Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Randers i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Randers FC kan mere end at præstere på grønsværen. Superligaklubbens CSR-projekter har fået støtte fra nogle af de største danske fonde. Fotoet har dog ikke noget med CSR at gøre, men er fra en træningskamp mellem Randers FC og FC Helsingør. Foto: Johnny Pedersen

Vellykket CSR hos Randers FC: Sådan får sårbare unge mere mod på livet

En stor gruppe af unge danskere mistrives, og i omegnen af hver fjerde forlader grundskolen uden de mest basale kompetencer.

Men har Randers FC en nøgle til at få flere unge til at trives?

Er der grund til at lade sig inspirere af fodboldklubbens CSR-projekter, der giver sårbare unge en arbejdsidentitet og værktøjer til at mestre livet?

Noget kunne tyde på det, og i hvert fald har nogle af de største danske fonde så stor tillid til superligaklubben, at de har bevilliget millioner af kroner til en række af klubbens CSR-projekter med fokus på at motivere unge.

Som en ung mand siger i en lille film på YouTube, mens han samler papkasser hos emballagevirksomheden VPK Randers:

- Jeg har det godt her. Så kommer jeg lidt væk fra skolen og kan bruge hænderne noget mere.

Filmen giver et fint indblik i, hvordan virksomheden og Randers FC har samarbejdet om at tage socialt ansvar.

De to samarbejdspartnere har ganske enkelt etableret en "træningsbane", hvor unge med særlige behov har kunnet lære om at have en arbejdsidentitet, og hvad det indebærer af fællesskaber, mødetider, stabilitet og respekten for at udføre et stykke arbejde.

"Træningsbanen" hos VPK Randers har været en ægte arbejdsstation, hvor de unge har været en del af produktionen på lige fod med andre ansatte.

I nærværende nyhedsbrev kan du læse mere om et par af superligaklubbens CSR-projekter, og du kan læse eller genlæse historien om, hvordan Randers FC arbejder strategisk med CSR.

- Vi er hele byens hold og har plads til alle, der ønsker at bidrage. Vi hjælper mennesker med at se, at alle har en vigtig plads i fællesskabet, siger Henrik Jørgensen, administrerende direktør i Randers FC.

Kan du lide dagens nyhedsbrev, og er du endnu ikke abonnent, så gør som hundredvis af Randers-virksomheder. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her. Og følg os på Linkedin.

God læselyst.

Billede af Trine Wiese
Billede af skribentens underskrift Trine Wiese Erhvervsjournalist
Randers FC's administrerende direktør Henrik Jørgensen. Pressefoto

Randers FC får fondsmillioner til at give unge livsgnist

Det Obelske Familiefond har netop bevilget 5,4 mio. kr. til projektet Talenter på Vej, der ledes af Randers FC's datterselskab Randers FC Jobakademi, hvor klubbens CSR-aktiviteter er samlet.

Klubben har også haft ledelsen af det treårige fritidsjobprojekt Talents of Tomorrow, der blev støttet af den A.P. Møllerske Støttefond og hjalp 13-17årige i fritidsjob – for dermed at øge deres chancer for at klare job og uddannelse senere i livet.

- Når vi i så stor udstrækning lykkes med at give unge en arbejdsidentitet eller/og en faglig identitet, er vi kommet rigtig langt i retningen af at skabe større trivsel, siger Randers FC's administrerende direktør Henrik Jørgensen og uddyber:

- Via et ”rigtigt” arbejde oplever den unge typisk fællesskab, faste mødetider og
stabilitet – og så vokser en ung mand eller kvinde typisk, når han eller
hun udfører et godt stykke arbejde.

Randers FC er ikke bare en højt præsterende superligaklub på grønsværen. Klubben er også på skamlen i det uformelle Danmarksmesterskab over aktører, der er gode til at motivere sårbare unge til at mestre livet. Det sker blandt andet ved at give dem en arbejdsidentitet.

