Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Rina Hansen, direktør i og medejer af Randers Handsker, sidder her midt i den nye Rhanders-butik i Randers' midtby, der bejler til at blive byens nye turistmagnet. Foto: Annelene Petersen

Sådan brander Rina Hansen Randers Handsker

Hvad har kalmusblomsten og Randers Handsker med hinanden at gøre?

Hvorfor er FBI-agenter så vilde med handskerne fra Randers?

Og hvilke dronninger har altid nydt at bære de lækre handsker fra den randrusianske handskefabrik?

Sådanne spørgsmål kan turister, designelskere og lokale snart få svar på, når de besøger den smukke Rhanders-butik, der ligger skråt overfor Hotel Randers, og som Randers Handsker står bag.

Butikken er allerede åbnet, og inden længe bliver en del af butikken indrettet som en hyldest til kulturarven, så besøgende vil kunne dykke ned i historierne om og fra den legendariske handskefabrik.

Butikken er et rigtig godt bud på at blive byens nye populære turistmagnet, og forleden var Erhvervsliv Randers forbi for at interviewe Rina Hansen, der overtog Randers Handsker sammen med sin mand for tre år siden.

Lige siden har hun knoklet for at få handskefabrikken ført sikkert ind i fremtiden, og i nyhedsbrevet kan du både læse om butikken, om handskeproduktionen, om ambitionen og om brandingstrategien.

Er du en af vores nye læsere, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev her.

Det er fortsat gratis at tilmelde sig. Du kan også følge os på Linkedin.

God fornøjelse med læsningen.

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
Tradium-elev Lotte Cecilie Christensen, der er i lære hos A+ Intercoiffure, har vundet DM i Skills 2022 i frisørkonkurrencen. Foto: Tradium

Det skal du også vide om Randers' virksomheder

Anne Hardahl fra A+ Intercoiffure havde grund til at være stolt, da hendes frisørelev Lotte Cecilie Christensen forleden vandt DM i Skills 2022 i frisørkonkurrencen.

Per Hastrup, formand for DI Randers-Norddjurs, giver et skulderklap til Randers og Norddjurs for kommunernes initiativer for at forbedre rammerne for de lokale virksomheder. 

Gardin Lis A/S har præsteret et pænt regnskab for 2021 med et stigende overskud, og formuen er også vokset; nemlig fra 2,6 millioner til 5,8 millioner kroner.

Årsmødet hos Erhverv Randers er for medlemmer og finder sted 10. maj. Hør blandt andet den tidligere landsholdsprofil og angrebstræner Ebbe Sand fortælle om motivation og glæden ved fodbold.

Her kan du læse kort nyt om begivenheder, regnskaber og profiler i det randrusianske erhvervsliv.

Randers-frisørelev vinder DM i Skills

Det var en stolt frisør Anne Hardahl fra A+ Intercoiffure, der forleden kunne ønske sin frisørelev Lotte Cecilie Christensen tillykke, da hun vandt DM i Skills 2022 i frisørkonkurrencen.

Trods sine kun 22 år er Tradium-eleven en erfaren konkurrencedeltager, der også tidligere har været med til DM i Skills samt har vundet titlen som Randersmester og en anden DM titel.

DI-skulderklap til Randers og Norddjurs

Per Hastrup, formand for DI Randers-Norddjurs, giver et skulderklap til Randers og Norddjurs for kommunernes initiativer for at skabe gode rammer for de lokale virksomheder.

- Når nogen gør noget for andre, om det så blot er en tand bedre, så giver vi gerne vedkommende et skulderklap som en anerkendelse af, at man er på rette vej, skriver han i et debatindlæg, hvor han tilføjer:

- Og sådan har jeg det også med de to kommuner – Randers og Norddjurs – i forhold til deres indsats med at skabe gode rammer for virksomhederne. De er på rette vej og har været det gennem de senere år.

Per Hastrup afventer nu resultatet af den årlige DI-undersøgelse, hvor lokale virksomheder bedømmer virksomhedernes erhvervsvenlighed.

Læs læserbrevet her

Større overskud hos Gardin Lis A/S

Overskuddet er blevet større i det seneste år hos Gardin Lis A/S. Det viser årsrapporten for 2021.

