgsmål kan du få svar på, når Pedersen & Nielsen Automobilforretning viser en bred vifte af de elektrificerede biler, der indtil videre er udviklet.

Elbilerne vises frem på Rådhustorvet og tæller blandt andet Dacia Spring Comfort Plus, Ford Mustang Mach- E, Volvo C40 P8 og Kia EV6 GT-Line, plug-in hybriden Renault Captur E-Tech og "mild hybriderne" Suzuki SWIFT 1,2 action og Mazda2 1,5 Cosmo Aut.

- Hos os er vi stolte af at være en del af Verdensmålsfestivalen i Randers, slår bilforhandleren fast.

Få en indkøbskasse af genbrugspap

Oplev VPK fortælle, hvordan en klump genbrugspap af gammelt, sammenpresset bølgepap genanvendes og bliver lavet til nyt papir og efterfølgende ny emballage.

På festivalen kan du som besøgende få foræret en gratis indkøbskasse fremstillet af 82 procent genbrugspap.

Du kan få en gratis papirspose, der er 100 procent genanvendt.

Og så udleveres der naturligvis en brochure, der fortæller lidt om, hvad VPK er for en størrelse.

Gardiner, der bruges igen og igen

Gardin Lis er med på årets Verdensmålsfestival. Foto: Annelene Petersen.

Vidste du, at du har mulighed for at få komposterbare økologiske nedbrydelige gardiner til hjemmet? Ja, du hørte rigtigt.

På Verdensmålsfestivalen vil Gardin Lis vise sin tekstilkollektion med gardiner, der komposteres efter endt levetid.

- Det kalder vi for grøn og bæredygtig tankegang, fortæller Lis Bilde fra Gardin Lis, der på sin festivalstand vil stå klar med gode råd om, hvordan du vælger de mest bæredygtige løsninger, når du investerer i alt fra gardiner til solafskærmning.