INDSIGT: Først bevilligede den A.P. Møllerske Støttefond 5,8 mio. kr. til det treårige fritidsjobprojekt Talents of Tomorrow, hvor unge mellem 13-17år blev hjulpet i fritidsjob – for dermed at øge deres chancer for at klare job og uddannelse senere i livet. Herefter er indsatsen videreført med støtte fra Randers Kommune.

Og nu har Det Obelske Familiefond bevilget 5,4 mio. kr. til projektet Talenter på Vej.

Begge projekter ledes og drives af Randers FC Jobakademi, der er superligaklubbens datterselskab, hvor alle CSR-aktiviteter er samlet.

Og hvad er det så, at superligaklubben kan, når det handler om at give unge sårbare mod på og metoder til at mestre livet?

Hvad er Talents of Tomorrow og Talenter på vej?

Og hvad er vejen til at skabe mere livsgnist hos unge?

Disse og andre spørgsmål giver Randers FC's topchef  Henrik Jørgensen her svar på.

Hvad er Talenter på vej?

- Det er et ungdomsprojekt, som Randers FC Jobakademi står bag.

I projektet hjælper vi unge i alderen 15-25 år med udfordringer tilbage i job eller uddannelse.

De unge tilbydes et forløb hos Randers FC, hvor de bliver en del af det fællesskab, der kendetegner en fodboldklub som Randers FC, og hvor der arbejdes med en række af de motivationsskabende metodikker, som vi i forvejen bruger overfor unge fodboldtalenter.

Hvem støtter Talenter på vej?

- Vores nærmeste samarbejdspartner er Randers Kommune, og Det Obelske Familiefond bakker op om indsatsen med en bevilling på 5,4 mio. kr.

Vores metode til at skabe livsmestring er noget, som Det Obelske Familiefond er faldet for.

Hvordan er projektet bygget op?

- Vi retter indsatsen mod 78 unge, der bliver inddelt i hold á 13 unge, der skal igennem et års forløb med diverse aktiviteter og workshops, inden vi forhåbentlig får de unge mennesker tilbage på sporet gennem en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet.

I har førhen haft succes med Talents of Tomorrow?

- Det var et treårigt fritidsjobprojekt, der blev støttet af den A.P. Møllerske Støttefond, og hvor vi samarbejdede med Bysekretariatet og Ungdommens Uddannelsesvejledning Randers.

Vi havde succes med at hjælpe 135 13-17årige i fritidsjob for dermed at øge deres chancer for at klare job og uddannelse senere i livet.

Som en del af projektet deltog de unge i et 26 ugers forløb med undervisning, individuel vejledning og konkrete, lønnede arbejdsopgaver hos Randers FC.

Hvordan får vi flere unge til at trives?

-Årsagerne til den store mistrivsel blandt unge er komplekse, og der skal sættes ind på mange fronter. Det er et kæmpe problem, når for eksempel hver fjerde forlader grundskolen uden de mest basale kompetencer.

Via vores projekter kan vi imidlertid se, at der er en klar sammenhæng mellem også sårbare unges arbejdsidentitet og livsgnist.

Når vi i så stor udstrækning lykkes med at give unge en arbejdsidentitet eller/og en faglig identitet, er vi kommet rigtig langt i retningen af at skabe større trivsel.

Via et ”rigtigt” arbejde oplever den unge typisk fællesskab, faste mødetider og stabilitet – og så vokser en ung mand eller kvinde typisk, når han eller hun udfører et godt stykke arbejde.

- Både for den enkelte unge, for samfundsøkonomien og for virksomhederne er det godt, hvis den unge via støtte, motivation og en fast hånd i ryggen får erfaringer fra det rigtige arbejdsmarked.

Via en partnerskabsaftale med Randers Kommune og i et tæt samarbejde med specialskolerne Vesterbakkeskolen og Firkløverskolen har Randers FC haft en række af skolernes elever i praktik. Fotoet viser Henrik Jørgensen og en af klubbens tidligere minipraktikanter. Foto: Randers FC

Derfor har Randers FC fokus på meget mere end fodbold

Randers FC er i front, når det gælder strategisk og handlingsorienteret CSR.