Overskuddet er vokset fra 2,0 millioner til 3,3 millioner kroner før skat. Blandt de tre seneste regnskabsår er det nyeste regnskab det bedste, når man måler på resultat før skat.

I det foregående regnskabsår var der i gennemsnit 35 fuldtidsmedarbejdere i gardinvirksomheden med Lis Bilde i spidsen, der også kan glæde sig over, at selskabets bruttofortjeneste er steget fra 15,1 millioner kroner til 18,0 millioner, mens formuen steg fra 2,6 millioner til 5,8 millioner kroner.

Årsmøde med Ebbe Sand hos Erhverv Randers

Er du medlem af Erhverv Randers, kan du deltage i årsmødet, der finder sted tirsdag 10. maj i Randers FC Thor Lounge.

Her kan du blandt at opleve den tidligere landsholdsprofil og angrebstræner Ebbe Sand fortælle om emner som motivation og fodboldglæde.

I 2020 tiltrådte Ebbe Sand jobbet som angrebstræner på herrelandsholdet og var dermed i en periode en del af landsholdets trænergruppe med landstræner Kasper Hjulmand i spidsen.

I sin egen fodboldkarriere opnåede Ebbe Sand 66 A-landskampe og scorede 22 mål for Danmark.

Tilmeld dig årsmødet her

- Du kan nærmest ikke se en catwalk, hvor modellerne ikke bærer handsker. Og i den kontekst er vores handsker uhyre interessante, fordi de ganske enkelt er verdens bedste og smukkeste, fortæller Rina Hansen, der ved årsskiftet 2018/2019 overtog Randers Handsker sammen med sin mand, Thomas Bro. Virksomheden har 11 fuldtidsansatte plus en håndfuld elever og deltidsansatte. Foto: Annelene Petersen

Ambition: Rhanders skal være Danmarks svar på Gucci

Det kræver og har krævet en digital transformation af de helt store at bringe det traditionsrige og ikoniske Randers Handsker ind i fremtiden.

Med direktør Rina Hansen i spidsen er ambitionen at få brandet til at shine, så det kan blive en dansk pendant til Gucci.

- Vi har givet os selv tre til fem år for at støve brandet af og for eksempel at give digitaliseringen det nødvendige boost. Vi skal have udviklet en solid brandplatform med nye produktkategorier, fortæller Rina Hansen og tilføjer:

- Og når vi føler, at vi står sikkert og godt. Når vi har den rigtige følelse i hjerte og sjæl, så kan vi begynde at træde på speederen. Og så kan endnu en investor komme på tale.

-Det er både en stor glæde og et kæmpestort ansvar at skulle bringe Randers Handsker sikkert ind i fremtiden, fortæller Rina Hansen, direktør for og medejer af den legendariske handskefabrik med 211 år bag sig. Rhanders er brandets navn, der ifølge direktøren har potentiale til at blive Danmarks svar på Gucci.

INDSIGT: Salgstallene fra butikkerne blev sendt med posten en gang om ugen.

Alt blev håndteret med papir og blyant.

En webshop fandtes ikke.

Men til gengæld var Randers Handskefabrik med sine rødder tilbage til 1250 og officielt registreret i 1811 en af de allerfineste og ældste handskemagere i verden.

-Vi faldt pladask for den fantastiske kulturarv, de smukke designs og det unikke håndværk. Potentialet lå samtidig lige for, fortæller Rina Hansen, direktør i og medejer af Randers Handsker, om bevæggrundene for, at hun sammen med sin mand Thomas Bro valgte at købe Randers Handsker i 2019.

Erhvervsliv Randers møder hende i den nyåbnede Rhanders-butik i midtbyen, der netop er åbnet og på vej til at blive et oplevelsesunivers, hvor besøgende både kan svælge i designs, anekdoter og billeder fra virksomhedens stolte historie.