De seneste år har superligaklubben modtaget utallige hædersbevisninger for sine CSR-aktiviteter og er fortsat i fuld gang med at udfolde sit sociale ansvar.

– Vi er rigtig stolte af, at vores brand og fællesskab går hånd i hånd med vores CSR. Og nu udvider vi indsatsen til at omfatte klimahensyn og bæredygtighed, fortæller Henrik Jørgensen, Randers FC’s topchef.

- Vi er hele byens hold og har plads til alle, der ønsker at bidrage. Vi hjælper mennesker med at se, at alle har en vigtig plads i fællesskabet, siger Henrik Jørgensen, administrerende direktør i Randers FC. De seneste ti år har superligaklubben arbejdet strategisk og konkret med en bred vifte af CSR-projekter. Nu skal klimaindsatsen også have et eftersyn.

CSR: Om han støder ind i topchefen fra en solid sponsorvirksomhed.

Om han går forbi en minipraktikant med Downs syndrom.

Eller om det er en dyrt indkøbt fodboldspiller, han passerer.

I alle tilfælde siger Randers FC’s direktør Henrik Jørgensen et venligt ”hej” og krydrer ofte sin hilsen med en imødekommende bemærkning.

- Selvfølgelig gør jeg mig umage med at hilse på alle, siger Henrik Jørgensen, der startede med at arbejde i klubben for syv år siden og for tre år siden overtog den daglige ledelse sammen med sportsdirektør Søren Pedersen:

- Hos os er alle en del af holdet. Ingen kan undværes. Fodbolden og vores vinderkultur er naturligvis omdrejningspunktet, og det er meget vigtigt for os, at vi bruger vores stærke brand og fællesskab til at gøre noget godt. Vi er hele byens hold og har plads til alle, der ønsker at bidrage. Og er der tale om mennesker uden selvværd og selvtillid, så hjælper vi dem til at se, at også de har en vigtig plads i fællesskabet.

Randers FC har utallige forventninger, retningslinjer og manualer at leve op til. Men alligevel har klubben prioriteret også at arbejde ambitiøst med at få en CSR-strategi til at leve på andet end papiret.

Det er snart hele ti år siden, at lokale ildsjæle begyndte at prikke til ledelsen. Med inspiration fra blandt andet engelsk klubfodbold så de et potentiale i at give Randers FC et CSR-ben at stå på.

Henrik Jørgensen fortæller:

- Vi servicerede jo også dengang vores sponsorer på en lang række områder, og havde en af dem behov for arbejdskraft, var det i mange tilfælde naturligt, at vi pegede på en af vores frivillige eller for eksempel en fan, der manglede et job.

- Ofte var der tale om sårbare ledige, vi fik matchet med virksomhederne. Vi indså hurtigt, at vi havde en styrke ved at have så mange virksomhedskontakter og en evne til at rumme og udvikle mennesker af enhver slags.

Også plads til eks-rockere og dømte i fodlænke

I 2017 indgik Randers FC en partnerskabsaftale med Randers Kommune. Klubben blev godkendt som virksomhedscenter, der ”jobtræner” randrusianere på kanten af arbejdsmarkedet i diverse praktikker og skånejobs.

- Vi har haft eksrockere tilknyttet, der efter en praktik hos os er endt i job og har fået et godt og indholdsrigt familieliv. Vi har også haft praktikanter med fodlænker, der er kommet videre. Vi tør godt tage de tunge opgaver på os. Vores fællesskab og værdier er så stærkt, at vi kan løfte selv de mest sårbare, siger klubbens administrative førstemand.

Randers FC Jobakademi har som underleverandør til Jobcenter Randers drevet en længere række af beskæftigelsesrettede forløb, hvor ambitionen er og har været at hjælpe ledige i job.

- Vi har som anden aktør nogle frihedsgrader, der betyder, at vi kan supplere, hvad Jobcenter Randers ellers tilbyder. Vores indsats kan være langt mere håndholdt, og så kan vi aktivere vores store sponsornetværk, når vi skal finde gode match mellem borger og virksomhed.