Siddende i en bred vindueskarm i et af de smukke petroleumsfarvede butikslokaler fortæller hun, om dengang generationsskiftet faldt på plads, og ægteparret 15. februar 2019 kunne sætte deres underskrift på købskontrakten:

- Vi havde et tilløb på 11 år. Det var allerede i 2009, at jeg første gang kontaktede Arne (den oprindelige ejer Arne Vejrum), der høfligt afviste min interesse og forespørgsel. Han ville absolut ikke overlade familieklenodiet til hvem som helst og havde i årevis afvist rigtig mange virksomheder og kapitalfonde, der ønskede at købe virksomheden.

Men Rina Hansen viste sig at være mere og andet end blot en tilfældig virksomhedsejer eller kapitalforvalter. Hun blev ved med at presse på, og da hun og familien flyttede til Randers i december 2016, bankede hun endnu engang på porten til den gamle handskefabrik.

- Denne gang havde jeg en julekurv i hånden, og herfra fik vi en rigtig god samtale om håndværket, om historien og om sjælen i virksomheden, mindes hun.

Det her er overhovedet ikke mit brand og ejerskab. Randers Handsker er vitterligt et stykke kulturhistorie, som rigtig mange familier har følelser for og historier og minder om.

Rina Hansen

I en periode på to år mødtes ægteparret og deres små tvillinger med Arne Vejrum.

-Vi mødtes hver anden fredag klokken kvart i fire om eftermiddagen. Arne skulle være helt sikker på, at vi forstod den dyrebare arv, vi overtog.

Stille og roligt blev tilliden opbygget. Og langt om længe blev ægteparret accepteret som den femte generation af ejere i handskefabrikken, der altid har været familieejet.

- Vi udviste den fornødne finfølelse og respekt for den kulturarv og det fine håndværk, som handskefabrikken repræsenterer, og vi var og er samtidig en garant for den nødvendige transformation, fortæller Rina Hansen, der har en ph.d. i omnichannel retail og mange års international erfaring som leder inden for high end-mode:

- Vi så og ser et helt fantastisk potentiale i at gøre Randers Handsker – denne traditionsrige håndværkerforretning - til ikke mindre end Danmarks svar på Gucci.

Hun havde set den ikoniske handskefabrik som et brand på linje med Georg Jensen og Royal Copenhagen, det vil sige en dansk virksomhed med en stolt historie og en flere hundredårig tradition for at præstere den ypperste design- og håndværkskvalitet.

Og ægteparret har en investor med sig, der deler ambitionen.

Med en ejerandel på 30 procent er Ketchup Invest blevet en del af virksomheden, og ved købet af virksomheden erklærede investoren sin støtte til at bringe et stykke af Danmarkshistorien til en ny tidsalder.

Verden har brug for færre, men bedre produkter, og her har vi i sandhed et kvalitetsprodukt, der bringer glæder år efter år, slog investoren fast.

En arv der forpligter

Lige fra begyndelsen var Rina Hansen og Thomas Bro klar over, at Randers Handskefabrik ikke var et hvilket som helst foretagende.

-Vi er også Danmarks eneste heritage High end-brand inden for mode. Det var jo derfor, jeg overhovedet gik ind i virksomheden, men den arv, jeg dermed har sat mig for at løfte, har nok været tungere, end jeg på forhånd kunne forestille mig, erkender Rina Hansen og fremhæver tre situationer, hvor hun i særlig grad har mærket tyngden af den opgave, det er at skulle passe på og videreføre en så værdifuld kulturarv og håndværkstradition.

Overvældende reaktioner

- Da vi i 2018 offentliggjorde vores planer om generationsskiftet, blev jeg overvældet af alle de beskeder, hilsner og historier, jeg modtog fra overalt i Danmark. Her indså jeg, at det her overhovedet ikke er mit brand og ejerskab. Randers Handsker er vitterligt et stykke kulturhistorie, som rigtig mange familier har følelser for og historier og minder om.

Rina Hansen holder en kunstpause:

-Jeg kan ikke bare gøre, hvad jeg vil. Det lærte jeg med det samme. Jeg kører det videre og udvikler, men jeg skal gøre det med den største forsigtighed, respekt og finfølelse.

Den anden gang Rina Hansen mærkede tyngden af arven, var under corona-nedlukningerne.