Socialt ansvar og klimahensyn er et must

I 2018 blev Randers FC som den første danske fodboldklub medlem af The European Football of Development Netværk EFDN. Det er en europæisk interesseorganisation for fodboldklubber, der arbejder dedikeret med CSR.

CSR-prisregn til Randers FC

  • I 2021 blev Randers kåret som Årets Veterankommune af Forsvarsministeriet. Siden 2017 har Randers FC været medkoordinator af kommunens veteranindsats.
  • I 2021 blev Randers FC og Randers Kommune sammen indstillet til Dansk Erhverv Prisen, hvor der blev lagt vægt på samarbejdet mellem private og det offentlige.
  • I 2020 blev Randers FC indstillet til videns-, netværks- og konsulenthuset CABI’s CSR People Prize.
  • I 2018 modtog Randers FC Dansk Handicap Forbunds arbejdsmarkedspris. Samme år supplerede Randers FC sine CSR-projekter med stiftelsen af Randers FC Fonden, der støtter økonomisk trængte familier i Randers med betaling af kontingent, fodboldudstyr og lign.
  • I 2019 blev Randers FC ved sportsdirektør Søren Pedersen tildelt DBU’s CSR-pris.
  • Også i 2019 satte UEFA spot på Randers FC’s sociale indsat. I en kampagne blev Randers-klubben fremhævet for sin evne til at sætte reel handling bag den tanke, at alle bør have mulighed for at spille fodbold og nyde det. Det var Randers FC-projektet ”minipraktikanterne”, som EUFA fortalte om i en web-dokumentar, der satte spot på klubbens CSR-initiativer.

Randers FC har desuden de seneste år modtaget en lang række priser og anerkendelser for et resultatstærkt CSR-arbejde.

- Naturligvis skal en professionel klub som Randers FC tage et socialt ansvar, ligesom vi nu også er med i partnerskabet ”Bæredygtig Idræt i Randers", siger Henrik Jørgensen og tilføjer:

- Det er da krævende for en organisation at arbejde med CSR, men vi har en velsmurt maskine og styrken til det, og kigger vi på internationale samarbejdspartnere og mulige investorer, så kræver de ganske enkelt, at vi ikke bare præsterer fodboldmæssigt og økonomisk, men at vi også arbejder strategisk og konkret med de såkaldt bløde værdier.

- Akkurat ligesom vores mange sponsorer kigger nøje på, hvad vi gør på CSR-fronten– især dem med udenlandske ejere.

Vi bruger vores brand – men udnytter det ikke

Den administrerende direktør slår endnu engang fast, at Randers FC bag ved scenen har en dygtig og meget robust organisation:

- Og så har vi et stærkt brand, som de fleste gerne vil være en del af. Mange nyder for eksempel at sige, at de arbejder hos Randers FC – i stedet for at sige, at de er i job på det lokale pizzeria.

Nævn tre konkrete eksempler på jeres håndholdte CSR?

- Det er svært at vælge mellem de utallige konkrete forløb og projekter, så disse er blot tre ud af rigtig mange, understreger Henrik Jørgensen:

  •  Vi har haft 28 borgere i IGU-forløb (Integrationsgrunduddannelsen), hvor mere end halvdelen er under ordinær uddannelse eller i job.
  • Vi har utallige praktikanter og medarbejdere i skånejob, der støttes med en bred vifte af udfordringer.
  • Og så er der et fritidsjobprojekt som Talents of Tomorrow, der har været støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond igennem fire år. Randers FC har haft projektledelsen, op mod 100 unge har deltaget, og lidt over otte ud af ti af dem har fået et fritidsjob i en lokal virksomhed. I 2022 bliver projektet ført videre i kommunalt regi.

- Vi bruger vores brand, men vi udnytter det ikke. Det opleves som attraktivt at være hos os, og vi har  mulighed for at give en helt praktisk og konkret hjælp til mennesker med udfordringer, siger Randers FC-direktøren.