- Det var ganske enkelt ubærligt. ”Det her sker ikke på min vagt,” råbte jeg. Men sådan var det nu engang, og vi lærte at leve med det. Og et stort innovationskridt tog vi faktisk under pandemien. Vi udviklede antibakterielle handsker, og salget af dem reddede næsten forretningen.

Rhanders-butik som oplevelsesunivers

I maj 2022 bruger Rina Hansen rigtig mange af sine vågne timer på at få sin nye butik i Torvegade 12, skråt overfor Hotel Randers, til at shine.

Planen er, at butikken skal omfatte et oplevelsesunivers, hvor besøgende kan lære handskefabrikkens 211 år lange historie nærmere at kende.

Hvordan så handskerne ud under den spanske syge, da vi havde den seneste store epidemi i verden? Hvad er kalmusblomsten, der har inspireret til logoet? Hvorfor er FBI-agenter så vilde med Randers Handsker? Hvilke dronninger har altid været vilde med handskerne fra Rhanders? Sådanne spørgsmål kan besøgende få svar på.

Den 260 kvadratmeter store butik ligger på akkurat den samme adresse, som Randers Handskers butik lå på fra slutningen af 1800-tallet og indtil for omkring 50 år siden.

- Vi er dermed rykket tilbage i de historiske lokaler. Det sjove er, at vi stadigvæk har brevpapir fra Torvegade 12, fortæller Rina Hansen.

Handsker syes igen i Randers

Men butiksindretning er ikke det eneste, direktøren bruger sin ledelsestid på. Og her kommer vi så til det tredje eksempel på, hvad der kan tynge, når en traditionsrig dansk håndværks- og designvirksomhed, som mange føler et ejerskab til, skal bringes ind i fremtiden.

- Vi har ganske enkelt besluttet at investere endnu mere i håndværket – i en dansk produktion. Og det er, skal jeg ærligt indrømme, lidt op ad bakke. For vores samfund er ikke indrettet så godt til, at vi kan producere herhjemme. Men vi er nu engang en håndværksvirksomhed i vores DNA, og du kan altså ikke påstå, at du er en handskefabrik, hvis du ikke har en produktion.

Det var i en P1-radioudsendelse, at Rina Hansen tilbage i 2019 erklærede ”Jeg vil så gerne, hvis nogle af de pensionerede handskesyersker kan komme tilbage”.

-Jeg vidste ikke, hvor de var, men efter udsendelsen stod der tre i døren, og de gik med til at være mentorer for en række lærlinge fra beklædningshåndværkeruddannelsen, og lige nu sidder de på vores nye handskefabrik i Strømmen i Randers. Og i efteråret supplerede vi ved at ansætte den første gamle handskesyerske. Det er et rigtig stort skridt for os, fortæller Rhanders-direktøren.

Handskefabrikken er ved at tage endnu flere produktkategorier ind på fabrikken. Men 100 procent dansk bliver produktionen nok aldrig. Samarbejdet med handskemagere i lande som Tyskland til Frankrig forventes at fortsætte. Og omvendt vil der fortsat være handskehuse, der får produceret hos Randers Handsker.

Hvad er en Kalmusblomst?

  • Kalmusblomsten har inspireret til Randers Handskers logo.
  • I 1700-tallet blev gylle brugt til garvning af læder og materialet stank.
  • Rhanders brugte kalmusblomsten til at garve for dermed at give læderet en skøn duft og blødhed.
  • Blomsten er oprindeligt en lægeplante fra Indien med en duft af citrus og kanel.

En produktion i Danmark er ikke økonomisk fornuftigt på kort sigt, slår Rina Hansen fast:

- Det er jo nærmest filantropi, og det er igen denne her opgave, vi har taget på os. Vi er her for at redde brandet og håndværket, og derfor skal vi have handskerne i hænderne og ikke bare sende produktionen til Østen, som det ellers er det typiske for modebranchen i dag. Det ville være alt for letkøbt.

Er handsker egentlig relevante?

- Ja, handsker er på mode igen. Du kan nærmest ikke se en catwalk, hvor modellerne ikke bærer handsker. Og i den kontekst er vores handsker uhyre interessante, fordi de ganske enkelt er verdens bedste og smukkeste. Og så suppleres vores handsker jo af en lang række andre designs og accessoires.

I udvikler fortsat nye produktkategorier?

- Ja, det er vigtigt, men også omkostningstungt. Et eksempel er vores tasker. De var sindssygt dyre for os at producere i starten og på kort sigt var det pinligt at kigge på det med forretningsmæssige briller. Men nu har vi så skabt efterspørgsel og fået lidt volumen på, og så begynder det at give økonomisk gevinst. Ved de første fem tasker tog det tre dage at lave bare en enkelt. Nu er vi så nede på, at det tager tre til fire timer at lave en enkelt, fordi vi laver hundreder ad gangen. Så begynder det at give mening.

Hvordan får du energi til at bære din ledelsesopgave?

- Det er ikke bare en, men flere oplevelser, der løfter mig. Først og fremmest giver det mig denne her wauw-fornemmelse at skabe og udvikle det her univers, der gennemsyrer alt fra gaveindpakning, fysiske butikker til webshop og profiler på de sociale medier. Når brandet vokser og lever, og når andre får fantastiske, værdifulde oplevelser ved at bære vores produkter, er det skønt. Godt design kan noget af det, som kunst kan.

I investerer massivt i Rhanders-butikken i Randers?

-Når man finder sådan en perle som denne her butik, skal den bare reddes. Akkurat lige som brandet skal. Og også fordi det her er vores gamle butiks adresse, giver det mening på så mange punkter. Ja, mange siger, at retail er outdatet og ikke er det vigtigste. Men når du har så fint et håndværk og design, som vi har, skal man også give folk mulighed for at opleve, røre det og forstå bredden i det. Online og fysiske butikker skal gå hånd i hånd. Derfor har vi både butikker i Aarhus, Randers og København. Og webshoppen.

Så jeres onlineunivers kan ikke stå alene?

-Mennesker vil altid have brug for at komme ud for at mærke og opleve. Jo mere digitalt, vi har i vores liv, jo mere søger vi noget low tech. Så jeg er overbevist om, at de fysiske butikker består. Men naturligvis skal det spille sammen med det digitale.

Hvordan prioriterer du din ledelsestid?

- Lige nu bruger jeg mest tid på produktionen og på at få de nye kategorier op at stå.

Jeg sætter et overordnet mål for året og bryder målene ned på uger– jeg prøver i hvert fald.

Og så deler jeg ganske lavpraktisk ugedagene op, så jeg for eksempel har mandag som intern mødedag på kontoret og arbejder hjemmefra hver fredag, hvor jeg har fordybelsestid og skriver blandt andet produkttekster.

Midt på ugen er jeg ude og omkring. Det hjælper mig at have en benhård opdeling af tiden.

Hvad er jeres ambition på sigt?

- Vi afviser ikke med tiden at få endnu en god finansiel samarbejdspartner. Jeg kan ikke løfte det her alene på sigt. Vi har givet os selv tre til fem år for at støve brandet af og for eksempel at give digitaliseringen det nødvendige boost. Vi skal have udviklet en solid brandplatform med nye produktkategorier. Og når vi føler, at vi står sikkert og godt. Når vi har den rigtige følelse i hjerte og sjæl, så kan vi begynde at træde på speederen. Og så kan endnu en investor komme på tale.

Ambitionen er at skabe Danmarks svar på Gucci. Randers Handsker skal bygges op som en forretning, der kan gives videre til næste generation som denne her perle i dansk mode og design. Det er ikke så interessant, hvordan forretningen udvikler sig i de nærmeste år, for jeg kigger 20 år frem, indtil jeg skal pensioneres.

Rina Hansen, direktør i og medejer af Randers handsker, har en kandidatgrad i strategisk marketing og e-handel fra University of Arts i London og en erhvervs-ph.d. i omnichannel og branding fra CBS IT Management. Foto: Annelene Petersen

Få inspiration af Randers Handskers brandingunivers

Rina Hansen, der er direktøren i spidsen for Randers Handsker, giver i historien gode indspark til, hvordan en brandingstrategi kan skrues sammen og realiseres.