Ingeniørfirmaet Reeholm og Bredahl - der ejes af Kristen Skipper Krag (tv.) og Jakob Keller, har købt og flytter snart ind i bygningen Jernbanegade 12. Arkivfoto: Annelene Petersen

Nyt domicil til Reeholm og Bredahl, stjernedrys på Hotel Randers, større overskud hos Zurface A/S og nyt tilbud om at læse om Randers' erhvervsliv

Her kan du følge med i nyt om regnskaber, profiler og begivenheder i Randers' erhvervsliv.

Reeholm og Bredahl får nyt domicil

Bygningen, der hidtil har huset konkursramte Dansk Fitness, er netop blevet solgt til ingeniørfirmaet Reeholm og Bredahl. Foto: EDC Erhverv Trio

Der er nu fundet en ny ejer af bygningen Jernbanegade 12, der indtil for nylig husede det nu konkursramte Dansk Fitness.

Den nye ejer af den historiske bygning, der også har en fortid som æggepakkeri, er ingeniørfirmaet Reeholm og Bredahl.

I en pressemeddelelse glæder Jakob Keller, partner i Reeholm og Bredahl, sig over købet.

- Det Gamle Æggepakkeri er med sin centrale beliggenhed med masser af gratis p-pladser perfekt for os. Vi kommer til at bo tæt på banegården, og vi har mange kollegaer fra både Aarhus og Aalborg, der kommer med toget hver dag. Samtidig har vi kun kort afstand til Gudenå og midtbyen, så vi bliver en del af byens liv, siger partneren.

Bygningen, der nu skal renoveres, er på i alt 1480 kvadratmeter. Ingeniørfirmaet vil ikke bruge alle kvadratmeter helt selv men overvejer en eller flere lejere.

EDC Erhverv Trio har stået for salget af bygningen.

Stjernedrys på Hotel Randers

Hotel Randers er og bliver stjernernes foretrukne hotel. Pressefoto  

Show it, don't tell it.

Sådan lyder et hæderkronet begreb indenfor markedsføring, og endnu engang har Hotel Randers slået en tyk streg under, at hotellet er stjernernes foretrukne.

Det skete, da den amerikanske superstjerne Johnny Depp onsdag 29.juni spillede koncert med vennen og  superguitaristen Jeff Beck, på Værket og naturligvis overnattede på det legendariske hotel i Randers' midtby.

Større overskud hos Zurface A/S

Zurface A/S, der er registreret i Randers og har adresse på Tronholmen, har også et stenbrud på Bornholm. Her er der gang i en sprængning i stenbruddet på Almegårdsvej i Rønne. Foto: Lars Møller

Overskuddet er blevet større det seneste år i Zurface A/S, der netop har afleveret sig regnskab for 2021 hos Erhvervsstyrelsen.

Overskuddet er vokset fra 4,0 millioner til 6,4 millioner kroner før skat i virksomheden med 58 fuldtidsansatte, der landet over leverer natursten til belægninger, facader, gulve og interiør.

Selskabets bruttofortjeneste er i regnskabsperioden steget fra 44,0 millioner kroner til 46,7 millioner i det seneste regnskab. Og formuen steg fra 54,9 millioner til 56,8 millioner.

Læs om Randers' erhvervsliv - nu med rabat

Randers Handsker, Gardin Lis og Randers Regnskov er nogle af de mange virksomheder, som Erhvervsliv Randers, der startede i august sidste år, har fortalt om. Har du indspark til andre virksomheder, der er en historie værd, er du altid velkommen til at kontakte journalist Trine Wiese på triwi@jfmedier.dk Fotocollage

Gode erhvervshistorier fra Randers har fortjent at blive fremkaldt og fortalt på bedste vis. Det mener Jysk Fynske Medier, der står bag det digitale medie Erhvervsliv Randers, som du læser lige nu.

Og nu får nye læsere et godt tilbud, der giver mulighed for at følge med i alle Erhvervsliv Randers' fremtidige nyhedsbreve og få fuld adgang til arkivet/websitet.

Er du medlem af den selvejende institution Erhverv Randers, kan du få en stærkt reduceret pris på abonnementet. Prisen er 999 kroner om året per bruger.

Hør mere ved at kontakte August Redtz fra Jyske Fynske Medier på mail: Aurje@jfmedier.dk