- Når du først virkelig har forstået kernen og sjælen i dit brand, bliver det nemt at udvikle og finde på, fortæller hun blandt meget andet om sin ambition, der handler om at transformere den traditionsrige handskefabrik til Danmarks svar på Gucci.

- Vi står fast på vores kerneværdier: Det tidløse design, håndværket og kulturarven. Og vi står ved dem, selv om det også kan være besværligt, siger hun, der slår fast, at ALT skal spille sammen og udtrykke brandets univers.

- Når du modtager en pakke fra os, vil indpakningen for eksempel have den særlige lækkerhed, der kendetegner alt fra instagram til de fysiske butikkers indretning, fortæller hun.

Hvordan udvikler Randers Handsker sit brand? Hvordan bliver virksomhedens historie til en styrke fremfor en spændetrøje? Og hvordan skabes en rød tråd i produktlinjen? Se, hvad Rina Hansen, direktør hos og medejer af Randers Handsker, svarer på de spørgsmål.

BRANDING:- Ligegyldigt hvor nyt og fedt et brand, vi havde opfundet, ville vi aldrig kunne skabe den sjæl, det hjerte, den dybde og det ståsted, der findes i Randers Handskers historie, slår Rina Hansen, direktør i og medejer af Randers Handsker fast.

Kort om Rina Hansen

  • Uddannet designer ved Teko i Aarhus.
  • Har en kandidatgrad i strategisk marketing og e-handel fra University of Arts i London og en erhvervs-ph.d. i omnichannel og branding fra CBS IT Management.
  • Har været brand manager ved MCM Worldwide og var i en periode en del af Burberry’s salgsteam i London.
  • Overtog sammen med sin mand, Thomas Bro, Randers Handsker ved årsskiftet 2018/2019.
  • Randers Handsker blev stiftet i 1811, og Hansen-ægteparret er den femte generation på handskefabrikken efter generationsskiftet i 1927, hvor familien Vejrum købte virksomheden.
  • Du kan også følge med i Rina Hansens virksomhed på Rhanders_1811 på instagram.

Her fortæller hun om handskefabrikkens brandstrategi og om fordele og udfordringer ved at være låst og inspireret af en virksomheds mangeårig historie og håndværkstradition.

Men før Rina Hansen får ordet, så lad os lige få en kort version af historien om, hvad Rhanders, der er Randers Handskers brandnavn, er for en størrelse.

  • Med rødder der går tilbage til 1250'erne, og officielt grundlagt i 1811, er Rhanders den fineste og ældste handskemager i verden.
  • Mens navnet på virksomheden har ændret sig en smule for hver generation, har begrebet "Randers Handsker" været gennemgående og dokumenteret i officielle regeringsbreve helt fra middelalderen og i værker som den Nobelprisvindende roman Lykke-Per.
  • Virksomheden har leveret handsker og lædervarer til kongelige familier siden dens oprindelse. Prinsesse Dagmar fortsatte endda med at købe Randers Handsker, efter at hun blev Zarina af Rusland.
  • Den franske dronning Marie Antoinette ønskede angiveligt handsker fra Randers på grund af den måde, de fik hænderne til at føles bløde og lækre på, men også på grund af aromaen, der stammede fra Kalmusblomsten, bragt til Gudenåen i Randers af munke, og brugt i garvningen.
  • I dag er virksomheden Kongelig Hofleverandør og designer og laver handsker til Royal Navy, SWAT-teamet, politiet og Den Kongelige Livgarde.
  • Standartsortimentet tæller mere end 300 modeller, der sælges i 18 lande.
  • Og så er bæredygtighed en del af strategien. Den nuværende produktion af handsker udleder cirka 75.000 kilo CO2 om året. Skal den mængde igen absorberes, kræver det 3125 træer, og derfor har Rhanders købt en skov med 12.000 træer og planlægger at plante yderligere 5000.
  • Virksomheden har 11 fuldtidsansatte plus en håndfuld elever og deltidsansatte.

1. Hvordan gør I virksomhedens historie til en styrke?

- Vi står fast på vores kerneværdier: Det tidløse design, håndværket og kulturarven. Og vi står ved dem, selv om det også kan være besværligt.

I løbet af de 11 år, hvor vi kæmpede for at få lov til at købe virksomheden, tænkte vi mange gange, at det ville være 1000 gange nemmere bare at starte noget nyt.

Det ville det jo på mange områder, og det kan til tider føles som en tung arv at rydde op, og det er vi endnu ikke færdige med.

Men det spændende og gode er, at ligegyldigt hvor nyt og fedt et brand, vi havde opfundet, ville vi aldrig kunne skabe den sjæl, det hjerte, den dybde og det ståsted, der findes i vores historie.

2. Er der en rød tråd i alt, I kommunikerer?

- Alt skal spille sammen og udtrykke vores univers. Når du modtager en pakke fra os, vil indpakningen have den særlige lækkerhed, der kendetegner alt fra instagram til de fysiske butikkers indretning.

Vi bruger blandt andet mange kræfter på at stå skarpt med webshop og på sociale medier som Instagram. Blandt andet har vi nogle af de dygtigste, internationale influencers til at skabe den rette følelse/aspiration.

Og vi gør os meget umage i indretningen af vores butikker på Strøget i København, i Aarhus – og ikke mindst er vi meget omhyggelige i indretningen af vores nye oplevelses- og butiksunivers i Randers’ midtby.

I Randers er vi flyttet ind i et 260 kvadratmeter stort, smukt og historisk butikslokale, der faktisk for mange år siden husede Randers Handsker.

Vi kommer med andre ord hjem igen på adressen Torvegade 12, og vi kommer frem i lyset og får styrket vores plads i hjertet hos både lokale såvel som byens besøgende, blandt andet gæsterne på Hotel Randers, der ligger skråt overfor.

3. Hvordan udvikler I nye produkter, der understøtter brandet?

- Når du først virkelig har forstået kernen og sjælen i dit brand, bliver det nemt at udvikle og finde på.

Handsker er vores kerneprodukt, og et sådan er godt at gå ud fra. For så har du værdier, teknikker og traditioner at tage udgangspunkt i. Handskebrandet er vores faste ståsted, som vi udvikler nyt ud fra.

Og jo, Randers Handsker har altid solgt andet og mere end handsker.

Når vi læser i gamle artikler, har vi fundet billeder fra butikken på Kongens Nytorv i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet, hvor der både var tøj , interiør til biler, bælter, tasker – og selvfølgelig også handsker.

Og i den tidligere ejer Arne Vejrums tid – fra 1950 til slutningen af 1980erne – udgjorde skindtøj en langt større andel af omsætningen end handsker.

4. Hvordan appellerer I til yngre kunder?

- Det er vigtigt, for at vi kan få de unge forbrugere med. Vi samarbejder med verdens bedste fotografer og de største influencers internationalt. Dem som de andre store brands også bruger for at vores udtryk, vores æstetik, vores fortælling, ligger på det samme niveau som deres.

Der er en rød tråd mellem website, fysisk butik og sociale medier. Der er både et lidt eventyrligt skær og et skarpt tidløst og klassisk design, der taler lige ind i den bæredygtige trend.

5. Hvordan har salg og målgrupper udviklet sig?

- Da jeg overtog forretningen, var 65+ kernekunderne. Men nu er en masse unge kommet med. Vi kan se, at for eksempel kørehandsken, der er helt ikonisk og blev designet i 1957, fanger alle lige fra den unge dreng på 17, der får sit kørekort, og til hans oldefar. Det er ganske særligt og unikt, at vi som brand kan opnå at være så vidtfavnende.

Dette afspejler sig i væksten. Da jeg kom til, var 70 procent engrossalg til de gamle skind- og læderbutikker rundt omkring i hele Danmark og i 12 lande verden over. Mit fokus har siden været på at internationalisere det nye brand, gøre det endnu mere eksklusivt og blive stærke på B2C i stedet for.

Hele 70 procent af salget er direkte til forbrugerne, hvilket giver et større dækningsbidrag. Og dette giver mig samtidig fuld styring med, hvordan forbrugerne skal opleve brandet og møde det på sociale medier, i butikker og website.